Jumaat, Julai 25, 2008
Kenapa Mereka Tidak Mahu Masuk Islam?
Dan pada waktu ini, masing masing sangat perlu kepada pengaruh yang besar, sokongan yang kuat dan laungan yang padu, manakala isu 'lompat parti' atau beli kerusi atau apa sahaja istilah yang mana target masing masing adalah untuk menambahkan bilangan pengikut, dan semua tahu sudah, dalam negara demokrasi, yang ramai itu akan 'kekal' berkuasa sampai jadi mayat.. atau senang cerita 'yang ramai itu betul'...
Lalu apa yang patut kereta mayat buat untuk memeriahkan suasana ini?
Aku, selain daripada sibuk menghantar mayat korang ke kubur, izinkan aku bagi satu rahsia menambahkan pengaruh yang paling mengejutkan dunia tapi ini bukan main main, ini betul betul..
Mungkin korang boleh ulang kaji rahsia menambahkan pengaruh ini, renung dalam-dalam dan boleh kot di guna pakai untuk pilihan raya kelak, kot?
Sesuai dengan tajuk entry ini, dalam usaha menambahkan pengaruh ummat manusia, kita rujuk kepada satu 'pergerakkan' yang mana telah bermula dari 'zero to hero', dari sifar kepada juta, dari seorang manusia lalu telah berkembang ke seluruh dunia, dan telah merentasi seluruh benua, menyelinap ke setiap bangsa, menempuhi beratus ratus kurun, dan telah menjangkau abad, dan kemudian, sehingga ke hari ini, masih menjadi antara yang teramai di dunia…
Bukan parti, kumpulan, atau sesuatu yang sound so politic, tapi itulah yang berlaku dalam kisah pengembangan agama Islam...
******
Jika kita fikir balik, macam mana ketika ummat manusia sewaktu masa dulu yang hidup dengan menghalalkan zina dan arak, tiba tiba muncul agama dengan keputusan tidak popular yang mengharamkan zina dan arak akan di ikut orang? Sama seperti kuputusan naik minyak jugak, lantas semua cerdik pandai di zaman itu fikir agama islam akan terkurbur bersama kubur Nabi Muhammad SAW...
Tapi dalam mereka leka membiarkan nabi Muhammad SAW dengan revolusi kurang popular itu, sesuatu yang mengejutkan telah berlaku, iaitu bilangan pengikut Nabi Muhammad semakin hari semakin bertambah, eh.. ada jugak orang yang bersetuju arak itu haram, dan bersetuju zina itu tak best, pelik bukan?
Lalu apa mereka buat untuk menghalang orang ramai menyertai Nabi Muhammad SAW?
Mereka ugut, boikot ekonomi orang islam, seksa, dan bunuh!
Tapi hari demi hari agama islam makin ramai yang ikut, lagi pelik?! Dah kena seksa dan mati di bakar, masih ramai jugak yang nak masuk islam…
Last, mereka buat kuputusan untuk bunuh punca agama, iaitu Nabi Muhammad SAW sendiri, tapi pendek cerita nabi telah 'lari dengan izin Allah' ke madinah, yang mana tiga tahun kemudian orang Mekkah dengan 1000 tentera telah siap nak ganyang Madinah, dan orang islam yang ikut berperang hanya 313 orang, pendek cerita, orang islam menang, dan dalam keadaan zina dan arak haram, bilangan orang islam terus bertambah, yang mana lebih kurang 10 tahun kemudian, apabila Nabi Muhammad SAW nak pergi Haji maka bilangan Ummat islam telah mencecah kepada lebih kurang 10 ribu orang (yang ikut pergi haji)...
Semua tahu sudah, kedatangan Nabi untuk pergi haji telah di halang oleh orang kafir Mekah lalu terbentuklah perjanjian Hubadiah dan berlakulah 'genjatan senjata'…, apabila berlaku genjatan senjata, maka orang kapir boleh bergaul mesra dengan orang islam di madinah dengan bebas dan sudah tak ada perang lagi sehinggakan dalam masa setahun sahaja jumlah orang islam telah mencecah 124 ribu orang.. bermakna purata orang masuk islam adalah 100 ribu orang setahun, atau 300 orang sehari, dan bilangan ini semakin bertambah dari hari ke hari sehingga akhirnya 2/ 3 dunia ini di penuhi oleh majoriti mudah orang islam…
Persoalannya,
Kenapa orang ramai masuk islam berbondong-bondong di sertai turunnya ayat Al Qran yang memerintahkan orang islam bertasbih memuji ALLAH, kerana pintu kemengan telah di buka… (rujuk surah An- nashr)
Kenapa ek?
"kenapa orang masuk islam?"
"Bukankah zina dan arak di haramkan dalam islam?, kena pulak solat 5 waktu, lepas tu kena lagi puasa selama sebulan, dan bila ada duit banyak kena bayar zakat dan akhir sekali kena pulak pergi haji di tempat yang bersesak lagi panas, tapi kenapa ramai pulak orang yang masuk islam?, siap kena sunnat lagi, kenapa?"
"apa yang bestnya islam ini?"
"kenapa ada yang sanggup mati kerana islam"
"Best ke islam?"
Untuk menjawab soalan ni, aku telah memutuskan untuk membaca pengakuan-pengakuan rakyat Malaysia yang Mualaf, yang baru masuk islam, tanya mereka kenapa pilih islam..
Bila aku baca pengakuan mereka, rasa sedih dan terharu sangat, sebab rata rata dari mereka masuk islam adalah dengan susah payah usaha mereka sendiri, bukannya ada orang yang ajak dan present tentang islam buat mereka masuk tapi mereka masuk islam atas keinginan nak tahu dan di tambah pengorbanan yang sungguh-sungguh dari mereka..
