Mukadimah

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Saya ingin mengucapkan selamat datang dan terima kasih kerana sudi mengunjungi webblog ini.

Tujuan blog ini adalah untuk kita semua berkongsi bermacam-macam maklumat. Artikel-artikel yang dipaparkan diperolehi daripada kiriman email, buku, majalah dan dari blog yang lain. Diharap aktikel-arkitel yang disiarkan dalam blog ini memberi manfaat kepada kita semua.

Jika anda ingin memberi sebarang komen atau pendapat, sila tulis dalam ruangan komen / pesanan yang saya sediakan.

Saya ingin memohon maaf sekiranya terdapat artikel-artikel yang dipaparkan dalam blog ini menyinggung perasaan anda.

Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka bersifat yang demikian ialah orang-orang yang berjaya. ( Surah Ali Imran : 104 )

Isnin, Disember 12, 2011

Satu-satunya Air yang Boleh Memadam Api Neraka

Dalam sebuah kitab (Bidayatul-Hidayah), diceritakan bahawa pada hari kiamat nanti, akan didatangkan Neraka Jahanam dengan mengeluarkan suaranya, suara nyala api yang sangat dahsyat gemuruhnya, hingga semua umat menjadi berlutut karena tak sanggup menahan ketakutannya.

Allah S.W.T berfirman, “Kamu lihat (pada hari itu) setiap umat berlutut (yakni merangkak pada lututnya). Tiap-tiap umat diseru kepada buku amalannya. (Dikatakan kepadanya) Pada hari ini kamu dibalas menurut apa-apa yang telah kau kerjakan.” (Surah al-Jatsiyah ayat 28)

Ketika mereka menghampiri neraka, mereka mendengar gemuruh api neraka yang suaranya sudah dapat mula didengar dalam jarak 500 tahun perjalanan. Pada waktu itu, akan berkata setiap orang, bahkan para nabi sekalipun akan berucap, “Diriku, diriku (selamatkanlah diriku Ya Allah), kecuali hanya seorang nabi saja yang akan berkata, “Umatku, umatku.”

Persamaan dalam Perbezaan

Islam dan kristian telah selalu dianggap sebagai musuh-musuh ketat selama 1400 tahun. Kekal bertengkar sehinggalah hari kiamat dimana pada hari pembangkitan, Allah akan menamakan pemenangnya.

Pertengkaran budaya ini telah menegangkan lagi hubungan antara kedua-dua agama ini melalui peperangan salib, hinggalah peperangan atas nama keganasan. Kisah-kisah ketidakpercayaan yang kadang kala bertukar menjadi kemarahan dan hanya boleh diselesaikan dengan peperangan.

Namun...terdapat lagi sebuah kisah...

Ia adalah kisah yang dikaitkan dengan seorang lelaki yang berbilion muslim dan kristian percaya dan menggelarnya sebagai nabi penyelamat. Tetapi dengan cara yang berlainan. Ia berkisarkan tentang nabi Isa a.s. (Jesus).

Agama kristian secara umumnya tiada hak penuh untuk mengaku nabi Isa a.s. hak milik kristian kerana baginda juga salah seorang nabi yang dihormati dalam Islam. Kisah-kisah kelahiran, kehidupan, dan kewafatan baginda mungkin kurang selesa bagi penganut kristian yang hanya segelintir dari mereka yang tahu. Seseorang itu tidak boleh memeluk islam selagi dia tidak percaya akan nabi Isa a.s.

Kita mengingati Nabi Isa a.s. kerana terdapat sesuatu yang unik tentangnya. Jika kamu memperkenalkan islam kepada seseorang kamu perlu memberitahunya, dengan penuh kepercayaan dan perlu berkata; ‘saya bersaksi tiada tuhan selain Allah dan Muhammad dalah pesuruh Allah. Dan saya juga bersaksi bahawa nabi Isa adalah hamba Allah dan juga pesuruh Allah seperti juga Muhammad’.

Jika kamu betul-betul seorang muslim, kamu perlu betul-betul percaya kepada nabi Isa a.s (Jesus), nabi musa a.s. (Moses).

Suku Maya Membantah Teori Kiamat 2012

Kabar mengenai Kiamat 21 Desember 2012 yang berasal dari ramalan suku maya menarik perhatian dan sedikit membuat gerah pihak suku Maya sendiri untuk angkat bicara.

Tetua suku Indian Maya, Apolinario Chile Pixton menyatakan bahwa kalender Maya yang disebut-sebut memperkirakan akan terjadi Kiamat 2012 adalah tidak benar. Apolinario Chile Pixton mengatakan bahwa pemberitaan tersebut tidak benar, dan hanya akan memperburuk keadaan dan membuat orang ketakutan.

Pernyataan Apolinario Chile Pixton juga didukung oleh seorang seorang warga guatemala bernama Chile Pixtun yang menyatakan bahwa teori kiamat 2012 itu datang dari gagasan barat, bukan dari suku Maya.

21 Desember 2012 pada kalender suku Maya memang tercatat sebagai waktu yang sangat penting. Pada tanggal itu juga sebagian astronomis menyatakan bahwa pada tahun 2012 itu sendiri akan terjadi sebuah siklus bagian yang terjadi tiap 25.800 tahun sekali.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...