Mukadimah

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Saya ingin mengucapkan selamat datang dan terima kasih kerana sudi mengunjungi webblog ini.

Tujuan blog ini adalah untuk kita semua berkongsi bermacam-macam maklumat. Artikel-artikel yang dipaparkan diperolehi daripada kiriman email, buku, majalah dan dari blog yang lain. Diharap aktikel-arkitel yang disiarkan dalam blog ini memberi manfaat kepada kita semua.

Jika anda ingin memberi sebarang komen atau pendapat, sila tulis dalam ruangan komen / pesanan yang saya sediakan.

Saya ingin memohon maaf sekiranya terdapat artikel-artikel yang dipaparkan dalam blog ini menyinggung perasaan anda.

Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka bersifat yang demikian ialah orang-orang yang berjaya. ( Surah Ali Imran : 104 )

Rabu, Disember 10, 2014

13 Rekod Dunia yang Dipegang oleh Bahtera Nabi Nuh


Allah memerintahkan Nabi Nuh as. untuk membuat bahtera. Bersama para pengikutnya, Nabi Nuh as mengumpulkan paku dan menebang kayu besar dari pokok yang ia tanam selama 40 tahun. Melalui wahyu-Nya, Allah SWT membimbing Nuh membuat bahtera yang kuat untuk menghadapi serangan taufan dan banjir. Ini rekod dunia yang dipegang oleh Bahtera Nuh:

1. Bahtera Nuh Dipimpin Oleh Nahkoda Tertua Di Dunia (berusia 600 tahun).

Ibnu Abbas menceritakan Bahwa Nabi Nuh diutus pada kaumnya ketika berumur 480 tahun. Masa kenabiannya adalah 120 tahun dan berdakwah selama 5 abad. Dia mengharungi banjir ketika berumur 600 tahun dan kemudian selepas banjir hidup selama 350 tahun.


2. Bahtera Nuh Merupakan Kapal Terbesar Di Dunia Yang Dibina Dari Kayu.

Ibnu Abbas menceritakan bahawa suatu ketika Nabi Isa menghidupkan Ham bin Nuh dan bertanya kepadanya kenapa rambutnya beruban, lalu menjawab dia meninggal di saat usia muda kerana ketakutannya ketika banjir. Ia berkata bahawa panjang kapal Nuh adalah 1200 kubit dan lebarnya 600 kubit dan mempunyai 3 lapisan.

3. Bahtera Nuh Merupakan Alat Pengangkutan Laut Pertama Di Dunia.

Allah membimbing Nuh membuat bahtera yang kuat untuk menghadapi serangan taufan dan banjir. Bahtera Nuh dianggap sebagai alat pengangkutan laut pertama di dunia.

4. Bahtera Nuh Merupakan Pengangkutan Laut Pertama Di Dunia Yang Terbuat Dari Kayu.

Bersama para pengikutnya, Nabi Nuh mengumpulkan paku dan menebang kayu besar dari pokok yang ditanam selama 40 tahun.

5. Bahtera Nuh Merupakan Kapal Pengangkutan Bertingkat Pertama Di Dunia (3 tingkat).

Panjang kapal Nuh adalah 1200 kubit dan lebarnya 600 kubit dan mempunyai 3 lapisan. Peringkat pertama diletakkan binatang-binatang liar dan yang sudah dijinakkan, peringkat kedua ditempatkan manusia manakal ditingkat ketiga untuk burung-burung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...