Akhir-akhir ini di sana sini membicarakan persoalan liwat dan politik. Namun di tengah-tengah tuduhan oleh pihak terbabit, ingin saya mengingatkan semua pembaca dan mereka yang mengikuti isu terbaru politik Malaysia ini agar BERAWAS-AWAS. Ia tidak seperti mempercayai tuduhan-tuduhan lain seperti dia agen Yahudi, mereka makan rasuah, amalkan kronisme, pasukan Sepanyol akan menang final Euro dan lain-lain.
Menurut hukum Islam, semua individu Islam perlu berawas dalam mempercayai atau menyebarkan apa jua berita berkaitan zinanya seseorang dan juga liwat. Imam Ibn Qudamah dan lain-lain ulama silam yang berautoriti menyebut dengan jelas bahawa menuduh liwat tanpa saksi termasuk dalam hukum qazf. ( Al-Mughni, 9/72 ; Syarh Muntaha Al-Iradat, 3/599 ; Kasyyaf Al-Qina', 6/433)
Imam Abi Ishak As-Shirazi As-Syafie berkata :
ولا يقبل في اللواط إلا أربعة لانه كالزنا في الحد في الشهادة
Ertinya : Tidak diterima dalam tuduhan liwat kecuali empat saksi kerana ia adalah sama seperti zina dalam (keperluan saksinya) untuk disabitkan hukum" ( Al-Muhazzab, 3/332)
Tanpa berhati-hati, seseorang yang percaya dan menyebarkannya boleh jatuh dalam kesalahan Qazaf yang amat besar dosanya di sisi Islam.
Kesalahan ini dicatat oleh Allah swt :-
وَالَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاء فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً وَلَا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهَادَةً أَبَدًا وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ
Ertinya : Dan orang-orang yang menuduh wanita-wanita yang baik-baik (berbuat zina) dan mereka tidak mendatangkan empat orang saksi, maka deralah mereka (yang menuduh itu) delapan puluh kali dera, dan janganlah kamu terima kesaksian mereka buat selama-lamanya. Dan mereka itulah orang-orang yang fasik ( An-Nur : 4)
Imam Al-Qurtubi berkata sebab turun ayat ini adalah antara kepada kes fitnah terhadap Sayidatina Aisyah ataupun kes Hilal bin Umaiyah (yang menuduh istreinya berzina) atau lainnya, namun yang terpenting hukumnya berjalan terus.
Walalupun ayat kelihatan menyebut kesalahan menuduh zina dan liwat kepada sang wanita, namun tuduhan kepada lelaki juga termasuk dalam ayat ini secara sepakat ulama dan ijma ulama (Al-Jami Li Ahkam Al-Quran, Al-Qurtubi).
RINGKASAN SYARAT-SYARAT
Qazf mempunyai beberapa syarat :-
1) Syarat kepada penuduh :
* Beraqal
* Sudah baligh
2) Syarat BENDA YANG DITUDUH untuk dianggap qazaf
* Menuduh dengan salah satu antara tiga tuduhan yang mewajibkan dihukum, iaitu ZINA dan LIWAT atau menafikan nasab anak sendiri ( ertinya menuduh isteri berzina). ( Al-Fawakih Al-Dawani, 2/211)
3) Syarat orang yang dituduh
* Beraqal
* Baligh
* Islam
* Merdeka diri
* BERSIH DARI tuduhan yang dilemparkan kepadanya.
Justeru, saya nasihatkan agar semua yang membaca berita hangat terkini dalam arena politik Malaysia hari ini agar menahan diri dan menyerahkannya kepada pihak hakim untuk meneliti bukti-bukti kedua-dua pihak, sebagaimana disebutkan oleh Allah swt :-
ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاء
Para ulama sepakat bahawa ayat ini menunjukkan wajibnya si penuduh membawakan saksi seramai empat orang. Perbincangan terperinci berkenaan hal ini terlalu panjang. Namun saksi inilah kuncinya, tanpanya, kita tidak atau belum boleh mempercayai satu apa pun berkenaan tududan zina dan liwat atau kita mencari nahas di akhirat. (Al-Mughni, 9/72 ; Syarh Muntaha Al-Iradat, 3/599 ; Kasyyaf Al-Qina', 6/433)
Imam Malik berkata :
قول مالك، وإن اضطرب واحد منهم جلد الثلاثة، كما فعل عمر في أمر المغيرة بن شعبة،
Ertinya : Jika salah seorang dari empat saksi goyah dan tidak kukuh penyaksiannya, ketiga-ketiga saksi yang lain akan dihukum sebat (80 kali kerana qazaf), sebagaimana yang dilakukan oleh Umar dalam kes AL-Mughirah Bin Syu'bah, (iaitu apabila seorang saksi bernama Ziyad tidak bersaksi maka semua tiga orang saksi sebelum itu disebat kerana menuduh Al-Mughirah.) ( Al-Jami Li Ahkam Al-Quran, Al-Qurtubi)
Selain dari mesti dihukum sebat 80 kali bagi mereka yang menududh zina dan liwat tanpa 4 saksi, si penuduh juga dihukum dengan penyaksiannya akan tertolak selama-lamanya selain dianggap Fasiq. Namun majority ulama berkata, dikecualikan bagi mereka yang bertaubat bersungguh-sungguh.
Namun Al-Qadhi Suraih, Ibrahim An-Nakh'ie, Hasan Al-Basri, Sufyan At-Thawry dan Imam Abu Hanifah tidak sependapat apabila mereka berkata penolakan hak boleh beri saksi kekal walalupun taubat, hanya gelaran fasiq sahaja yang dihapuskan di sisi Allah.
Sekadar itu sahaja bagi memperingatkan umat Islam di Malaysia agar jangan tersilap langkah dalam menerima berita-berita hal zina dan liwat ini. Mungkin si penuduh dan mereka yang menyebarkannya TIDAK AKAN dihukum qazaf di dunia, namun hukuman pasti menunggu di AKHIRAT, bermula dari alam barzakh. Kecualilah jika individu tersebut bukanlah seorang manusia yang akan menemui kematian, namun semua akan menemui kematian.
Oleh
Zaharuddin Abd Rahman
www.zaharuddin.net
Selasa, Ogos 26, 2008
Mencuci Kemaluan
Apa yang patut di lakukan selepas kita kencing...
Amalan dibawah ini tidaklah dirasakan lucu atau lucah, tetapi sebagai panduan hidup sebagai umat Islam di muka bumi ini, Insyaallah Ramai orang merasakan dirinya cukup bagus dengan banyak amal ibadahnya, sedekahnya dll tetapi masih tidak terlepas dari azab api neraka.
Syedina Abu Bakar pernah hendak menyembahyangkan mayat si polan tetapi tiba-tiba tersentak dengan su atu benda bergerak-gerak dari dalam kain kafan
si polan itu. Lalu di su ruhnya orang membukakannya. Alangkah terkejutnya apabila seekor ular sedang melilit kepala anu mayat sipolan itu.
Syedina Abu Bakar mencabut pedang lalu menghampiri ular tadi untuk dibunuhnya. Tetapi ular itu dapat pula berkata-kata, Katanya" Apakah salah ku kerana aku diutus oleh Allah untuk menjalankan tugas yang diperintahkan" Diselidiki amalan sipolan semasa hayatnya, jelas dia merupakan orang yang mengambil ringan dalam hal menyucikan kemaluannya apabila membuang air kecil.
Untuk kaum lelaki, apabila lepas membuang air kecil, di su natkan berdehem dua atau tiga kali su paya air kencing dipastikan keluar kesemuanya. Lepas itu urutlah batang dari pangkal ke hujung beberapa kali sehingga tiada lagi air kencing yang berada dalam saluran. Kemudian ba su hlah dengan air se su cinya.
Untuk kaum wanita pula, apabila memba su h kemaluannya, pastikan dicucikan bahagian dalam dengan menjolok sedikit dengan jari dan dipusing-pusingkan semasa dilalukan air bersih. Bukan dengan hanya menyimbahkan air semata-mata. Jika dengan melalukan air sahaja ia tidak membersihkan bahagian dalam kemaluan wanita yang berbibir-bibir itu.
Amalan dibawah ini tidaklah dirasakan lucu atau lucah, tetapi sebagai panduan hidup sebagai umat Islam di muka bumi ini, Insyaallah Ramai orang merasakan dirinya cukup bagus dengan banyak amal ibadahnya, sedekahnya dll tetapi masih tidak terlepas dari azab api neraka.
Syedina Abu Bakar pernah hendak menyembahyangkan mayat si polan tetapi tiba-tiba tersentak dengan su atu benda bergerak-gerak dari dalam kain kafan
si polan itu. Lalu di su ruhnya orang membukakannya. Alangkah terkejutnya apabila seekor ular sedang melilit kepala anu mayat sipolan itu.
Syedina Abu Bakar mencabut pedang lalu menghampiri ular tadi untuk dibunuhnya. Tetapi ular itu dapat pula berkata-kata, Katanya" Apakah salah ku kerana aku diutus oleh Allah untuk menjalankan tugas yang diperintahkan" Diselidiki amalan sipolan semasa hayatnya, jelas dia merupakan orang yang mengambil ringan dalam hal menyucikan kemaluannya apabila membuang air kecil.
Untuk kaum lelaki, apabila lepas membuang air kecil, di su natkan berdehem dua atau tiga kali su paya air kencing dipastikan keluar kesemuanya. Lepas itu urutlah batang dari pangkal ke hujung beberapa kali sehingga tiada lagi air kencing yang berada dalam saluran. Kemudian ba su hlah dengan air se su cinya.
Untuk kaum wanita pula, apabila memba su h kemaluannya, pastikan dicucikan bahagian dalam dengan menjolok sedikit dengan jari dan dipusing-pusingkan semasa dilalukan air bersih. Bukan dengan hanya menyimbahkan air semata-mata. Jika dengan melalukan air sahaja ia tidak membersihkan bahagian dalam kemaluan wanita yang berbibir-bibir itu.
Rasuah
Sejauh mana buruknya Rasuah? Ianya bergantung kepada setiap individu. Setiap lapisan masyarakat dan agama mempunyai pengertian tersendiri atau tafsiran yang akan kita sebut ‘persepsi’.
Orang kata rasuah jahat, ada orang kata dosa tetapi ada juga orang yang tidak mengatakan apa-apa mengenainya.
Cerita ini akan cuba mengupas persepsi rasuah dan politik wang pada peringkat pemahaman tahap masyarakat Malaysia masa kini.
Apabila perkataan rasuah diucapkan pada anda, apakah yang anda fikirkan?
1) Kesalahan melanggar hukum Negara
2) Dosa melanggar perintah Allah
3) Tidak kisah
Setiap individu di Negara Malaysia patut mengetahui KENAPA Badan Pencegah Rasuah wujud sebagai jabatan di Negara ini dimana di negara lain mungkin tidak wujud jabatan yang serupa.
Jabatan ini wujud kerana penggubalan undang-undang anti rasuah yang digubal oleh penggubal undang-undang yang tidak lain dan tidak bukan ialah oleh ahli Parlimen sendiri yang sebenarnya adalah wakil Yang Berhormat yang anda pilih sendiri dalam pilihan raya.
Adalah perlu diketahui bahawa wakil DUN tidak mempunyai kuasa sebagai individu yang terlibat dalam penggubalan undang-undang. Hanya Ahli Parlimen yang mempunyai kuasa untuk menentukan apakah undang-undang yang perlu dibuat, dipindah atau dihapuskan. (Ini menjelaskan kenapa BN risau apabila mendapat kurang 2/3 pada pilihan raya lepas kerana kekurangan ahli mengakibatkan kesukaran melaksanakan keputusan tertentu)
Keputusan Parlimen bukanlah muktamad kerana ianya harus melalui sebutan pertama dan kedua.
Sebenarnya setiap undang-undang yang sedang digubal harus melalui tapisan mesyuarat Majlis Raja-raja sebelum dikuatkuasakan (Walaupun sebenarnya parlimen mempunyai kuasa untuk melaksanakan sesuatu undang-undang walaupun dibatalkan oleh Majlis Raja-Raja)
Berbalik kepada rasuah, di negara Malaysia, setiap individu yang melakukan rasuah boleh ditangkap dan dijatuhi hukuman penjara menurut apa yang sudah digubal terlebih dahulu.
Apakah rasuah? Rasuah itu apa? Wang!
Setiap individu fikir ianya pasti duit kerana akhbar pun sebut duit! Jika anda membaca akhbar, seseorang itu ditangkap kerana menerima duit (Rasuah) yang memang dikaitkan dengan tujuan untuk melepaskan diri setelah melakukan kesalahan.
Satu pertanyaan ialah bagaimana jika seseorang yang tidak melanggar undang-undang memberikan duit kepada sesorang supaya menolongnya, contohnya majikan memberi duit kepada orang yang sudi membantunya buat kerja? Memang tak salah pun!
Bagaimana jika seorang menteri memberi wang kepada orang-orang supaya menyokongnya? Adakah itu rasuah?
Tidak! Kerana menteri itu tidak melanggar mana-mana akta atau undang-undang Negara, kerana memang tiada undang-undang yang digubal untuk itu di Negara Malaysia.
Apa yang kita boleh katakan ialah menteri itu MENGAMALKAN POLITIK WANG.
Untuk pengetahuan, tiada sebarang undang-undang yang digubal untuk menangani politik wang kecuali tindakan disiplin parti (yang masih boleh diragui) di Malaysia.
Dosakah rasuah itu?
Ianya bergantung kepada kepercayaan agama dan pemahaman individu masing-masing kerana penduduk Malaysia terdiri dari pelbagai bangsa,agama dan kaum yang majmuk maka sukar untuk penulis mengatakan sama ada ‘ya’ atau sebaliknya. Tetapi jika dilihat individu yang melakukan kesalahan lalu ‘mengupah’ duit kepada individu tertentu supaya melepaskannya, sudah pastinya itu dosa.
Namun persoalannya ialah, bagaimana jika seorang yang terpaksa memandu kereta walaupun cukai jalan telah tamat (kerana kecemasan) lalu ditahan dan disaman oleh pegawai trafik tapi untuk bebas dari saman maka orang tersebut telah sanggup memberi duit RM 50 supaya pegawai trafik tidak menyamannya?
Bolehkah orang itu dianggap BERDOSA kerana tamat cukai jalan kerana tamat cukai jalan BUKAN hukum Allah dan orang tersebut sanggup membayar RM50 kepada pegawai tersebut supaya melepaskannya daripada membayar denda yang lebih mahal kerana orang itu sedang dalam kecemasan?
Namun satu yang pasti ialah jika laporan dibuat kepada pegawai itu dibuat atas menerima rasuah, pegawai itu pasti menerima akibatnya kerana wujudnya undang-undang menerima rasuah dalam Negara Malaysia.
JIKA DUIT DITUKAR DENGAN MAKANAN SEBAGAI RASUAH
Katakan seseorang yang sepatutnya mendapat saman RM300.00 tetapi sebaliknya memberikan belanja dalam bentuk makanan kepada pegawai tersebut supaya tidak rasuah?
Pernahkah anda berfikir bahawa kemungkinan rasuah duit boleh ditukar kepada benda atau makanan atau minuman atau kepada satu bentuk lain yang merupakan perkhidmatan?
Perkara begini merupakan suatu masaalah kepada penguatkuasa undang-undang.
Seorang menteri boleh menggantikan politik wang kepada politik yang BUKAN WANG supaya tidak boleh dianggap politik wang!
BAGAIMANA KALAU POLITIK WANG DITUKAR DENGAN POLITIK BENDA?
Jika seseorang menteri itu tidak memberi wang, tetapi sebaliknya menjanjikan PROJEK untuk dilaksanakan kepada individu tertentu sekiranya menolong beliau untuk mendapat kedudukan penting dalam sesuatu kedudukan tertentu? Bolehkah itu dikatakan politik wang?
Atau seorang menteri yang lebih kanan ingin mengekalkan kedudukan beliau lalu bersongkol dan memberi janji kedudukan jawatan penting kepada beberapa orang bawahan yang ingin menyokongnya. Bolehkah itu dikatakan politik wang atau rasuah? Sudah tentu tidak!
Setiap orang harus memahami istilah rasuah, atau kaitannya dengan dosa dan apabila sesuatu itu tidak boleh dianggap rasuah.
Pertimbangkan hal ini,
A) Seorang ayah memberikan ganjaran RM1.00 kepada anaknya supaya menyiram bunga di halaman rumah kerana ayah itu ingin menyiramnya tetapi terlalu penat pada hari itu.
B) Seseorang telah memberi ganjaran RM10.00 kepada kawannya supaya membeli tiket untuk untuknya menonton perlawanan diantara pasukan bola sepak Malaysia dengan Chelsea.
Kedua-dua hal diatas BUKAN rasuah kerana tidak melibatkan kesalahan pelanggaran undang-undang. Ianya samalah dengan seorang menteri yang memberi duit kepada orang tertentu untuk menyokongnya yang kita namakan POLITIK WANG.
Tetapi yang berikut adalah rasuah jika:-
A) Anda baru saja ditahan pegawai Polis trafik kerana cukai jalan tamat dan anda menawarkan RM untuk pegawai tersebut supaya membebaskan anda.
B) Anda menerima duit daripada seseorang yang cuba menpengaruhi anda melakukan sesuatu yang akan bertentangan dengan polisi syarikat, kerajaan atau sesuatu jabatan itu.
Ringkasnya, jika anda menerima duit RM10 yang boleh dianggap rasuah, maka rasuahlah itu. Tetapi jika seseorang itu tidak memberi anda duit, tetapi sebaliknya memberi anda makanan enak (atau barang) bernilai RM10, tiada orang akan mengatakan itu rasuah, atau jika orang itu tidak memberi duit tetapi sebaliknya menolong anda membayar bil letrik berjumlah RM10, maka itu bukan rasuah lagi.
Kalau dilihat, rasuah itu wujud dengan jahatnya atau rasuah itu sebenarnya bukan rasuah. Tiada undang-undang maka tiadalah rasuah.
Kekecewaan segelintir rakyat adalah apabila Badan Jabatan Pencegah Rasuah digunakan oleh kepentingan tertentu sebagai alat politik.
Datuk Seri Anwar pernah dituduh rasuah pada tahun 1998 sebelum pertuduhan itu dipindah kepada menyalahgunakan kuasa. (pertuduhan liwat kemudian menyusul selepas itu)
Keputusan Hakim ketika itu menyebut dalam penghakimannya “oleh kerana DS Anwar memegang jawatan tertinggi tetapi menyalahgunakan kuasanya, maka Makhamah menjatuhkan hukuman ‘yang lebih berat’ (6 Tahun) kerana DSAI sepatutnya menjadi contoh tetapi sebaliknya”
Namun ketika hakim menjatuhkan hukuman kepada Ketua Polis Negara ketika itu yang “dituduh cuba membunuh’ kerana memukul titik tertentu pada badan DS Anwar yang boleh menyebabkan kematian,’ hakim tersebut mengatakan, “…oleh kerana menghargai jasa-jasa tertuduh yang telah ‘menjalankan tugas dengan baik’ selama tugasnya sebagai Ketua Polis Negara, maka Makhamah menjatuhkan penjara dua (2) bulan”.
Sebenarnya kuasa Hakim boleh disalah guna juga, tapi tidak ada peruntukan undang-undang yang digubal untuk itu.
Kalau saja Hakim itu menghargai jasa DS Anwar, pastinya Anwar mendapat 2 bulan penjara dan kalau Hakim itu tidak menghargai jasa Ketua Polis Negara itu, pastinya Ketua Polis itu mendapat penjara 6 tahun. Bukankah begitu?
Penulis tertanya-tanya kalau-kalau sebenarnya Hakim itu telah menerima rasuah yang tidak boleh dianggap rasuah dalam kasus undang-undang Negara Malaysia untuk memutuskan dua hal itu, seseorang yang menyalahgunakan kuasa dan seorang lagi kerana pertuduhan percubaan bunuh, seorang menteri kewangan dan seorang Ketua Polis (Ketua Keselamatan) kerana setahu penulis, Ketua Polis Negara wajib mematuhi menteri pertahanan dan bukannya daripada seorang menteri kewangan.
Rasa-rasanya DS Anwar tidak memberi duit kepada Ketua Polis itu, kalau ya, pastinya Ketua Polis itu tidak memukul Anwar dan rasa-rasanya DS Anwar tidak memberi duit kepada Hakim itu, kalau ya, pastinya Hakim itu berusaha menolong Anwar.
Rasuah itu, rasuahlah kalau sesuatu itu rasuah. Kalau saya ini kerajaan dan beri anda duit RM625 percuma untuk subsidi minyak (sebab saya mahu anda sokong saya) tentu orang tak kata itu rasuah.
Bagaimana kalau POLITIK WANG? Ya inilah politik wang. Orang memang tak kisah pun kalau menerima duit itu. Semua orang pun gembira. Malangnya hal ini tidak akan berterusan kerana akan sampainya masanya kerajaan akan menarik balik subsidi RM625 seperti mana ia menarik subsidi minyak petrol dan diesel sebelum ini.
Orang kata rasuah jahat, ada orang kata dosa tetapi ada juga orang yang tidak mengatakan apa-apa mengenainya.
Cerita ini akan cuba mengupas persepsi rasuah dan politik wang pada peringkat pemahaman tahap masyarakat Malaysia masa kini.
Apabila perkataan rasuah diucapkan pada anda, apakah yang anda fikirkan?
1) Kesalahan melanggar hukum Negara
2) Dosa melanggar perintah Allah
3) Tidak kisah
Setiap individu di Negara Malaysia patut mengetahui KENAPA Badan Pencegah Rasuah wujud sebagai jabatan di Negara ini dimana di negara lain mungkin tidak wujud jabatan yang serupa.
Jabatan ini wujud kerana penggubalan undang-undang anti rasuah yang digubal oleh penggubal undang-undang yang tidak lain dan tidak bukan ialah oleh ahli Parlimen sendiri yang sebenarnya adalah wakil Yang Berhormat yang anda pilih sendiri dalam pilihan raya.
Adalah perlu diketahui bahawa wakil DUN tidak mempunyai kuasa sebagai individu yang terlibat dalam penggubalan undang-undang. Hanya Ahli Parlimen yang mempunyai kuasa untuk menentukan apakah undang-undang yang perlu dibuat, dipindah atau dihapuskan. (Ini menjelaskan kenapa BN risau apabila mendapat kurang 2/3 pada pilihan raya lepas kerana kekurangan ahli mengakibatkan kesukaran melaksanakan keputusan tertentu)
Keputusan Parlimen bukanlah muktamad kerana ianya harus melalui sebutan pertama dan kedua.
Sebenarnya setiap undang-undang yang sedang digubal harus melalui tapisan mesyuarat Majlis Raja-raja sebelum dikuatkuasakan (Walaupun sebenarnya parlimen mempunyai kuasa untuk melaksanakan sesuatu undang-undang walaupun dibatalkan oleh Majlis Raja-Raja)
Berbalik kepada rasuah, di negara Malaysia, setiap individu yang melakukan rasuah boleh ditangkap dan dijatuhi hukuman penjara menurut apa yang sudah digubal terlebih dahulu.
Apakah rasuah? Rasuah itu apa? Wang!
Setiap individu fikir ianya pasti duit kerana akhbar pun sebut duit! Jika anda membaca akhbar, seseorang itu ditangkap kerana menerima duit (Rasuah) yang memang dikaitkan dengan tujuan untuk melepaskan diri setelah melakukan kesalahan.
Satu pertanyaan ialah bagaimana jika seseorang yang tidak melanggar undang-undang memberikan duit kepada sesorang supaya menolongnya, contohnya majikan memberi duit kepada orang yang sudi membantunya buat kerja? Memang tak salah pun!
Bagaimana jika seorang menteri memberi wang kepada orang-orang supaya menyokongnya? Adakah itu rasuah?
Tidak! Kerana menteri itu tidak melanggar mana-mana akta atau undang-undang Negara, kerana memang tiada undang-undang yang digubal untuk itu di Negara Malaysia.
Apa yang kita boleh katakan ialah menteri itu MENGAMALKAN POLITIK WANG.
Untuk pengetahuan, tiada sebarang undang-undang yang digubal untuk menangani politik wang kecuali tindakan disiplin parti (yang masih boleh diragui) di Malaysia.
Dosakah rasuah itu?
Ianya bergantung kepada kepercayaan agama dan pemahaman individu masing-masing kerana penduduk Malaysia terdiri dari pelbagai bangsa,agama dan kaum yang majmuk maka sukar untuk penulis mengatakan sama ada ‘ya’ atau sebaliknya. Tetapi jika dilihat individu yang melakukan kesalahan lalu ‘mengupah’ duit kepada individu tertentu supaya melepaskannya, sudah pastinya itu dosa.
Namun persoalannya ialah, bagaimana jika seorang yang terpaksa memandu kereta walaupun cukai jalan telah tamat (kerana kecemasan) lalu ditahan dan disaman oleh pegawai trafik tapi untuk bebas dari saman maka orang tersebut telah sanggup memberi duit RM 50 supaya pegawai trafik tidak menyamannya?
Bolehkah orang itu dianggap BERDOSA kerana tamat cukai jalan kerana tamat cukai jalan BUKAN hukum Allah dan orang tersebut sanggup membayar RM50 kepada pegawai tersebut supaya melepaskannya daripada membayar denda yang lebih mahal kerana orang itu sedang dalam kecemasan?
Namun satu yang pasti ialah jika laporan dibuat kepada pegawai itu dibuat atas menerima rasuah, pegawai itu pasti menerima akibatnya kerana wujudnya undang-undang menerima rasuah dalam Negara Malaysia.
JIKA DUIT DITUKAR DENGAN MAKANAN SEBAGAI RASUAH
Katakan seseorang yang sepatutnya mendapat saman RM300.00 tetapi sebaliknya memberikan belanja dalam bentuk makanan kepada pegawai tersebut supaya tidak rasuah?
Pernahkah anda berfikir bahawa kemungkinan rasuah duit boleh ditukar kepada benda atau makanan atau minuman atau kepada satu bentuk lain yang merupakan perkhidmatan?
Perkara begini merupakan suatu masaalah kepada penguatkuasa undang-undang.
Seorang menteri boleh menggantikan politik wang kepada politik yang BUKAN WANG supaya tidak boleh dianggap politik wang!
BAGAIMANA KALAU POLITIK WANG DITUKAR DENGAN POLITIK BENDA?
Jika seseorang menteri itu tidak memberi wang, tetapi sebaliknya menjanjikan PROJEK untuk dilaksanakan kepada individu tertentu sekiranya menolong beliau untuk mendapat kedudukan penting dalam sesuatu kedudukan tertentu? Bolehkah itu dikatakan politik wang?
Atau seorang menteri yang lebih kanan ingin mengekalkan kedudukan beliau lalu bersongkol dan memberi janji kedudukan jawatan penting kepada beberapa orang bawahan yang ingin menyokongnya. Bolehkah itu dikatakan politik wang atau rasuah? Sudah tentu tidak!
Setiap orang harus memahami istilah rasuah, atau kaitannya dengan dosa dan apabila sesuatu itu tidak boleh dianggap rasuah.
Pertimbangkan hal ini,
A) Seorang ayah memberikan ganjaran RM1.00 kepada anaknya supaya menyiram bunga di halaman rumah kerana ayah itu ingin menyiramnya tetapi terlalu penat pada hari itu.
B) Seseorang telah memberi ganjaran RM10.00 kepada kawannya supaya membeli tiket untuk untuknya menonton perlawanan diantara pasukan bola sepak Malaysia dengan Chelsea.
Kedua-dua hal diatas BUKAN rasuah kerana tidak melibatkan kesalahan pelanggaran undang-undang. Ianya samalah dengan seorang menteri yang memberi duit kepada orang tertentu untuk menyokongnya yang kita namakan POLITIK WANG.
Tetapi yang berikut adalah rasuah jika:-
A) Anda baru saja ditahan pegawai Polis trafik kerana cukai jalan tamat dan anda menawarkan RM untuk pegawai tersebut supaya membebaskan anda.
B) Anda menerima duit daripada seseorang yang cuba menpengaruhi anda melakukan sesuatu yang akan bertentangan dengan polisi syarikat, kerajaan atau sesuatu jabatan itu.
Ringkasnya, jika anda menerima duit RM10 yang boleh dianggap rasuah, maka rasuahlah itu. Tetapi jika seseorang itu tidak memberi anda duit, tetapi sebaliknya memberi anda makanan enak (atau barang) bernilai RM10, tiada orang akan mengatakan itu rasuah, atau jika orang itu tidak memberi duit tetapi sebaliknya menolong anda membayar bil letrik berjumlah RM10, maka itu bukan rasuah lagi.
Kalau dilihat, rasuah itu wujud dengan jahatnya atau rasuah itu sebenarnya bukan rasuah. Tiada undang-undang maka tiadalah rasuah.
Kekecewaan segelintir rakyat adalah apabila Badan Jabatan Pencegah Rasuah digunakan oleh kepentingan tertentu sebagai alat politik.
Datuk Seri Anwar pernah dituduh rasuah pada tahun 1998 sebelum pertuduhan itu dipindah kepada menyalahgunakan kuasa. (pertuduhan liwat kemudian menyusul selepas itu)
Keputusan Hakim ketika itu menyebut dalam penghakimannya “oleh kerana DS Anwar memegang jawatan tertinggi tetapi menyalahgunakan kuasanya, maka Makhamah menjatuhkan hukuman ‘yang lebih berat’ (6 Tahun) kerana DSAI sepatutnya menjadi contoh tetapi sebaliknya”
Namun ketika hakim menjatuhkan hukuman kepada Ketua Polis Negara ketika itu yang “dituduh cuba membunuh’ kerana memukul titik tertentu pada badan DS Anwar yang boleh menyebabkan kematian,’ hakim tersebut mengatakan, “…oleh kerana menghargai jasa-jasa tertuduh yang telah ‘menjalankan tugas dengan baik’ selama tugasnya sebagai Ketua Polis Negara, maka Makhamah menjatuhkan penjara dua (2) bulan”.
Sebenarnya kuasa Hakim boleh disalah guna juga, tapi tidak ada peruntukan undang-undang yang digubal untuk itu.
Kalau saja Hakim itu menghargai jasa DS Anwar, pastinya Anwar mendapat 2 bulan penjara dan kalau Hakim itu tidak menghargai jasa Ketua Polis Negara itu, pastinya Ketua Polis itu mendapat penjara 6 tahun. Bukankah begitu?
Penulis tertanya-tanya kalau-kalau sebenarnya Hakim itu telah menerima rasuah yang tidak boleh dianggap rasuah dalam kasus undang-undang Negara Malaysia untuk memutuskan dua hal itu, seseorang yang menyalahgunakan kuasa dan seorang lagi kerana pertuduhan percubaan bunuh, seorang menteri kewangan dan seorang Ketua Polis (Ketua Keselamatan) kerana setahu penulis, Ketua Polis Negara wajib mematuhi menteri pertahanan dan bukannya daripada seorang menteri kewangan.
Rasa-rasanya DS Anwar tidak memberi duit kepada Ketua Polis itu, kalau ya, pastinya Ketua Polis itu tidak memukul Anwar dan rasa-rasanya DS Anwar tidak memberi duit kepada Hakim itu, kalau ya, pastinya Hakim itu berusaha menolong Anwar.
Rasuah itu, rasuahlah kalau sesuatu itu rasuah. Kalau saya ini kerajaan dan beri anda duit RM625 percuma untuk subsidi minyak (sebab saya mahu anda sokong saya) tentu orang tak kata itu rasuah.
Bagaimana kalau POLITIK WANG? Ya inilah politik wang. Orang memang tak kisah pun kalau menerima duit itu. Semua orang pun gembira. Malangnya hal ini tidak akan berterusan kerana akan sampainya masanya kerajaan akan menarik balik subsidi RM625 seperti mana ia menarik subsidi minyak petrol dan diesel sebelum ini.
Ogos Bulan Kemerdekaan
Setiap tahun semenjak 1957 kita menyambut ulang tahun kemerdekaan dan pada tahun ini genap 51 tahun kita bebas daripada jajahan Portugis, Belanda, Jepun dan Inggeris. Dalam tahun-tahun lepas bulan Ogos memang dinanti-nantikan oleh seluruh rakyat Malaysia yang berbilang kaum kerana bulan Ogos merupakan bulan kemerdekaan dan kemuncaknya pada 31 Ogos dan sambutan bulan kemerdekaan akan tamat pada 16 September sempena lahirnya sebuah negara bernama Malaysia.
Pada tahun ini, mungkin bulan Ogos akan mencatat satu sejarah baru? Sekarang, di Permatang Pauh, Pulau Pinang, sedang berlangsung Pilihan Raya Kecil dan saingan hebat di antara DSAI dan calon BN. Jika DSAI menang, rakyat Malaysia akan menyambut satu lagi kemerdekaan iaitu merdeka dari pemerintahan BN sejak 1955. Ini menjadi titik permulaan era baru kerajaan Pakatan Rakyat yang telah bermula sejak PRU Mac 2008 lepas.
Walaupun DSAI diserang dengan bermacam-macam tuduhan, tak mustahil bagi DSAI untuk memenangi kerusi Parlimen Permatang Pauh yang telah dikosongkan oleh Datuk Seri Dr. Wan Azizah, isteri DSAI. Majoriti rakyat Malaysia tidak percayakan tuduhan-tuduhan yang dilemparkan ke atas DSAI. Malah DSAI berpendapat ini merupakan satu lagi konspirasi untuk menghalang beliau untuk ke Putrajaya.
Rakyat Malaysia semakin cerdik. Mereka tahu membezakan yang mana benar dan yang mana palsu. Walaupun media arus perdana digunakan untuk memburukan DSAI dan Pakatan Rakyat, namun rakyat Malaysia tidak mudah untuk diperdayakan.
Jika kita menonton berita di TV, tiap-tiap hari dipaparkan 'kebaikan' kerajaan BN dan 'keburukan' Pakatan Rakyat. Ini menunjukkan seolah-oleh kerajaan BN seperti DEWA yang tiada cacat cela. Media arus perdana sedaya upaya cuba menutup 'keburukan' kerajaan BN dan menutup 'kebaikan' Pakatan Rakyat.
Mujurlah di era IT ini, terdapat alternatif lain untuk memperoleh sumber berita. Kita tidak boleh hanya mendengar dari sebelah pihak sahaja. Itu tidak adil. Kita perlu menilai sesuatu berita ini dari kedua-dua belah pihak sambiul berfikir secara logik.
Tetapi, dalam politik Malaysia macam-macam boleh berlaku. BN juga tidak mustahil mencapai kemenangan di Permatang Pauh. Maklumlah mereka yang menguasai segala jentera kerajaan seperti SPR, BPR, Polis dan sebagainya. Dan BN akan melakukan apa sahaja untuk menghalang DSAI untuk sampai ke Putrajaya.
Kepada penduduk Permatang Pauh, andalah penentu masa depan Malaysia. Undi anda penentu segalanya. Walaupun berkemungkinan wujudnya 'pengundi-pengundi hantu', ia bukanlah satu penghalang untuk DSAI mencapai kejayaan. ALLAH SWT sentiasa bersama pihak yang benar.
ALLAHUAKBAR!!!
Pada tahun ini, mungkin bulan Ogos akan mencatat satu sejarah baru? Sekarang, di Permatang Pauh, Pulau Pinang, sedang berlangsung Pilihan Raya Kecil dan saingan hebat di antara DSAI dan calon BN. Jika DSAI menang, rakyat Malaysia akan menyambut satu lagi kemerdekaan iaitu merdeka dari pemerintahan BN sejak 1955. Ini menjadi titik permulaan era baru kerajaan Pakatan Rakyat yang telah bermula sejak PRU Mac 2008 lepas.
Walaupun DSAI diserang dengan bermacam-macam tuduhan, tak mustahil bagi DSAI untuk memenangi kerusi Parlimen Permatang Pauh yang telah dikosongkan oleh Datuk Seri Dr. Wan Azizah, isteri DSAI. Majoriti rakyat Malaysia tidak percayakan tuduhan-tuduhan yang dilemparkan ke atas DSAI. Malah DSAI berpendapat ini merupakan satu lagi konspirasi untuk menghalang beliau untuk ke Putrajaya.
Rakyat Malaysia semakin cerdik. Mereka tahu membezakan yang mana benar dan yang mana palsu. Walaupun media arus perdana digunakan untuk memburukan DSAI dan Pakatan Rakyat, namun rakyat Malaysia tidak mudah untuk diperdayakan.
Jika kita menonton berita di TV, tiap-tiap hari dipaparkan 'kebaikan' kerajaan BN dan 'keburukan' Pakatan Rakyat. Ini menunjukkan seolah-oleh kerajaan BN seperti DEWA yang tiada cacat cela. Media arus perdana sedaya upaya cuba menutup 'keburukan' kerajaan BN dan menutup 'kebaikan' Pakatan Rakyat.
Mujurlah di era IT ini, terdapat alternatif lain untuk memperoleh sumber berita. Kita tidak boleh hanya mendengar dari sebelah pihak sahaja. Itu tidak adil. Kita perlu menilai sesuatu berita ini dari kedua-dua belah pihak sambiul berfikir secara logik.
Tetapi, dalam politik Malaysia macam-macam boleh berlaku. BN juga tidak mustahil mencapai kemenangan di Permatang Pauh. Maklumlah mereka yang menguasai segala jentera kerajaan seperti SPR, BPR, Polis dan sebagainya. Dan BN akan melakukan apa sahaja untuk menghalang DSAI untuk sampai ke Putrajaya.
Kepada penduduk Permatang Pauh, andalah penentu masa depan Malaysia. Undi anda penentu segalanya. Walaupun berkemungkinan wujudnya 'pengundi-pengundi hantu', ia bukanlah satu penghalang untuk DSAI mencapai kejayaan. ALLAH SWT sentiasa bersama pihak yang benar.
ALLAHUAKBAR!!!
Usin
"Abang ni, pakai tu elok-elok la sikit," kata Liza lembut sambil membetulkan pakaian Usin. Usin tersenyum memandang isterinya."Cantik isteri abang hari ni," Usin mencubit pipi Liza lembut. "Ayah, ayah, cepat la yah," Farah dan Adi meluru masuk ke bilik kerana dah tak sabar-sabar nak bertolak pulang ke kampung. "Yelah, yelah, ayah dah siap ni." Liza hanya tersenyum melihat suaminya itu melayan karenah anak-anak mereka yang comel dan manja. "Abang, dah lama kita tak balik kampung macam ni, ye?" "Iyelah, maklumlah abang ni sibuk dengan urusan perniagaan. Baru kali ni abang ada peluang untuk cuti panjang." Usin berkata kepada isterinya tercinta.
Perjalanan daripada KL ke Tangkak mengambil masa lebih kurang empat jam. Farah dan Adi dah pun terlelap kat kerusi belakang. Begitu juga dengan isterinya, Liza. "Tak sabar rasanya nak tiba kat kampung," Usin berkata dalam hati.
Sedikit demi sedikit Usin menekan minyak keretanya. Semakin lama keretanya semakin laju dan Usin semakin seronok. Usin dah tak sabar untuk segera sampai ke kampungnya. Pedal minyak ditekannya lagi dan Honda Civicnya mula memecut.Usin cilok kiri, cilok kanan. Habis semua kenderaan dipotongnya. Bangga betul Usin masa tu. Terlupa dia sekejap pada anak dan isterinya yang sedang tidur.
"Eh abang, kenapa bawa laju sangat ni?" tiba-tiba Liza terjaga dari tidurnya."Tak ada apa la sayang, rileks...cepat sikit kita sampai kampung nanti." "Sabar bang, sabar. Biar lambat tak apa....jangan laju sangat bang,20 Liza takut." Liza cuba memujuk Usin supaya memperlahankan kenderaannya. "Rileks Liza?tak ada apa-apa," Usin terus memotong bas ekspres di depannya tanpa was-was.
"Haaa..kan, tengok. Tak ada apa-apa kan?" kata Usin setelah berjaya memotong bas ekspres tadi. "Sudah la tu bang." "Ha... tu ada satu lagi bas ekspres. Liza tengok abang motong dia aaa...." Usin terus masuk gear 3, pedal minyak ditekannya hingga jejak ke lantai.
Usin terus membelok ke kanan untuk memotong dan ....di depannya tersergam sebuah lori balak yang besar dan gagah dan..... BANG!!
"Usin....bangun Sin," sayup-sayup terdengar suara emaknya. Usin membuka matanya. Dia terlihat emaknya di situ. "Mana Liza mak? Macammana dengan Liza mak? Farah, Adi....mana anak-anak saya mak?" Bertubi-tubi Usin menyoal emaknya. Usin tak dapat menahan kesedihannya lagi. Usin menangis semahu-mahunya di depan emaknya.
Emaknya memandang Usin tepat-tepat. "Macamana dengan isteri Usin mak, Liza?" Usin masih terus menangis.
PANGGG!!
Kepala Usin yang botak itu ditampar oleh emaknya dengan tiba-tiba. Usin terdiam. Kenapa emaknya buat dia macam tu? "Banyak la engkau punya isteri! Keja pun pemalas ada hati nak berbini. Tu la, tidur lagi senja-senja macam ni! Dah! Bangun pegi sembahyang!" emaknya terus merungut sambil berlalu keluar....
...Dan Usin tersengih keseorangan. Rasa macam nak masuk dalam tin biskut! Malu beb!!
Perjalanan daripada KL ke Tangkak mengambil masa lebih kurang empat jam. Farah dan Adi dah pun terlelap kat kerusi belakang. Begitu juga dengan isterinya, Liza. "Tak sabar rasanya nak tiba kat kampung," Usin berkata dalam hati.
Sedikit demi sedikit Usin menekan minyak keretanya. Semakin lama keretanya semakin laju dan Usin semakin seronok. Usin dah tak sabar untuk segera sampai ke kampungnya. Pedal minyak ditekannya lagi dan Honda Civicnya mula memecut.Usin cilok kiri, cilok kanan. Habis semua kenderaan dipotongnya. Bangga betul Usin masa tu. Terlupa dia sekejap pada anak dan isterinya yang sedang tidur.
"Eh abang, kenapa bawa laju sangat ni?" tiba-tiba Liza terjaga dari tidurnya."Tak ada apa la sayang, rileks...cepat sikit kita sampai kampung nanti." "Sabar bang, sabar. Biar lambat tak apa....jangan laju sangat bang,20 Liza takut." Liza cuba memujuk Usin supaya memperlahankan kenderaannya. "Rileks Liza?tak ada apa-apa," Usin terus memotong bas ekspres di depannya tanpa was-was.
"Haaa..kan, tengok. Tak ada apa-apa kan?" kata Usin setelah berjaya memotong bas ekspres tadi. "Sudah la tu bang." "Ha... tu ada satu lagi bas ekspres. Liza tengok abang motong dia aaa...." Usin terus masuk gear 3, pedal minyak ditekannya hingga jejak ke lantai.
Usin terus membelok ke kanan untuk memotong dan ....di depannya tersergam sebuah lori balak yang besar dan gagah dan..... BANG!!
"Usin....bangun Sin," sayup-sayup terdengar suara emaknya. Usin membuka matanya. Dia terlihat emaknya di situ. "Mana Liza mak? Macammana dengan Liza mak? Farah, Adi....mana anak-anak saya mak?" Bertubi-tubi Usin menyoal emaknya. Usin tak dapat menahan kesedihannya lagi. Usin menangis semahu-mahunya di depan emaknya.
Emaknya memandang Usin tepat-tepat. "Macamana dengan isteri Usin mak, Liza?" Usin masih terus menangis.
PANGGG!!
Kepala Usin yang botak itu ditampar oleh emaknya dengan tiba-tiba. Usin terdiam. Kenapa emaknya buat dia macam tu? "Banyak la engkau punya isteri! Keja pun pemalas ada hati nak berbini. Tu la, tidur lagi senja-senja macam ni! Dah! Bangun pegi sembahyang!" emaknya terus merungut sambil berlalu keluar....
...Dan Usin tersengih keseorangan. Rasa macam nak masuk dalam tin biskut! Malu beb!!
Tujuh Ciri Penghuni Syurga Firdaus
MANUSIA akan memperoleh ganjaran setimpal berdasarkan usaha atau amalan dilakukannya baik perkara kecil atau besar yang tergolong dalam perbuatan yang baik dan buruk. Allah berfirman yang bermaksud: "Barang siapa mengerjakan kebaikan sebesar zarah pun, nescaya dia akan melihat (balasannya). Dan barang siapa yang mengerjakan kejahatan walau sebesar zarah pun, nescaya dia akan melihat (balasannya)." (Surah al-Zalzalah, ayat 7-8) .
Setiap apa yang dilakukan memberi kesan kepada diri manusia itu dan mereka yang beriman pastinya berusaha melakukan lebih banyak perbuatan baik.
Orang Mukmin yang taat adalah golongan yang mendapat kemuliaan dan kasih sayang Allah dan dijanjikan sebagai penghuni syurga bernama Firdaus yang kekal di dalamnya. Tujuh ciri dimiliki golongan ini dinyatakan Allah dalam surah al-Mukminun, ayat 1 hingga 11. Ciri itu ialah:
# Khusyuk dalam menunaikan solat
Insan yang Mukmin mampu melaksanakan solat dengan khusyuk sesuai dengan keteguhan dan kemantapan iman dimilikinya. Pengertian khusyuk mencakupi seseorang itu memahami apa yang dibaca dan dilakukannya dalam solat.
Menurut Imam al-Ghazali, dalam khusyuk itu juga harus ada rasa takut kepada Allah. Sembahyang yang dikerjakan dengan khusyuk adalah syarat pertama untuk mewarisi syurga Firdaus.
# Memelihara diri daripada perbuatan yang tiada berguna
Seseorang yang benar-benar mukmin tidak akan membiarkan masa berlalu dengan tidak melakukan perkara berfaedah.
# Menunaikan zakat
Seorang Muslim sejati akan rela dengan ikhlas menunaikan kewajipan zakatnya tanpa wujud paksaan, lantaran sedar bahawa hartanya sudah memenuhi syarat untuk berzakat.
Selain itu, dia sedar bahawa pada harta miliknya itu ada hak orang lain yang harus diberikan, terutama hak fakir miskin. Hartanya yang sebenar hanyalah harta yang tinggal selepas dikeluarkan zakatnya.
# Memelihara kehormatan
Orang mukmin berjaya akan menghindarkan diri daripada melakukan penyimpangan dalam hal seksual dan tidak mendekati zina. Dia tidak akan berlaku serong dan hanya menyalurkan keinginan syahwat (persetubuhan) melalui jalan halal dengan pasangan sah.
# Melaksanakan amanah
Seseorang mukmin yang diberi kepercayaan akan menunaikannya dengan baik kerana kepercayaan itu adalah penghormatan paling berharga baginya.
# Memenuhi janji
Islam mengajar bahawa setiap janji mesti ditunaikan kerana janji itu ibarat hutang. Lantaran itu ia perlu dibayar. Segala sesuatu yang dijanjikan perlu dipenuhi kerana yang demikian adalah ciri Mukmin berjaya.
# Memelihara solat
Solat pada pandangan Mukmin sejati paling penting. Jadi, solat mereka cukup terpelihara, sehingga dapat dilaksanakan dengan begitu baik lagi sempurna. Waktu solat dijaga dengan baik seperti solat pada awal waktu. Begitu juga dengan rukun dan pelbagai syarat lainnya yang mana semuanya itu sangat diberi perhatian.
Setiap apa yang dilakukan memberi kesan kepada diri manusia itu dan mereka yang beriman pastinya berusaha melakukan lebih banyak perbuatan baik.
Orang Mukmin yang taat adalah golongan yang mendapat kemuliaan dan kasih sayang Allah dan dijanjikan sebagai penghuni syurga bernama Firdaus yang kekal di dalamnya. Tujuh ciri dimiliki golongan ini dinyatakan Allah dalam surah al-Mukminun, ayat 1 hingga 11. Ciri itu ialah:
# Khusyuk dalam menunaikan solat
Insan yang Mukmin mampu melaksanakan solat dengan khusyuk sesuai dengan keteguhan dan kemantapan iman dimilikinya. Pengertian khusyuk mencakupi seseorang itu memahami apa yang dibaca dan dilakukannya dalam solat.
Menurut Imam al-Ghazali, dalam khusyuk itu juga harus ada rasa takut kepada Allah. Sembahyang yang dikerjakan dengan khusyuk adalah syarat pertama untuk mewarisi syurga Firdaus.
# Memelihara diri daripada perbuatan yang tiada berguna
Seseorang yang benar-benar mukmin tidak akan membiarkan masa berlalu dengan tidak melakukan perkara berfaedah.
# Menunaikan zakat
Seorang Muslim sejati akan rela dengan ikhlas menunaikan kewajipan zakatnya tanpa wujud paksaan, lantaran sedar bahawa hartanya sudah memenuhi syarat untuk berzakat.
Selain itu, dia sedar bahawa pada harta miliknya itu ada hak orang lain yang harus diberikan, terutama hak fakir miskin. Hartanya yang sebenar hanyalah harta yang tinggal selepas dikeluarkan zakatnya.
# Memelihara kehormatan
Orang mukmin berjaya akan menghindarkan diri daripada melakukan penyimpangan dalam hal seksual dan tidak mendekati zina. Dia tidak akan berlaku serong dan hanya menyalurkan keinginan syahwat (persetubuhan) melalui jalan halal dengan pasangan sah.
# Melaksanakan amanah
Seseorang mukmin yang diberi kepercayaan akan menunaikannya dengan baik kerana kepercayaan itu adalah penghormatan paling berharga baginya.
# Memenuhi janji
Islam mengajar bahawa setiap janji mesti ditunaikan kerana janji itu ibarat hutang. Lantaran itu ia perlu dibayar. Segala sesuatu yang dijanjikan perlu dipenuhi kerana yang demikian adalah ciri Mukmin berjaya.
# Memelihara solat
Solat pada pandangan Mukmin sejati paling penting. Jadi, solat mereka cukup terpelihara, sehingga dapat dilaksanakan dengan begitu baik lagi sempurna. Waktu solat dijaga dengan baik seperti solat pada awal waktu. Begitu juga dengan rukun dan pelbagai syarat lainnya yang mana semuanya itu sangat diberi perhatian.
Adab-Adab Bermusafir
SESETENGAH di antara kita selalu keluar, sama ada kerana urusan pekerjaan, menziarahi keluarga dan kenalan atau kerana semata-mata bercuti. Ada antara kita tidak ambil kisah mengenai perjalanan, asalkan pasti tempat ditujui. Tetapi dalam Islam ada beberapa panduan yang wajar diberi perhatian, antaranya:
1. Dianjurkan memulai perjalanan pada Khamis.
Melalui hadis diriwayat Bukhari bermaksud: “Rasulullah s.a.w berangkat ke Perang Tabuk pada Khamis. Rasulullah menyukai memulai perjalanannya pada Khamis.”
2. Dianjurkan memulakan perjalanan pada waktu malam.
Dalam hadis diriwayatkan Abu Daud, Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Berjalanlah pada waktu malam kerana bumi dijadikan lebih pendek pada waktu malam.”
3. Dianjurkan bermusafir bersama-sama.
Hadis riwayat Bukhari, Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Jika manusia mengetahui bahaya bermusafir sendirian sebagaimana aku ketahui, tentu mereka enggan bermusafir sendirian.”
4. Berdoa dalam musafir
Sabda Rasulullah s.a.w, seperti diriwayatkan Tirmidzi, bermaksud: “Tiga doa yang pasti akan dikabulkan Allah S.W.T ialah doa orang teraniaya, doa orang dalam perjalanan dan doa orang tua terhadap anaknya.”
5. Meraikan permulaan perjalanan dan berdoa
Dalam hadis riwayat Tirmidzi, Abu Hurairah r.a meriwayatkan, seorang lelaki berkata (kepada Rasulullah), wahai Rasulullah, saya akan memulai perjalanan (musafir), jadi berikanlah nasihat kepada saya. Nabi berkata: hendaklah engkau bertakwa kepada Allah dan bertakbir setiap kali melewati (melalui) tempat yang tinggi. Selepas lelaki itu pergi, Nabi s.a.w berdoa, “ Ya Allah, dekatkanlah jarak perjalanannya dan mudahkan perjalanannya.”
Nabi s.a.w, apabila menghantar seseorang bermusafir, tidak melepaskan tangannya daripada orang terbabit sebelum orang berkenaan melepaskan dahulu tangannya.
Kemudian, baginda berdoa (maksudnya): “Saya titipkan kepada Allah agamamu, amanatmu dan kesudahan amalmu.” (Hadis riwayat Ahmad)
6. Dianjurkan juga segera kembali kepada keluarga apabila urusan sudah selesai.
Sabda Nabi s.a.w bermaksud: “Perjalanan adalah sebahagian daripada azab. Dia tidak dapat makan enak dan minum sepuas-puasnya serta tidur dengan nyenyak. Apabila seorang daripada kamu sudah menyelesaikan hajatnya, segeralah kembali kepada keluarganya.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
1. Dianjurkan memulai perjalanan pada Khamis.
Melalui hadis diriwayat Bukhari bermaksud: “Rasulullah s.a.w berangkat ke Perang Tabuk pada Khamis. Rasulullah menyukai memulai perjalanannya pada Khamis.”
2. Dianjurkan memulakan perjalanan pada waktu malam.
Dalam hadis diriwayatkan Abu Daud, Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Berjalanlah pada waktu malam kerana bumi dijadikan lebih pendek pada waktu malam.”
3. Dianjurkan bermusafir bersama-sama.
Hadis riwayat Bukhari, Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Jika manusia mengetahui bahaya bermusafir sendirian sebagaimana aku ketahui, tentu mereka enggan bermusafir sendirian.”
4. Berdoa dalam musafir
Sabda Rasulullah s.a.w, seperti diriwayatkan Tirmidzi, bermaksud: “Tiga doa yang pasti akan dikabulkan Allah S.W.T ialah doa orang teraniaya, doa orang dalam perjalanan dan doa orang tua terhadap anaknya.”
5. Meraikan permulaan perjalanan dan berdoa
Dalam hadis riwayat Tirmidzi, Abu Hurairah r.a meriwayatkan, seorang lelaki berkata (kepada Rasulullah), wahai Rasulullah, saya akan memulai perjalanan (musafir), jadi berikanlah nasihat kepada saya. Nabi berkata: hendaklah engkau bertakwa kepada Allah dan bertakbir setiap kali melewati (melalui) tempat yang tinggi. Selepas lelaki itu pergi, Nabi s.a.w berdoa, “ Ya Allah, dekatkanlah jarak perjalanannya dan mudahkan perjalanannya.”
Nabi s.a.w, apabila menghantar seseorang bermusafir, tidak melepaskan tangannya daripada orang terbabit sebelum orang berkenaan melepaskan dahulu tangannya.
Kemudian, baginda berdoa (maksudnya): “Saya titipkan kepada Allah agamamu, amanatmu dan kesudahan amalmu.” (Hadis riwayat Ahmad)
6. Dianjurkan juga segera kembali kepada keluarga apabila urusan sudah selesai.
Sabda Nabi s.a.w bermaksud: “Perjalanan adalah sebahagian daripada azab. Dia tidak dapat makan enak dan minum sepuas-puasnya serta tidur dengan nyenyak. Apabila seorang daripada kamu sudah menyelesaikan hajatnya, segeralah kembali kepada keluarganya.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
Wanita: Di Mana Hilangnya Malu?
SEORANG wanita melintas jalan. Dia cantik dan bergaya. Kulitnya mulus, pipinya gebu, bibirnya ‘ulas limau’, alisnya lentik, hidungnya mancung, matanya bundar dan bercahaya. Dadanya juga agak bidang. Lengannya putih jari-jemarinya halus dan runcing. Baju sendat menampakkan pusat dan skirt pendek yang disarung ke tubuh beralun sekali-sekala mengikut pergerakan tubuhnya.
Mata-mata yang melihat mula berimaginasi. Imaginasi itu sudah pasti yang indah-indah dan sudah semestinya bukan hal-hal yang baik.
Di satu sudut yang lain, seorang gadis berpakaian sopan dengan bertudung sempurna duduk di tepi taman. Di sisinya seorang lelaki sederhana tinggi yang juga berpakian sopan.
Tangan mereka saling bertaut. Kadang, tangan si lelaki juga menjalari tubuh gadis. Mereka tersenyum, ketawa dan kelihatan sungguh bahagia.
Kelihatan juga sekumpulan gadis yang masih berpakaian sekolah. Ketawa berdekah-dekah, saling bertepuk tampar. Sesekali jeritan nyaring memecah suasana. Beberapa orang daripada mereka tidak bertudung. Di jari mereka terselit sebatang rokok. Mereka menghisap rokok.
Agak pedih dengan paparan itu, mata menerawang ke arah lain. Sebuah motosikal dipandu agak laju. Penunggangnya seorang lelaki muda yang lagaknya seperti mat rempit. Pemboncengnya pula seorang gadis. Gadis seksi dengan kelibat punggungnya yang separa bogel sedang erat memeluk pinggang lelaki yang sedang menunggang motosikal.
Wanita masa kini begitu liberal atau terbuka dalam banyak hal. Lihat sahaja golongan artis yang bebas berpakaian seksi dan banyak kali terlibat di dalam kancah skandal seks serta gambar dan video lucah mereka tersebar megah di dalam internet. Bukan artis sahaja, pelajar sekolah dan gadis remaja juga sering terlibat dengan penyakit sosial yang memalukan itu.
Apa hukuman untuk mereka yang terlibat dengan perbuatan memalukan itu? Ini merupakan musibah yang memudaratkan maruah wanita iaitu kehilangan rasa malu atau pudarnya sifat malu dalam diri mereka.
Di tengah–tengah masyarakat tidak kira sama ada di bandar atau desa, wanita seperti yang digambarkan di atas boleh ditemui. Kononnya dahulu, gadis atau wanita yang seksi begini hanya boleh ditonton di bandar-bandar besar.
Namun kini, pemandangan seperti itu sudah menular dan boleh dilihat di mana-mana jua.
Kampung atau bandar, desa atau pekan, sekolah, universiti, taman, pasar, pusat membeli belah dan sebagainya.
Secara realitinya, zaman dahulu fenomena wanita berpakaian seksi hanya terdapat di kelompok-kelompok tertentu dan di tempat-tempat tertentu. Malahan, hal-hal yang berkaitan ‘menconteng arang ke wajah’ juga sukar ditemui seperti kes khalwat atau zina, membuang anak, merokok, bergambar secara lucah, pelacuran dan sebaginya.
Keterbukaan masyarakat dan pendedahan tentang dunia semasa membuatkan wanita mula membuang sifat malu ke sisi yang kononnya dikatakan sifat malu itu merencatkan pembangunan sosial dan kemajuan dalam dunia wanita.
Tidak hairan, kini wanita mula dipandang sebagai golongan yang kini berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan kaum lelaki. Wanita mula memegang pelbagai peranan dalan masyarakat, berkerjaya, bebas melontar pendapat dan berani dalam melakukan sesuatu tindakan.
Tidak hairan juga komoditi pasaran ekonomi sebahagian besarnya untuk wanita, daripada wanita, dan mengeksploitasi wanita. Hal sebegini banyak dibincangkan bukan sahaja oleh peneliti sosiobudaya malahan golongan wanita sendiri yang mendakwa diri mereka feminis atau pejuang hak wanita.
Mereka memperkata tentang penindasan terhadap wanita, hak sama rata yang harus dinikmati oleh wanita dan pelbagai perkara lagi yang menuntut suatu keadaan di mana wanita boleh menikmati apa yang dinikmati oleh kaum lelaki. Persoalan gender sebegini tidak akan habis sampai bila-bila.
Suatu hal yang kurang diperjuang oleh golongan feminis terutama untuk wanita yang beragama Islam ialah perjuangan mengembalikan wanita kepada lumrah asalnya iaitu memelihara maruah dan melapik diri dengan sifat malu.
Istilah malu mempunyai makna dan pengertian yang luas dalam Islam. Malu merupakan sebahagian daripada Iman. Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasullullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Iman itu ada lebih 60 cabang. Dan sifat malu adalah sebahagian daripada cabang iman.”
Malu atau dalam bahasa Arabnya ‘haya’ berasal daripada perkataan ‘hayat’ yang bermaksud kehidupan. Ia mencakupi sifat malu, memelihara aib diri dan orang lain, kesopanan, harga diri dan bersikap jujur dalam menjaga dan emmelihara maruah kerana Allah.
Dalam Islam, sifat malu ditekankan pada setiap umatnya tidak kira sama ada wanita atau lelaki. Namun, wanita Muslimah ditekankan aspek menjaga maruah dan memiliki sifat malu memandangkan wanita merupakan golongan yang lemah, mempunyai 9 nafsu yang pelbagai serta dikatakan paling ramai menghuni neraka.Tentang hal ini, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Aku melihat ke dalam syurga, maka aku melihat kebanyakan penduduknya adalah fuqara (orang-orang fakir) dan aku melihat ke dalam neraka maka aku menyaksikan kebanyakan penduduknya adalah wanita.” (Riwayat Bukhari dan Muslim daripada Ibnu Abbas dan Imran serta selain kedua-duanya)
Imam Qurthubi rahimahullah menjelaskan hadis di atas dengan pernyataannya:
“Penyebab sedikitnya kaum wanita yang masuk syurga adalah hawa nafsu yang mendominasi pada diri mereka, kecenderungan mereka kepada kesenangan-kesenangan dunia, dan berpaling dari akhirat kerana kurangnya akal mereka dan mudahnya mereka untuk tertipu dengan kesenangan-kesenangan dunia yang menyebabkan mereka lemah untuk beramal...”
Selain iman yang lemah, membuang sifat malu untuk mengejar apa yang diimpikan dalam hidup juga merupakan satu kesilapan besar yang menjerumuskan wanita ke kancah kehinaan.Walau bagaimanapun, sifat malu terbahagi kepada dua iaitu malu yang bersifat kebaikan dan malu yang bersifat kejahatan.
Wanita khasnya dituntut mempunyai sifat malu terutama hal yang berkaitan maksiat dan larangan-larangan Allah. Apabila menghampiri hal-hal sebegini, mereka akan berasa malu, dan seterusnya memikirkan balasan Allah di dunia dan akhirat.
Manakala malu yang bersifat kejahatan pula ialah malu melakukan apa yang diperintahkan oleh Allah. Dalam hal ini mereka bukan sahaja melakukan apa yang dilarang oleh Allah, malahan melanggar sistem sosial masyarakat sehingga melupakan balasan di dunia dan akhirat.
Wanita Muslimah atau wanita yang bertamadun tidak akan menggadaikan maruah dan membuang sifat malu semata-mata mahu kelihatan moden.
Mementingkan pandangan Allah s.w.t lebih bermakna daripada mementingkan pandangan masyarakat. Tidak kisahlah jika anda dilabel sebagai tidak moden, kolot dan sebagainya. Apa yang lebih penting ialah anda tahu menjaga maruah serta tahu kesan-kesan buruk yang akan berlaku kepada iman, maruah diri, keluarga dan masyarakat jika anda bertindak tidak tahu malu.
Memelihara malu diri sendiri dan menjaga aib (malu) orang lain sangat penting dalam pembinaan bangsa yang bermaruah. Malu dikatakan perisai dan perhiasan kepada wanita dan juga lelaki yang menghalang mereka dari terjerumus kelembah kehinaan serta dosa zahir dan batin.
Rasulullah juga pernah mengatakan bahawa malu adalah karektor bagi agama Islam serta mempunyai sifat malu yang sebenar-benarnya tidak akan menyebabkan perkara yang tidak baik.
Memandangkan dunia semakin berkembang dengan segala macam teknologi dan perubahan dari semua aspek, sudah sewajarnya setiap wanita menilai kembali sifat semulajadi atau lahiriah seorang wanita yang suatu waktu dahulu cukup kebal dengan sifat pemalu.
Sifat pemalu tidak akan menyekat pergerakan wanita untuk mengikuti perkembangan dunia semasa. Malahan wanita yang pemalu lebih berjaya bukan sahaja di dunia malah di akhirat juga kelak. Insya-Allah.
Sudah tiba masanya, kumpulan atau golongan yang memperjuangkan hak wanita dan dunia wanita mengubah persepsi mereka terhadap peranan dan diri wanita dalam dunia masa kini. Mengejar kejayaan, kemodenan, kesamarataan taraf, menghindar penindasan dan sebagainya harus diperjuang, tanpa mengikis sifat wanita yang hakiki iaitu pemalu.
Malu adalah lambang iman yang akan membawa seseorang ke syurga. Rasulullah s.a.w pernah bersabda yang bermaksud:
“Malu dan amanah adalah perkara yang mula-mula sekali hilang dari dunia ini, sebab itu mintalah dengan Allah untuk kedua-duanya” (Riwayat Bukhari)
Pemalu bukan sahaja memperlihatkan kemanisan akhlak dan ketinggian akidah seseorang wanita. Malah, memelihara diri wanita itu sendiri daripada kehinaan dan kemusnahan peribadi secara beransur-ansur. Percayalah bahawa sifat malu tidak akan menyisihkan anda dari arus globalisasi. Malah, anda akan lebih berkeyakinan serta jelas dengan tujuan anda untuk melakukan sesuatu perkara.
Mata-mata yang melihat mula berimaginasi. Imaginasi itu sudah pasti yang indah-indah dan sudah semestinya bukan hal-hal yang baik.
Di satu sudut yang lain, seorang gadis berpakaian sopan dengan bertudung sempurna duduk di tepi taman. Di sisinya seorang lelaki sederhana tinggi yang juga berpakian sopan.
Tangan mereka saling bertaut. Kadang, tangan si lelaki juga menjalari tubuh gadis. Mereka tersenyum, ketawa dan kelihatan sungguh bahagia.
Kelihatan juga sekumpulan gadis yang masih berpakaian sekolah. Ketawa berdekah-dekah, saling bertepuk tampar. Sesekali jeritan nyaring memecah suasana. Beberapa orang daripada mereka tidak bertudung. Di jari mereka terselit sebatang rokok. Mereka menghisap rokok.
Agak pedih dengan paparan itu, mata menerawang ke arah lain. Sebuah motosikal dipandu agak laju. Penunggangnya seorang lelaki muda yang lagaknya seperti mat rempit. Pemboncengnya pula seorang gadis. Gadis seksi dengan kelibat punggungnya yang separa bogel sedang erat memeluk pinggang lelaki yang sedang menunggang motosikal.
Wanita masa kini begitu liberal atau terbuka dalam banyak hal. Lihat sahaja golongan artis yang bebas berpakaian seksi dan banyak kali terlibat di dalam kancah skandal seks serta gambar dan video lucah mereka tersebar megah di dalam internet. Bukan artis sahaja, pelajar sekolah dan gadis remaja juga sering terlibat dengan penyakit sosial yang memalukan itu.
Apa hukuman untuk mereka yang terlibat dengan perbuatan memalukan itu? Ini merupakan musibah yang memudaratkan maruah wanita iaitu kehilangan rasa malu atau pudarnya sifat malu dalam diri mereka.
Di tengah–tengah masyarakat tidak kira sama ada di bandar atau desa, wanita seperti yang digambarkan di atas boleh ditemui. Kononnya dahulu, gadis atau wanita yang seksi begini hanya boleh ditonton di bandar-bandar besar.
Namun kini, pemandangan seperti itu sudah menular dan boleh dilihat di mana-mana jua.
Kampung atau bandar, desa atau pekan, sekolah, universiti, taman, pasar, pusat membeli belah dan sebagainya.
Secara realitinya, zaman dahulu fenomena wanita berpakaian seksi hanya terdapat di kelompok-kelompok tertentu dan di tempat-tempat tertentu. Malahan, hal-hal yang berkaitan ‘menconteng arang ke wajah’ juga sukar ditemui seperti kes khalwat atau zina, membuang anak, merokok, bergambar secara lucah, pelacuran dan sebaginya.
Keterbukaan masyarakat dan pendedahan tentang dunia semasa membuatkan wanita mula membuang sifat malu ke sisi yang kononnya dikatakan sifat malu itu merencatkan pembangunan sosial dan kemajuan dalam dunia wanita.
Tidak hairan, kini wanita mula dipandang sebagai golongan yang kini berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan kaum lelaki. Wanita mula memegang pelbagai peranan dalan masyarakat, berkerjaya, bebas melontar pendapat dan berani dalam melakukan sesuatu tindakan.
Tidak hairan juga komoditi pasaran ekonomi sebahagian besarnya untuk wanita, daripada wanita, dan mengeksploitasi wanita. Hal sebegini banyak dibincangkan bukan sahaja oleh peneliti sosiobudaya malahan golongan wanita sendiri yang mendakwa diri mereka feminis atau pejuang hak wanita.
Mereka memperkata tentang penindasan terhadap wanita, hak sama rata yang harus dinikmati oleh wanita dan pelbagai perkara lagi yang menuntut suatu keadaan di mana wanita boleh menikmati apa yang dinikmati oleh kaum lelaki. Persoalan gender sebegini tidak akan habis sampai bila-bila.
Suatu hal yang kurang diperjuang oleh golongan feminis terutama untuk wanita yang beragama Islam ialah perjuangan mengembalikan wanita kepada lumrah asalnya iaitu memelihara maruah dan melapik diri dengan sifat malu.
Istilah malu mempunyai makna dan pengertian yang luas dalam Islam. Malu merupakan sebahagian daripada Iman. Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasullullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Iman itu ada lebih 60 cabang. Dan sifat malu adalah sebahagian daripada cabang iman.”
Malu atau dalam bahasa Arabnya ‘haya’ berasal daripada perkataan ‘hayat’ yang bermaksud kehidupan. Ia mencakupi sifat malu, memelihara aib diri dan orang lain, kesopanan, harga diri dan bersikap jujur dalam menjaga dan emmelihara maruah kerana Allah.
Dalam Islam, sifat malu ditekankan pada setiap umatnya tidak kira sama ada wanita atau lelaki. Namun, wanita Muslimah ditekankan aspek menjaga maruah dan memiliki sifat malu memandangkan wanita merupakan golongan yang lemah, mempunyai 9 nafsu yang pelbagai serta dikatakan paling ramai menghuni neraka.Tentang hal ini, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Aku melihat ke dalam syurga, maka aku melihat kebanyakan penduduknya adalah fuqara (orang-orang fakir) dan aku melihat ke dalam neraka maka aku menyaksikan kebanyakan penduduknya adalah wanita.” (Riwayat Bukhari dan Muslim daripada Ibnu Abbas dan Imran serta selain kedua-duanya)
Imam Qurthubi rahimahullah menjelaskan hadis di atas dengan pernyataannya:
“Penyebab sedikitnya kaum wanita yang masuk syurga adalah hawa nafsu yang mendominasi pada diri mereka, kecenderungan mereka kepada kesenangan-kesenangan dunia, dan berpaling dari akhirat kerana kurangnya akal mereka dan mudahnya mereka untuk tertipu dengan kesenangan-kesenangan dunia yang menyebabkan mereka lemah untuk beramal...”
Selain iman yang lemah, membuang sifat malu untuk mengejar apa yang diimpikan dalam hidup juga merupakan satu kesilapan besar yang menjerumuskan wanita ke kancah kehinaan.Walau bagaimanapun, sifat malu terbahagi kepada dua iaitu malu yang bersifat kebaikan dan malu yang bersifat kejahatan.
Wanita khasnya dituntut mempunyai sifat malu terutama hal yang berkaitan maksiat dan larangan-larangan Allah. Apabila menghampiri hal-hal sebegini, mereka akan berasa malu, dan seterusnya memikirkan balasan Allah di dunia dan akhirat.
Manakala malu yang bersifat kejahatan pula ialah malu melakukan apa yang diperintahkan oleh Allah. Dalam hal ini mereka bukan sahaja melakukan apa yang dilarang oleh Allah, malahan melanggar sistem sosial masyarakat sehingga melupakan balasan di dunia dan akhirat.
Wanita Muslimah atau wanita yang bertamadun tidak akan menggadaikan maruah dan membuang sifat malu semata-mata mahu kelihatan moden.
Mementingkan pandangan Allah s.w.t lebih bermakna daripada mementingkan pandangan masyarakat. Tidak kisahlah jika anda dilabel sebagai tidak moden, kolot dan sebagainya. Apa yang lebih penting ialah anda tahu menjaga maruah serta tahu kesan-kesan buruk yang akan berlaku kepada iman, maruah diri, keluarga dan masyarakat jika anda bertindak tidak tahu malu.
Memelihara malu diri sendiri dan menjaga aib (malu) orang lain sangat penting dalam pembinaan bangsa yang bermaruah. Malu dikatakan perisai dan perhiasan kepada wanita dan juga lelaki yang menghalang mereka dari terjerumus kelembah kehinaan serta dosa zahir dan batin.
Rasulullah juga pernah mengatakan bahawa malu adalah karektor bagi agama Islam serta mempunyai sifat malu yang sebenar-benarnya tidak akan menyebabkan perkara yang tidak baik.
Memandangkan dunia semakin berkembang dengan segala macam teknologi dan perubahan dari semua aspek, sudah sewajarnya setiap wanita menilai kembali sifat semulajadi atau lahiriah seorang wanita yang suatu waktu dahulu cukup kebal dengan sifat pemalu.
Sifat pemalu tidak akan menyekat pergerakan wanita untuk mengikuti perkembangan dunia semasa. Malahan wanita yang pemalu lebih berjaya bukan sahaja di dunia malah di akhirat juga kelak. Insya-Allah.
Sudah tiba masanya, kumpulan atau golongan yang memperjuangkan hak wanita dan dunia wanita mengubah persepsi mereka terhadap peranan dan diri wanita dalam dunia masa kini. Mengejar kejayaan, kemodenan, kesamarataan taraf, menghindar penindasan dan sebagainya harus diperjuang, tanpa mengikis sifat wanita yang hakiki iaitu pemalu.
Malu adalah lambang iman yang akan membawa seseorang ke syurga. Rasulullah s.a.w pernah bersabda yang bermaksud:
“Malu dan amanah adalah perkara yang mula-mula sekali hilang dari dunia ini, sebab itu mintalah dengan Allah untuk kedua-duanya” (Riwayat Bukhari)
Pemalu bukan sahaja memperlihatkan kemanisan akhlak dan ketinggian akidah seseorang wanita. Malah, memelihara diri wanita itu sendiri daripada kehinaan dan kemusnahan peribadi secara beransur-ansur. Percayalah bahawa sifat malu tidak akan menyisihkan anda dari arus globalisasi. Malah, anda akan lebih berkeyakinan serta jelas dengan tujuan anda untuk melakukan sesuatu perkara.
Jalur Gemilang
JALUR GEMILANG yang dilihat sekarang sebenarnya wujud beberapa tahun sebelum negara merdeka. Sejarah sepintas lalu, merekodkan Bendera Persekutuan Tanah Melayu diilhamkan menerusi satu pertandingan mereka cipta bendera peringkat kebangsaan. Pertandingan dikelolakan Jawatankuasa Khas dan dipengerusikan Ketua Setiausaha Negara ketika itu, Sir Alec Newboult dianjurkan bagi mencari lambang kewujudan kerajaan Persekutuan.
Pada 15 November 1949, Jawatankuasa ini mengemukakan 373 reka bentuk bendera kepada Majlis Perundangan Persekutuan untuk pertimbangan dan pemilihan. Daripada jumlah itu, tiga rekaan disenarai pendekkan membabitkan lambang keris bersilang dikelilingi 11 bintang pecah lima manakala rekaan kedua mempertaruhkan reka bentuk hampir serupa kecuali 11 bintang pecah lima membentuk dua bulatan mengelilingi keris bersilang.
Bagaimanapun, rekaan ketiga ciptaan arkitek Jabatan Kerja Raya Johor, Mohamed Hamzah yang menampilkan sebelas jalur biru-putih dengan bulan bintang berwarna putih di bahagian tepi kiri mendapat pilihan majoriti dan perkenan Mesyuarat Majlis Raja-raja yang berlangsung pada 22 dan 23 Februari 1950.
Sebelum kekal dengan rekaan sekarang, beberapa pindaan dibuat termasuk mengikut cadangan Sultan Kedah yang meminta warna putih bulan sabit ditukar kuning bagi mewakili warna Diraja.
Pada 19 April 1950, Majlis Perundangan Persekutuan menerusi perkenan Majlis Raja-raja Melayu meluluskan usul yang dibentangkan Pemangku Ketua Setiausaha Negara mengenai Bendera Persekutuan Tanah Melayu.
Pada 26 Mei tahun yang sama, bendera itu dikibarkan buat pertama kalinya di Istana Sultan Selangor, Kuala Lumpur. Majlis pengibaran yang berlangsung pada 9.30 pagi itu dihadiri wakil Sultan seluruh tanah Melayu.
Selama 47 tahun digelar Bendera Malaysia, pada kemerdekaan ke-40 pada 1997, namanya ditukar kepada Jalur Gemilang. Nama diusulkan pegawai dari Jabatan Muzium Negara dan Antikuiti, Redzuan Tamin dalam satu peraduan membabitkan pihak tertentu ini berjaya menewaskan 28 cadangan antaranya, Malaysia Raya, N.U.S.A, Mega Sakti, Saga Merah dan sebagainya.
Jalur Gemilang dalam catatan sejarah
1. Pada 1999, Azhar Mansur, rakyat Malaysia pertama mengelilingi dunia secara solo membawa Jalur Gemilang merentasi Cape Leeuwin di Australia, South Cape di New Zealand, Cape Horn di Amerika Selatan, Kepulauan Fernando de Noronha di Lautan Atlantik dan Cape of Good Hope di Afrika Selatan.
2. Pada 23 Mei 1997, dua pendaki Projek Malaysia-Everest 97, M Magendran dan N Mohandas berjaya memacakkan bendera di puncak Everest setinggi 8,848 meter diseliputi salji selepas kira-kira dua bulan mendaki.
3. Angkasawan Negara, Datuk Dr Sheikh Muszaphar Shukor, membawa bendera Malaysia ketika berada di Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS) selama 11 hari mulai 10 Oktober 2007.
4. Pemain badminton negara, Lee Chong Wei berjaya memenangi pingat perak pada temasya Olimpik Beijing 2008. Beliau sebelum ini pernah memenangi emas pada Sukan Komanwel 2006.
Fakta Jalur Gemilang
# Ilham untuk menamakan bendera Malaysia kepada Jalur Gemilang diusulkan Datuk Hashim Mat Idris. Cadangan berkenaan dikemukakan kepada mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir pada 11 Julai 1995.
# Pada 1 Julai 1996, Urus setia menguruskan nama mengemukakan 75 cadangan berserta ulasan dan huraian. Tiga nama disenarai pendekkan iaitu Setia Perkasa, Seri Setia Perkasa dan Seri Setia Negara.
# Tiga nama ini bagaimanapun ditolak Jemaah Menteri ketika mesyuarat pada 11 September 1996.
# 28 nama lagi dicadangkan dan pada 2 Jun 1997, tiga nama dicalon mengikut keutamaan iaitu Jalur Gemilang, Jalur Nusa Gemilang dan Jalur Sinar Gemilang.
# Pengisytiharan Jalur Gemilang dilakukan Tun Dr Mahathir, pada 31 Ogos 1997, jam 11.58 di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur.
# Maksud lambang dan warna;
- Lambang Jalur pada bendera menggambarkan satu laluan lurus, hala tuju dan arah yang sama dianuti rakyat negara ini.
- Gemilang bermaksud bercahaya, terang benderang dan cemerlang. Jalur Gemilang melambangkan kecemerlangan negara dan rakyat Malaysia dalam mengharungi suasana kehidupan dengan penuh gigih, taat dan bersatu padu bagi menjaga nama dan menaikkan imej negara.
- Warna merah pada jalur melambangkan kesanggupan, keberanian, kegagahan dan kegigihan rakyat menghadapi segala cabaran. Warna putih melambangkan keluhuran dan keikhlasan, biru melambangkan perpaduan hidup yang rukun dan damai manakala warna kuning melambangkan kesetiaan rakyat kepada Raja dan negara.
Langgan:
Catatan (Atom)