Mukadimah

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Saya ingin mengucapkan selamat datang dan terima kasih kerana sudi mengunjungi webblog ini.

Tujuan blog ini adalah untuk kita semua berkongsi bermacam-macam maklumat. Artikel-artikel yang dipaparkan diperolehi daripada kiriman email, buku, majalah dan dari blog yang lain. Diharap aktikel-arkitel yang disiarkan dalam blog ini memberi manfaat kepada kita semua.

Jika anda ingin memberi sebarang komen atau pendapat, sila tulis dalam ruangan komen / pesanan yang saya sediakan.

Saya ingin memohon maaf sekiranya terdapat artikel-artikel yang dipaparkan dalam blog ini menyinggung perasaan anda.

Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka bersifat yang demikian ialah orang-orang yang berjaya. ( Surah Ali Imran : 104 )

Al-Quran dan Hadith Muslim

Al-Quran
Hadith Muslim

Selasa, Mac 15, 2011

Permulaan Maksiat

ALLAH melaknat iblis dan mengusirnya dari syurga buat selama-lamanya disebabkan kesombongannya. Hukuman itu menyebabkan iblis berdendam dengan Adam, lalu iblis memohon kepada Allah supaya dipanjangkan usia sehingga hari kiamat.

Iblis bersumpah mahu menyesatkan Nabi Adam dan anak cucunya dari jalan benar serta menggoda supaya mengabaikan perintah Allah.

Permohonan itu dikabulkan, namun Allah mengiringi penerimaan itu dengan kutukan.

“Allah berfiman: Keluarlah engkau dari syurga sebagai makhluk yang terhina serta terusir. Sesungguhnya sesiapa di antara mereka yang menurutmu, tetaplah Aku akan memenuhi neraka jahanam dengan (golongan) kamu (yang derhaka) semuanya.” (Al-A'raaf: 18)

Islam Mudah, Tidak Menyusahkan Manusia

Islam merupakan agama yang mudah dan tidak pernah bermaksud menyusahkan manusia. Sebaliknya, kedangkalan manusia memahami Islamlah yang sering mengundang perilaku songsang segelintir umat hingga Islam tertampil bagaikan agama yang rumit dan banyak pantang larangnya.

Situasi sedemikian pastilah bertentangan dengan realiti dan tabii Islam itu sendiri sebagaimana yang dijelaskan Allah s.w.t.: Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya.; Dialah yang memilih kamu (untuk mengerjakan suruhan agamanya); dan Ia tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu keberatan dan susah payah dalam perkara agama. (al-Hajj: 22).

Rasulullah s.a.w. ketika mengutuskan Muaz dan Abu Musa ke Yemen, turut bersabda: Sesungguhnya agama Islam mudah....permudahkanlah dan jangan kamu menyusahkan, sampaikan khabar gembira dan jangan membuat mereka lari. (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Tiga Golongan Layak Jadi Penghuni Syurga

SESEORANG yang beriman belum tentu ia seorang bertakwa tetapi jika seseorang itu bertakwa, sudah tentu ia orang yang beriman. Dalam al-Quran, Allah menggesa orang yang beriman supaya bertakwa kepada Allah dengan sebenar-benar takwa.

Firman Allah yang bermaksud: "Wahai orang yang beriman, bertakwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar takwa dan janganlah kamu mati melainkan kamu dalam keadaan sebagai Muslim." – (Surah ali-Imran, ayat 102)

Ayat ini menjelaskan tidak semua orang yang beriman itu benar-benar bertakwa hinggakan Allah menegur mereka supaya menjadi orang yang bertakwa dengan melakukan amal salih. Mereka yang sudah beriman, beramal salih dan bertakwa disediakan Allah ganjaran syurga.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...