Biasanya mereka bermula dengan timbulnya banyak persoalan tentang kekeliruan terhadap agama masing masing, mereka tanya yang pakar dalam agama masing masing tapi tak dapat jawapan yang tepat, lalu mereka akan study semua agama dan buat perbandingan, setelah fikir masak masak dan buat timbang tara serta untung rugi, berdasarkan hati dan akal yang di kurniakan tuhan, akhirnya mereka masuk islam…
Pelik, sebab bila mereka masuk islam, orang yang ada peluang seks bebas dah tak boleh lagi nak buat semua tu, orang yang boleh minum arak dah tak boleh dah....
Itulah yang di namakan hidayat, yang mana walaupun ada orang islam keluar agama kerana nak minum arak dan seks bebas tapi di sudut dunia yang lain ada orang yang sanggup kena buang keluarga untuk masuk islam yang zina dan arak di haramkan, kena pulak solat 5 waktu, lepas tu kena lagi puasa selama sebulan, dan bila ada duit banyak kena bayar zakat dan akhir sekali kena pulak pergi haji di tempat yang bersesak lagi panas. Siap kena sunnat lagi…
Pelik bukan?
Orang islam murtad sebab nak berseronok, nak minuk arak dan seks bebas..
Tapi orang kapir yang masuk islam pula ada pilihan mereka sendiri, nak jadi baik dan nak tinggalkan semua itu, seks dan arak.
Cuma yang sedihnya bilangan orang kapir yang masuk islam di malaysia tak popular macam zaman nabi dulu.., jika dulu orang masuk islam 300 orang sehari, tapi kat malaysia ni, 3 orang setahun pun susah...
Lalu timbul lagi soalan lain,
Kenapa orang kapir di Malaysia tak nak masuk islam?
Dan balik kepada soalan tadi,
Kenapa orang kafir di zaman Nabi berbondong-bondong masuk islam?
Untuk mencari jawapan kepada dua persoalan ini, kita patut tanya kepada seorang hamba Allah yang cukup terkenal dengan sifat anti islam, membenci Islam, sanggup bunuh orang islam dan bersumpah tak nak masuk islam, setelah melakukan beberapa siri jenayah termasuk menyiksa mayat orang islam. akhirnya beliau di dapati telah masuk islam jugak akhirnya…, alhamdulillah, inilah orang yang kita cari..
Sekarang peluang untuk kita tanya dia, kenapa kamu masuk islam?, kenapa masuk islam yang zina dan arak di haramkan, kena pulak solat 5 waktu, lepas tu kena lagi puasa selama sebulan, dan bila ada duit banyak kena bayar zakat dan akhir sekali kena pulak pergi haji di tempat yang bersesak lagi panas. siap kena sunnat lagi, Kenapa?
Aku tanya pada kamu dengan jujur sebab dulu kamu pernah bersumpah tak nak masuk islam bukan?, mati hidup balikpun kamu cakap tak nak masuk islam, alih-alih? Dengar berita dah masuk islam.. dah masuk islam yang zina dan arak di haramkan, kena pulak solat 5 waktu, lepas tu kena lagi puasa selama sebulan, dan bila ada duit banyak kena bayar zakat dan akhir sekali kena pulak pergi haji di tempat yang bersesak lagi panas. siap kena sunnat lagi..
Kenapa..ek?!
Berceritalah Hamba Allah ini dalam bahasa arab, lebih kurang cerita, setelah di alih ke bahasa pasar melayu yang lebih mudah di fahami bunyinya adalah begini lebih kurang..
Beliau sebenarnya tersenarai dalam golongan 10 orang yang halal namanya untuk di bunuh oleh orang islam kerana banyaknya jenayah yang telah beliau lakukan terhadap orang islam, ketika Nabi Muhammad SAW menakluk Mekah, (Fatal Mekkah), beliau terus bersembunyi sebab takut kena bunuh..
Pada waktu itu, beliau sangka orang islam pasti akan buat karnival sureheboh secara besar-besaran atau parti kemenangan kat Kota Mekkah kerana dah berjaya tawan pusat tumpuan seluruh Bangsa Arab, namun sebaliknya pada malam itu tiada apa-apa yang berlaku.., tiada sureheboh, jomheboh atau perkampungan hadhari, yang ada adalah qiamulai atau nak senang faham orang islam hanya di lihat sibuk beribadat di sekeliling Kaabah..
Kata beliau, pada malam itu pandangan matanya telah 'melihat sesuatu' yang mana kerana itulah beliau masuk islam..
Beliau telah 'melihat sesuatu' yang mana kerana itulah beliau masuk islam..? tanya aku balik?
Apa yang beliau lihat?
Bagaimanakah 'pemandangan' yang di lihat oleh seorang hamba Allah yang cukup terkenal dengan sifat anti islam, membenci Islam, sanggup bunuh orang islam dan bersumpah tak nak masuk islam, setelah melakukan beberapa siri jenayah termasuk menyiksa mayat orang islam akhirnya beliau masuk jugak islam setelah melihat satu 'pandangan' yang cukup mengkasimakan?
Aku rasa bukan sahaja beliau yang mengalami situasi ini, malahan selepas itu, berbondong-bondong manusia kafir yang lain juga telah masuk ke dalam agama islam kerana telah melihat 'pemandangan' ini…
Apakah 'pemandangan' itu?
Dan aku tak nafikan, pemandangan itu tiada di Malaysia sekarang ini, kerana itulah jumpah orang kafir agak 'lembab' nak masuk islam kat sini...Lebih lembab daripada kadar pertukaran wang asing dan kenaikkan harga saham kuala Lumpur yang di tutup rendah sekali sekala.., (apa aku merepek?)
Jadi, Apakah 'pemandangan' itu?
Dan kerana tiadanya 'pandangan' sedemikian, hari ini orang kafir kat Malaysia semakin kafir, dan orang islam sendiri pula pakat-pakat murtad di sini-sana..
Apakah 'pandangan' itu?
'Pandangan' yang di maksudkan oleh Hindun isteri Abi sufian yang makan mayat orang islam itu adalah..
Beliau telah melihat...
ORANG MENYEMBAH ALLAH DENGAN CARA YANG PALING LAYAK SELAYAKNYA ALLAH DI SEMBAH!!!!
Hindun yang pernah bunuh bapak saudara Nabi (Hamzah RA) dan bersumpah tak nak masuk islam, tapi akhirnya masuk islam jugak, tanya suaminya kenapa?
"Bukan aku yang masuk islam, tapi islam yang masuk ke dalam aku"
lalu beliau terus membongkar rahsia:
"pada malam pembukaan kota Mekkah, aku telah melihat Allah di sembah dengan selayak-layaknya, yang membuatkan aku masuk islam…
Aku ulang:
MELIHAT ALLAH DI SEMBAH DENGAN SELAYAK-LAYAKNYA!!!
Aku ulang lagi sekali:
MELIHAT ALLAH DI SEMBAH DENGAN SELAYAK-LAYAKNYA!!!
Oh..kerana itulah berpuluh-puluh tahun bangsa cina dan india yang duduk kat Malaysia yang rakyatnya bagus-bagus dari segi akhlak tapi tidak terkesan untuk mereka masuk agama islam kerana penduduk islam di Malaysia amnya belum menyembah Allah dengan
selayaknya..oh..
KITA BELUM MENYEMBAH ALLAH DENGAN SELAYAK-LAYAKNYA…!
Tak payah nak cerita bab lain ler, cukup aku bagi contoh kita belum menyembah Allah dengan selayaknya dalam bab solat berjemaah.
Cuba kira berapa ramai antara kita yang benar benar sembah Allah di waktu subuh pada waktu yang betul dan pada tempat yang betul?
Berapa?
Berapa ramai orang islam yang pergi solat berjemaah 5 waktu sehari semalam?
Ustaz ulamak akhir zaman pun kantoi, apatah lagi aku dan korang..
Lalu kita pelik kenapa orang kapir tak masuk islam?, kenapa Allah tak bagi kerajaan islam?
Mengakulah, Salah kita!, Nak tinggal anak bini 15 minit pergi solat jemaah pun tak sanggup, nak tinggal rancangan kegemaran satu episode untuk pergi solat jemaah pun tak sanggup?, nak ambik cuti annual leave pergi belajar agama pun tak sanggup?..
Lalu, dalam keadaan kita belum menyembah Allah dengan selayaknya, nak pulak kita benci orang kapir, hina dan caci mereka, padahal kerana kitalah mereka enggan masuk islam, tapi kita nak pulak mati kena bom bersama mereka, nak pulak hantar mereka cepat cepat ke naraka dan mengaku mati syahid kononnya…Oh!
Selemah lemah iman adalah mencegah maksiat dengan hati, dan tanda mencegah dengan hati adalah kita tolong doa kat orang kapir supaya mereka masuk islam dan dalam masa yang sama kita tunaikan segala kewajipan kita pada Allah, iaitu menyembah Allah dengan selayaknya Dia di sembah, jangan solat lengah lengah dan jangan tinggal solat berjemaah, jangan buat orang kafir benci kita kerana terzahirnya amal agama yang lemah dari diri kita...
Orang kafir tengok masjid kosongpun tak rasa apa-apa, kita yang islam ni jugak sama tak rasa apa apa bila lihat masjid kosong…
Kawan, Satu orang kafir mati tanpa iman, semua orang islam telah berdosa secara halus…
Allah tak buat orang kapir untuk jadi bahan bakar api nereka semata mata, tapi ada kerja untuk ummat islam…
Dan semua tahu sudah!
Kesimpulan
Orang yang bersyukur dengan nikmat kaya bukan setakat cukup dengan ucap terima kasih pada Allah lalu simpan harta banyak-banyak dalam bank, itu 'Bakhil' namanya dan boleh masuk neraka sebab harta yang di beri Allah adalah amanah yang mana si kaya itu patut bahagi bahagikan nikmat itu pada orang miskin dan papa di sekeliling hidupnya, itu baru di namakan syukur nikmat…
Begitu jugak dengan nikmat iman, bukan setakat cukup dengan beribadat dan berzikir sahaja sambil ucap terima kasih pada Allah sebab jadi orang islam, , itu 'Bakhil-iman' namanya dan boleh masuk neraka sebab iman yang di beri Allah adalah amanah yang mana setiap orang islam itu patut bahagi bahagikan nikmat iman pada mereka yang belum dapat iman kerana tanpa iman, mereka akan masuk neraka selama-lamanya dan bila orang beriman buat dakwah, itu baru di namakan syukur atas nikmat…
Orang yang bersyukur akan di tambah nikmat iman, dan orang yang kufur, azabnya adalah pedih..
Sebab tu semua sahabat Nabi bila dapat iman terus kongsikan iman itu pada orang lain, iaitu buat dakwah, walaupun mereka terpaksa di pukul, di hina dan menjadi mayat…
Dan Dakwah adalah cara yang paling layak dalam membantu agama Allah...
So, jawapan kepada tajuk entry ini adalah:
Orang kafir tidak ingin masuk islam dan ingin kekal menjadi mayat orang kafir adalah kerana orang islam tidak beryukur atas nikmat iman yang mana orang islam amnya belum lagi menyembah Allah dengan cara yang paling layak Allah di sembah...
Sumber: Email
Perlembagaan Persekutuan
BAHAGIAN I - NEGERI-NEGERI, AGAMA DAN UNDANG-UNDANG BAGI PERSEKUTUAN
Perkara 1. Nama, Negeri-negeri dan wilayah-wilayah Persekutuan.
Perkara 2. Penerimaan masuk wilayah-wilayah baru ke dalam Persekutuan.
Perkara 3. Agama Persekutuan.
Perkara 4. Undang-undang utama Persekutuan.
BAHAGIAN II - KEBEBASAN ASASI
Perkara 5. Kebebasan diri.
Perkara 6. Keabdian dan kerja paksa dilarang.
Perkara 7. Perlindungan daripada undang-undang jenayah kuat kuasa ke belakang dan perbicaraan berulang.
Perkara 8. Kesamarataan.
Perkara 9. Larangan buang negeri dan kebebasan bergerak.
Perkara 10. Kebebasan bercakap, berhimpun dan berpersatuan.
Perkara 11. Kebebasan beragama.
Perkara 12. Hak berkenaan dengan pendidikan.
Perkara 13. Hak terhadap harta.
BAHAGIAN III - KEWARGANEGARAAN
Bab 1 - Pemerolehan Kewarganegaraan
Perkara 14. Kewarganegaraan melalui kuat kuasa undang-undang.
Perkara 15. Kewarganegaraan melalui pendaftaran (isteri dan anak warganegara)
Perkara 15A. Kuasa khas untuk mendaftarkan kanak-kanak.
Perkara 16. Kewarganegaraan melalui pendaftaran (orang yang dilahirkan di Persekutuan sebelum Hari Merdeka).
Perkara 16A. Kewarganegaraan melalui pendaftaran (orang yang bermastautin di Negeri Sabah dan Sarawak pada Hari Malaysia.
Perkara 17. (Kewarganegaraan melalui pendaftaran (orang yang bermastautin di Persekutuan pada Hari Merdeka)--Dimansuhkan).
Perkara 18. Peruntukan am tentang pendaftaran.
Perkara 19. Kewarganegaraan melalui penaturalisasian.
Perkara 19A. (Pemindahan kewarganegaraan ke Singapura atau dari Singapura--Dimansuhkan).
Perkara 20. (Naturalisasi bagi anggota-anggota angkatan Persekutuan--Dimansuhkan).
Perkara 21. (Peruntukan am tentang naturalisasi--Dimansuhkan).
Perkara 22. Kewarganegaraan melalui penggabungan wilayah.
Bab 2 -- Penamatan Kewarganegaraan
Perkara 23. Pelepasan kewarganegaraan.
Perkara 24. Pelucutan kewarganegaraan kerana memperoleh atau menggunakan kewarganegaraan asing, dsb.
Perkara 25. Pelucutan kewarganegaraan melalui pendaftaran di bawah Perkara 16A atau 17 atau melalui penaturalisasian.
Perkara 26. Peruntukan lain bagi melucutkan kewarganegaraan melalui pendaftaran atau penaturalisasian.
Perkara 26A. Pelucutan kewarganegaraan anak orang yang hilang kewarganegaraannya.
Perkara 26B. Peruntukan am tentang kehilangan kewarganegaraan.
Perkara 27. Tatacara bagi pelucutan.
Perkara 28. Pemakaian Bab 2 bagi warganegara tertentu melalui kuat kuasa undang-undang.
Perkara 28A. Pelucutan kewarganegaraan orang yang menjadi warganegara pada Hari Malaysia.
Perkara 29. Kewarganegaraan Komanwel.
Perkara 30. Perakuan Kewarganegaraan.
Perkara 30A. (Hak mengundi, dsb., bagi warganegara Singapura dan warganegara lain--Dimansuhkan).
Perkara 30B. (Perhubungan tentang kewarganegaraan antara Kerajaan Persekutuan dengan kerajaan Singapura--Dimansuhkan).
Perkara 31. Pemakaian Jadual Kedua.
BAHAGIAN IV
Bab 1 -- Ketua Utama Negara
Perkara 32. Ketua Utama Negara bagi Persekutuan, dan Isterinya.
Perkara 33. Timbalan Ketua Utama Negara bagi Persekutuan.
Perkara 33A. Yang di-Pertuan Agong hendaklah terhenti menjalankan fungsi Yang di-Pertuan Agong jika dipertuduh atas suatu kesalahan.
Perkara 34. Ketidakbolehan Yang di-Pertuan Agong, dsb.
Perkara 35. Peruntukan Diraja bagi Yang di-Pertuan Agong dan Isterinya dan saraan Timbalan Yang di-Pertuan Agong.
Perkara 36. Mohor Besar.
Perkara 37. Sumpah jawatan bagi Yang di-Pertuan Agong.
Bab 2 -- Majlis Raja-Raja
Perkara 38. Majlis Raja-Raja.
Bab 3 -- Badan Eksekutif
Perkara 39. Kuasa eksekutif Persekutuan.
Perkara 40. Yang di-Pertuan Agong hendaklah bertindak mengikut nasihat.
Perkara 41. Pemerintah tertinggi angkatan tentera.
Perkara 42. Kuasa pengampunan, dsb.
Perkara 43. Jemaah Menteri.
Perkara 43A. Timbalan-Timbalan Menteri.
Perkara 43B. Setiausaha-Setiausaha Parlimen.
Perkara 43C. Setiausaha-Setiausaha Politik.
Bab 4 -- Badan Perundangan Persekutuan
Perkara 44. Keanggotaan Parlimen.
Perkara 45. Keanggotaan Dewan Negara.
Perkara 46. Keanggotaan Dewan Rakyat.
Perkara 47. Kelayakan menjadi ahli Parlimen.
Perkara 48. Kehilangan kelayakan menjadi ahli Parlimen.
Perkara 49. Peruntukan melarang dua keahlian.
Perkara 50. Akibat kehilangan kelayakan, dan larangan mengenai penamaan atau pelantikan tanpa persetujuan.
Perkara 51. Pelepasan keahlian oleh ahli-ahli.
Perkara 52. Ketidakhadiran ahli.
Perkara 53. Keputusan tentang kehilangan kelayakan.
Perkara 54. Kekosongan di dalam Dewan Negara dan kekosongan luar jangka.
Perkara 55. Memanggil, memprorog dan membubarkan Parlimen.
Perkara 56. Yang di-Pertua dan Timbalan Yang di-Pertua Dewan Negara.
Perkara 57. Yang di-Pertua dan Timbalan-Timbalan Yang di-Pertua Dewan Rakyat.
Perkara 58. Saraan Yang di-Pertua dan Timbalan-Timbalan Yang di-Pertua.
Perkara 59. Sumpah oleh ahli-ahli.
Perkara 60. Titah oleh Yang di-Pertuan Agong.
Perkara 61. Peruntukan khas tentang Jemaah Menteri dan Peguam Negara.
Perkara 62. Tatacara Parlimen.
Perkara 63. Keistimewaan Parlimen.
Perkara 64. Saraan ahli.
Perkara 65. Setiausaha Dewan Negara dan Dewan Rakyat.
Bab 5 -- Tatacara perundangan
Perkara 66. Penjalanan kuasa perundangan.
Perkara 67. Sekatan terhadap pembawaan Rang Undang-Undang dan pencadangan pindaan-pindaan yang melibatkan pencukaian, perbelanjaan, dsb.
Perkara 68. Perkenan terhadap Rang Undang-Undang yang diluluskan oleh Dewan Rakyat sahaja.
Bab 6 -- Keupayaan berkenaan dengan harta, kontrak dan guaman
Perkara 69. Keupayaan Persekutuan berkenaan dengan harta, kontrak dan guaman.
BAHAGIAN V - NEGERI-NEGERI
Perkara 70. Keutamaan Raja dan Yang di-Pertua Negeri.
Perkara 71. Jaminan Persekutuan terhadap Perlembagaan Negeri.
Perkara 72. Keistimewaan Dewan Undangan.
BAHAGIAN VI - PERHUBUNGAN ANTARA PERSEKUTUAN DENGAN NEGERI-NEGERI
Bab 1 -- Pembahagian kuasa perundangan
Perkara 73. Takat undang-undang persekutuan dan Negeri.
Perkara 74. Hal perkara undang-undang persekutuan dan Negeri.
Perkara 75. Ketidakselarasan antara undang-undang persekutuan dengan undang-undang Negeri.
Perkara 76. Kuasa Parlimen untuk membuat undang-undang bagi Negeri-Negeri dalam hal-hal tertentu.
Perkara 76A. Kuasa Parlimen untuk memperluas kuasa perundangan Negeri.
Perkara 77. Kuasa baki perundangan.
Perkara 78. Perundangan yang menyekat penggunaan sungai.
Perkara 79. Penjalanan kuasa perundangan bersama.
Bab 2 -- Pembahagian kuasa eksekutif
Perkara 80. Pembahagian kuasa eksekutif.
Perkara 81. Obligasi Negeri kepada Persekutuan.
Bab 3 -- Pembahagian beban kewangan
Perkara 82. Pembiayaan perbelanjaan yang berhubungan dengan perkara dalam Senarai Bersama.
Bab 4 -- Tanah
Perkara 83. Pengambilan tanah bagi maksud persekutuan.
Perkara 84. (Pengambilan kepada Negeri tanah yang dipegang bagi maksud persekutuan--Dimansuhkan).
Perkara 85. Pemberian kepada Persekutuan tanah yang dirizabkan bagi maksud persekutuan.
Perkara 86. Pelupusan tanah yang terletak hak pada Persekutuan.
Perkara 87. Pemutusan pertikaian tentang nilai tanah.
Perkara 88. Pemakaian Perkara 83 hingga 87 bagi Negeri yang tidak mempunyai Raja.
Perkara 89. Tanah simpanan Melayu.
Perkara 90. Peruntukan khas yang berhubungan dengan tanah adat di Negeri Sembilan dan Melaka, dan tanah pegangan Melayu di Terengganu.
Perkara 91. Majlis Tanah Negara.
Bab 5 -- Pembangunan negara
Perkara 92. Rancangan pembangunan negara.
Bab 6 -- Tinjauan Persekutuan, nasihat Persekutuan kepada Negeri dan pemeriksaan Persekutuan mengenai kegiatan Negeri
Perkara 93. Siasatan, tinjauan dan perangkaan.
Perkara 94. Kuasa Persekutuan berkenaan dengan rakyat Negeri.
Perkara 95. Pemeriksaan aktiviti Negeri.
Bab 7 -- Majlis Negara bagi Kerajaan Tempatan
Perkara 95A. Majlis Negara bagi Kerajaan Tempatan.
Bab 8 -- Pemakaian bagi Negeri Sabah dan Sarawak
Perkara 95B. Ubah suaian bagi Negeri Sabah dan Sarawak mengenai pembahagian kuasa perundangan.
Perkara 95C. Kuasa untuk memperluas kuasa perundangan atau eksekutif Negeri melalui perintah.
Perkara 95D. Negeri Sabah dan Sarawak terkeluar daripada kuasa Parlimen untuk meluluskan undang-undang seragam mengenai tanah atau kerajaan tempatan.
Perkara 95E. Negeri Sabah dan Sarawak terkeluar daripada rancangan negara bagi penggunaan tanah, kerajaan tempatan, pembangunan, dsb.
BAHAGIAN VII - PERUNTUKAN KEWANGAN
Bab 1 -- Am
Perkara 96. Tiada pencukaian melainkan jika dibenarkan oleh undang-undang.
Perkara 97. Kumpulan Wang Disatukan.
Perkara 98. Perbelanjaan yang dipertanggungkan pada Kumpulan Wang Disatukan Persekutuan.
Perkara 99. Penyata kewangan tahunan.
Perkara 100. Rang Undang-Undang Perbekalan.
Perkara 101. Perbelanjaan tambahan dan perbelanjaan lebih.
Perkara 102. Kuasa membenarkan perbelanjaan masuk akaun atau bagi maksud yang tidak dinyatakan.
Perkara 103. Kumpulan Wang Luar Jangka.
Perkara 104. Pengambilan keluar daripada Kumpulan Wang Disatukan.
Perkara 105. Ketua Audit Negara.
Perkara 106. Kuasa dan tugas Ketua Audit Negara.
Perkara 107. Laporan Ketua Audit Negara.
Perkara 108. Majlis Kewangan Negara.
Perkara 109. Pemberian kepada Negeri.
Perkara 110. Penyerahhakan cukai dan fi kepada Negeri.
Perkara 111. Sekatan untuk meminjam.
Perkara 112. Sekatan ke atas perubahan dalam perjawatan Negeri.
Bab 2 -- Pemakaian bagi Negeri Sabah dan Sarawak
Perkara 112A. Pengauditan Negeri di Negeri Sabah dan Sarawak.
Perkara 112B. Kuasa meminjam bagi Negeri Sabah dan Sarawak.
Perkara 112C. Pemberian khas dan penyerahhakan hasil kepada Negeri Sabah dan Sarawak.
Perkara 112D. Kajian semula pemberian khas kepada Negeri Sabah dan Sarawak.
Perkara 112E. (Perkiraan kewangan dengan Singapura--Dimansuhkan).
BAHAGIAN VIII - PILIHAN RAYA
Perkara 113. Penjalanan pilihan raya.
Perkara 114. Keanggotaan Suruhanjaya Pilihan Raya.
Perkara 115. Bantuan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya.
Perkara 116. Bahagian pilihan raya persekutuan.
Perkara 117. Bahagian pilihan raya Negeri.
Perkara 118. Cara mencabar pemilihan.
Perkara 118A. Cara mempersoalkan petisyen pilihan raya mengenai tidak adanya pemilihan.
Perkara 119. Kelayakan pemilih.
Perkara 120. Pemilihan terus ke Dewan Negara.
BAHAGIAN IX - BADAN KEHAKIMAN
Perkara 121. Kuasa kehakiman Persekutuan.
Perkara 122. Keanggotaan Mahkamah Persekutuan.
Perkara 122A. Keanggotaan Mahkamah Rayuan.
Perkara 122AA. Keanggotaan Mahkamah Tinggi.
Perkara 122AB. Pelantikan pesuruhjaya kehakiman.
Perkara 122B. Pelantikan hakim-hakim Mahkamah Persekutuan, Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Tinggi.
Perkara 122C. Pertukaran hakim dari suatu Mahkamah Tinggi ke suatu Mahkamah Tinggi lain.
Perkara 123. Kelayakan hakim-hakim Mahkamah Persekutuan, Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Tinggi.
Perkara 124. Sumpah jawatan hakim-hakim.
Perkara 125. Tempoh jawatan dan saraan hakim Mahkamah Persekutuan.
Perkara 125A. Penjalanan kuasa oleh hakim-hakim.
Perkara 126. Kuasa menghukum kerana penghinaan.
Perkara 127. Sekatan mengenai perbincangan di dalam Parlimen tentang kelakuan hakim.
Perkara 128. Bidang kuasa Mahkamah Persekutuan.
Perkara 129. (Bidang kuasa khas Mahkamah Agung tentang tafsiran Perlembagaan--Dimansuhkan).
Perkara 130. Bidang kuasa nasihat Mahkamah Persekutuan.
Perkara 131. (Rayuan daripada Mahkamah Persekutuan--Dimansuhkan).
Perkara 131A. Peruntukan berkenaan dengan ketidakupayaan, dsb. Ketua Hakim Negara, Presiden atau Hakim Besar.
BAHAGIAN X - PERKHIDMATAN-PERKHIDMATAN AWAM
Perkara 132. Perkhidmatan-perkhidmatan awam.
Perkara 133. Perkhidmatan bersama, dsb.
Perkara 134. Peminjaman pegawai.
Perkara 135. Sekatan mengenai pembuangan kerja dan penurunan pangkat.
Perkara 136. Layanan saksama bagi pekerja Persekutuan.
Perkara 137. Majlis Angkatan Tentera.
Perkara 138. Suruhanjaya Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan.
Perkara 139. Suruhanjaya Perkhidmatan Awam.
Perkara 140. Suruhanjaya Pasukan Polis.
Perkara 141. (Suruhanjaya Perkhidmatan Kereta Api--Dimansuhkan).
Perkara 141A. Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan.
Perkara 142. Peruntukan am yang berhubungan dengan Suruhanjaya.
Perkara 143. Syarat-syarat perkhidmatan anggota Suruhanjaya.
Perkara 144. Fungsi Suruhanjaya Perkhidmatan.
Perkara 145. Peguam Negara.
Perkara 146. Laporan Suruhanjaya.
Perkara 146A. (Cawangan Suruhanjaya Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan di Negeri-Negeri Borneo--Dimansuhkan).
Perkara 146B. (Cawangan-cawangan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam setiap Negeri Sabah atau Sarawak--Dimansuhkan).
Perkara 146C. (Peruntukan tambahan tentang cawangan-cawangan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam--Dimansuhkan).
Perkara 146D. Bidang kuasa Suruhanjaya Pasukan Polis ke atas anggota yang dipinjamkan daripada perkhidmatan Negeri di Negeri Sabah dan Sarawak.
Perkara 147. Perlindungan hak pencen.
Perkara 148. Tafsiran Bahagian X.
BAHAGIAN XI - KUASA KHAS MENENTANG PERBUATAN SUBVERSIF, KEGANASAN TERANCANG, DAN PERBUATAN DAN JENAYAH YANG MEMUDARATKAN ORANG AWAM DAN KUASA DARURAT
Perkara 149. Perundangan menentang perbuatan subversif, tindakan yang memudaratkan ketenteraman awam, dsb.
Perkara 150. Proklamasi darurat.
Perkara 151. Sekatan ke atas tahanan pencegahan.
BAHAGIAN XII - AM DAN PELBAGAI
Perkara 152. Bahasa kebangsaan.
Perkara 153. Perizaban kuota berkenaan dengan perkhidmatan, permit, dsb. bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak.
Perkara 154. Ibu kota persekutuan.
Perkara 155. Persalingan Komanwel.
Perkara 156. Sumbangan bagi membantu kadar-kadar berkenaan dengan harta persekutuan dan Negeri.
Perkara 157. Pewakilan fungsi Negeri kepada suatu Negeri lain.
Perkara 158. (Perkiraan dengan Brunei -- Dimansuhkan).
Perkara 159. Pindaan Perlembagaan.
Perkara 159A. Perjalanan kuat kuasa peruntukan peralihan dalam Akta Malaysia.
Perkara 160. Tafsiran.
Perkara 160A. Cetakan semula Perlembagaan.
Perkara 160B. Teks sahih.
BAHAGIAN XIIA - PERLINDUNGAN TAMBAHAN BAGI NEGERI SABAH DAN SARAWAK
Perkara 161. Penggunaan bahasa Inggeris dan bahasa ibunda di Negeri Sabah dan Sarawak.
Perkara 161A. Kedudukan istimewa anak negeri Negeri Sabah dan Sarawak.
Perkara 161B. Sekatan ke atas peluasan kepada bukan pemastautinan akan hak untuk menjalankan amalan di hadapan mahkamah di dalam Negeri Sabah dan Sarawak.
Perkara 161C. (Pendidikan agama Islam di Negeri-Negeri Borneo -- Dimansuhkan).
Perkara 161D. (Kebebasan beragama -- Dimansuhkan).
Perkara 161E. Perlindungan kedudukan dari segi perlembagaan mengenai Negeri Sabah dan Sarawak.
Perkara 161F. (Penggunaan bahasa tidak rasmi di Dewan Undangan Negeri Singapura -- Dimansuhkan).
Perkara 161G. (Kedudukan istimewa orang Melayu di Singapura -- Dimansuhkan).
Perkara 161H. (Pemeliharaan kedudukan Singapura dari segi perlembagaan -- Dimansuhkan).
BAHAGIAN XIII - PERUNTUKAN SEMENTARA DAN PERALIHAN
Perkara 162. Undang-undang yang sedia ada.
Perkara 163. (Penerusan buat sementara Ordinan Peraturan-Peraturan Darurat 1948 -- Dimansuhkan).
Perkara 164. (Fungsi sementara Majlis Perundangan -- Dimansuhkan).
Perkara 165. (Peruntukan sementara kewangan -- Dimansuhkan).
Perkara 166. Pewarisan harta.
Perkara 167. Hak, liabiliti dan obligasi.
Perkara 168. (Prosiding undang-undang -- Dimansuhkan).
Perkara 169. Perjanjian, dsb., antarabangsa yang dibuat sebelum Hari Merdeka.
Perkara 170. (Peruntukan sementara bagi orang yang layak mendaftar sebagai warganegara di bawah Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948, Fasal 126--Dimansuhkan).
Perkara 171. (Bahagian pilihan raya bagi pilihan raya pertama -- Dimansuhkan).
Perkara 172. (Mahkamah yang sedia ada -- Dimansuhkan).
Perkara 173. (Sementara menanti rayuan ke Majlis Privy -- Dimansuhkan).
Perkara 174. (Jawatan kehakiman dan Peguam Negara -- Dimansuhkan).
Perkara 175. Pengarah Audit hendaklah menjadi Ketua Audit Negara yang pertama.
Perkara 176. Pertukaran pegawai.
Perkara 177. Mengetepikan atau menangguhkan sumpah jawatan jika pelantikan diteruskan di bawah Bahagian ini.
Perkara 178. Saraan selepas Hari Merdeka.
Perkara 179. Sumbangan berkenaan dengan perkhidmatan bersama.
Perkara 180. Pemeliharaan pencen, dsb.
BAHAGIAN XIV - KECUALIAN BAGI KEDAULATAN, DSB., RAJA-RAJA
Perkara 181. Kecualian bagi kedaulatan, dsb., Raja-Raja.
BAHAGIAN XV - PROSIDING TERHADAP YANG DI-PERTUAN AGONG DAN RAJA-RAJA
Perkara 182. Mahkamah Khas.
Perkara 183. Tiada tindakan boleh dimulakan terhadap Yang di-Pertuan Agong atau Raja kecuali dengan keizinan Peguam Negara sendiri.
JADUAL-JADUAL
Jadual Pertama -- Sumpah Pemohon bagi Pendaftaran atau Penaturalisasian.
Jadual Kedua --
Bahagian I - Kewarganegaraan melalui kuat kuasa undang-undang bagi orang yang lahir sebelum Hari Malaysia.
Bahagian II - Kewarganegaraan melalui kuat kuasa undang-undang bagi orang yang lahir pada atau selepas Hari Malaysia.
Bahagian III - Peruntukan tambahan berhubung dengan kewarganegaraan.
Jadual Ketiga -- Pemilihan Yang di-Pertuan Agong dan Timbalan Yang di-Pertuan Agong.
Bahagian I - Pemilihan Yang di-Pertuan Agong.
Bahagian II - Pemilihan Timbalan Yang di-Pertuan Agong.
Bahagian III - Pemecatan Yang di-Pertuan Agong.
Bahagian IV - Am
Jadual Keempat -- Sumpah jawatan bagi Yang di-Pertuan Agong dan Timbalan Yang di-Pertuan Agong.
Bahagian I - Sumpah bagi Yang di-Pertuan Agong.
Bahagian II - Sumpah bagi TImbalan Yang di-Pertuan Agong.
Bahagian III - Terjemahan dalam Bahasa Inggeris.
Jadual Kelima -- Majlis Raja-Raja.
Jadual Keenam -- Bentuk sumpah dan ikrar.
Jadual Ketujuh -- Pemilihan Ahli-Ahli Dewan Negara.
Jadual Kelapan -- Peruntukan yang hendaklah dimasukkan ke dalam Perlembagaan Negeri.
Bahagian I - Peruntukan tetap.
Bahagian II - Peruntukan sementara sebagai gantian bagi peruntukan dalam Bahagian I
Bahagian III - Ubah suaian Bahagian I dan II berhubung dengan Melaka dan Pulau Pinang.
Jadual Kesembilan -- Senarai Perundangan.
Jadual Kesepuluh -- Pemberian dan Sumber Hasil yang Diserahhakkan kepada Negeri.
Bahagian I - Pemberian ikut kepala.
Bahagian II - Pemberian jalan Negeri.
Bahagian III - Sumber hasil yang diserahhakkan kepada Negeri.
Bahagian IV - Pemberian khas kepada Negeri Sabah dan Sarawak.
Bahagian V - Sumber tambahan hasil yang diserahhakkan kepada Negeri Sabah dan Sarawak.
Jadual Kesebelas -- Peruntukan Ordinan Tafsiran dan Fasal-Fasal Am 1948 (Ordinan Malayan Union No. 7 tahun 1948), yang Terpakai bagi Mentafsirkan Perlembagaan.
Jadual Kedua Belas -- (Peruntukan Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948 sebagaimana yang terpakai bagi Majlis Perundangan selepas Hari Merdeka -- Dimansuhkan).
Jadual Ketiga Belas -- Peruntukan yang berhubungan dengan Penyempadanan Bahagian-Bahagian Pilihan Raya
Bahagian I - Penetapan dan prinsip yang berhubungan dengan penyempadanan bahagian-bahagian pilihan raya.
Bahagian II - Tatacara bagi menyempadankan bahagian-bahagian pilihan raya.
Kerajaan Terengganu dengan Mercedes E200 Compressor
Kerajaan Terengganu yang diterajui oleh Datuk Ahmad Said melaporkan akan membeli 13 buah kereta Mercedes E200 Compressor bagi mengantikan Proton Perdana V6 Executive. Ini disebabkan kononnya perbelanjaan penyelanggaran PROTON PERDANA V6 itu terlalu mahal dan kerajaan telah membelanjakan berjuta-juta wang rakyat hanya untuk menyelenggara kereta kerajaan ini.
Hmm ... nampak sangat yang Datuk Ahmad Said ni tak jauh bezanya dengan Datuk Idris Jusoh dalam bab menghabiskan wang rakyat. Yang menjadi persoalan, adakah benar kos penyelanggaran kereta kerajaan itu seperti yang dilaporkan? Betul ke kos baik pulih Proton Perdana ini terlalu tinggi?
Pihak PROTON sekarang telah menubuhkan satu jawatankuasa untuk menyiasat isu ini. dan BPR juga akan mengadakan siasatan. Mungkin penyelewengan telah berlaku.
Apa yang berlaku sekarang ini, pada pendapat saya, lanjutan dari isu perlantikan Datuk Ahmad Said sebagai Menteri Besar Terengganu yang tidak memdapat perkenan PM ABB. Mungkin isu ini sengaja diperbesar-besarkan untuk memburukan imej Datuk Ahmad Said.
Bagaimana pula dengan negeri-ngeri yang lain, yang diperintah oleh BN? Bagaimana mereka menggunakan wang rakyat untuk menyelenggara kereta kerajaan? Mungkin isu ini membuka mata kita untuk menilai bagaimana kerajaan BN mengurus wang. Ini baru kes penyelenggaran kereta, dah ada penyelewengan. Belum ambil kira yang lain lagi.
Baru-baru ini Kerajaan Pahang mengumumkan akan terus menggunakan Proton Perdana sebagai kenderaan rasmi. Kononya nak 'cover' kot-kot ada penyelewengan. Jangan lupa dulu kecoh pasal beli nombor pendaftaran yang mahal. Itu pun satu contoh pembaziran.
Baru beberapa bulan bentuk kerajaan, dah sibuk nak tukar kereta. Masalah rakyat apa cerita? Bila nak bantu? Ada lagi tak peruntukan untuk pembangunan? Atau kena tunggu PRU akan datang baru pakat-pakat yang buat itu buat ini.
Masa harga petrol naik dulu, heboh kata nak berjimat. Sekarang apa cerita?