RASULULLAH SAW memberi gambaran bahawa
pada zaman yang mendatang umatnya akan berselisih pendapat dalam banyak
perkara. Rasulullah s.a.w bersabda:
أوصيكم
بتقوى الله والسمع والطاعة وان كان عبد حبشي فانه من يعش منكم يرى بعدي
اختلافا كثيرا فعليكم بسنتي وسنة الخلفاء الراشدين المهديين عضوا عليها
بالنواجذ وإياكم ومحدثات الامور فان كل محدثة بدعة وان كل بدعة ضلالة
Ternyata ramalan Baginda SAW
yang dibimbing wahyu Ilahi itu benar-benar menjadi kenyataan.
Perselisihan pendapat sememangnya terjadi secara meluas dan ada kalanya
sehingga ke tahap saling sesat-menyesatkan, kafir-mengkafirkan dan
pertumpahan darah di antara sesama umat Islam.
Senario itu tidak sepatutnya
berlaku kerana Baginda SAW sudah memberi panduan jelas bagaimana
perselisihan pendapat harus ditangani iaitu dengan menjadikan al-Quran,
al-Sunnah serta amalan para sahabat sebagai neraca timbangan.
Allah SWT berfirman yang bermaksud:
يَا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ
وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ ۖ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ
إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ
الْآخِرِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا
"Wahai orang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada
Rasulullah dan kepada Ulil-Amri (orang yang berkuasa) dari kalangan
kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisih) dalam sesuatu
perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah
(al-Quran) dan (sunnah) Rasul-Nya, jika kamu benar beriman kepada Allah
dan Hari Akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih
elok pula kesudahannya." (al-Nisaa',4: 59)
Namun kebiasaannya perselisihan
pendapat ini tidak ditangani dengan sewajarnya kerana keengganan
sesetengah pihak mengutamakan kebenaran dan terus bersikap keras untuk
berpegang kepada pendapatnya sendiri mahupun golongannya. Kesombongan
yang terpalit di hati menjadi satu tembok sukar untuk dirobohkan apabila
hendak merungkaikan sesuatu perselisihan apatah lagi jika seseorang itu
memiliki kedudukan tinggi di tengah masyarakat.
Disebabkan sifat kesombongan
maka apabila seseorang itu didatangkan kepadanya hujah daripada al-Quran
dan al-Sunnah yang membuktikan pendapatnya tidak tepat, dia tetap
keberatan untuk menerimanya bahkan terus memerangi pendapat yang
bertentangan dengannya itu.
Ternyata sombong adalah satu sifat tercela dan boleh
menyebabkan seseorang itu dimasukkan ke dalam neraka. Firman Allah SWT
yang bermaksud:
وَإِذَا قِيلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ ۚ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ ۚ وَلَبِئْسَ الْمِهَادُ
"Dan
apabila dikatakan kepadanya bertakwalah kepada Allah, bangkitlah
kesombongan yang menyebabkannya berbuat dosa. Maka cukuplah (balasannya)
neraka jahanam. Dan sesungguhnya neraka jahanam itu tempat tinggal yang
seburuk-buruknya." (al-Baqarah, 2:206)
Status seseorang sebagai mufti,
ustaz, pendidik, pensyarah atau imam tidak menjadikannya terpelihara
daripada melakukan kesilapan sehingga pandangan mereka dalam hal yang
dikhilafkan mesti dianggap benar. Pandangan sesiapapun mesti diadili
dengan neraca al-Quran dan al-Sunnah. Jika dalam sesuatu perselisihan
pendapat itu jelas kelihatan kebenarannya maka sesiapapun tanpa mengira
kedudukan hendaklah berpegang kepadanya walaupun ia bercanggah dengan
pendapatnya mahupun golongannya.
Ada yang beranggapan apabila
seseorang itu merubah pendapatnya maka kedudukan atau maruahnya akan
tergugat. Akan tetapi tanggapan itu adalah kesalahan kerana kemahuan
seseorang untuk menolak pendapat sendiri demi kebenaran sifat yang
terpuji. Jika dikaji sikap para ulama', mereka sentiasa menerima teguran
dengan hati terbuka, membetulkan ajaran mana yang tersilap dan
menghormati antara satu sama lain.
Pernah sekali Imam Malik bin Anas ditanya adakah perlu membasuh jari kaki ketika berwuduk? Beliau menjawab: "Itu tidak perlu."
Setelah berakhirnya majlis
kuliah, seorang anak murid Imam Malik, bernama Ibnu Wahab berkata: "Aku
mengetahui akan suatu hadith berkenaan soalan tadi. Bertanya Imam Malik:
Hadis apakah itu? Ibnu Wahab berkata: Laith ibnu Sa'ad, Ibnu Lahee'ah
dan 'Amr bin al-Hariith meriwayatkan daripada Yazid bin 'Amr, daripada
Mustawrid bin Shaddad; di mana mereka berkata: "Kami melihat Rasulullah menggosok antara jari kakinya ketika berwuduk dengan anak jarinya.
Berkata Imam Malik: "Riwayat ini adalah sahih. Aku tidak pernah
mendengarnya hingga seketika tadi. Ibnu Wahab seterusnya menerangkan
bahawa Imam Malik kemudian mengajar orang ramai untuk menggosok jari
kaki mereka apabila berwuduk."
Demikian sikap Imam Malik yang
apabila saja dia mendengar hadis yang beliau anggap sebagai sahih, dia
terus membetulkan ajarannya tanpa sebarang halangan atau keraguan. Sikap
sedemikian rupa juga dipegang Imam al-Syafie. Imam al-Syafie berkata: "Bila
suatu masalah ada hadithnya yang sah/sahih daripada Rasulullah SAW
menurut kalangan ahli hadith, tetapi pendapatku menyalahinya, pasti aku
akan mencabutnya, baik selama aku hidup mahupun setelah aku mati." (Diriwayatkan oleh Abu Nu'aim di dalam al-Hilyah)
Sumber: http://addienblog.blogspot.com/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan