Khamis, September 18, 2008

Pengaruh Barat

PENDAHULUAN:

Umat Islam masa kini menghadapi pelbagai cabaran samada cabaran tersebut berpunca dari unsur dalaman mahupun dari unsur luaran. Sesetengah daripada cabaran yang dihadapi oleh umat Islam berbentuk ancaman bukan hanya ancaman kepada individualistik semata-mata tetapi ancaman kepada kebudayaan, cara hidup dan termasuk negara umat Islam itu sendiri.

Pada masa kini, cabaran atau ancaman yang paling hebat di kalangan umat Islam adalah ancaman pengaruh barat atau dengan erti kata lain ancaman kebudayaan barat. Hal ini disebabkan oleh usaha-usaha pendakyah-pendakyah kristian di dalam usaha mereka menentang dan menyesatkan umat Islam. Mereka menguar-uarkan kepada umum bahawa kebudayaan merekalah yang paling hebat, yang paling unggul dan yang paling sempurna sekali di dunia melalui kaca-kaca televisyen, dada-dada akhbar serta majalah dan tidak ketinggalan juga melalui laman-laman web yang sememangnya dibina khas oleh mereka demi mencapai matlamat mereka.

Apa pula tindakan kita? Adakah kita sebagai umat Islam hanya membisu mendiamkan diri? Atau kita hanya sekadar tidak mengambil peduli dan membiarkan sahaja diri kita, keluarga kita dan umat Islam seluruhnya terjerumus ke dalam lubang perangkap yang dibuat oleh pihak kuffar demi untuk menjatuhkan Islam, agama Allah yang suci ini.

APAKAH KEBUDAYAAN BARAT?

Secara dasarnya, setiap masyarakat yang ada di muka bumi Allah ini mempunyai kebudayaan mereka masing-masing. Kebudayaan tersebut pula ada yang didasarkan kepada kebudayaan bangsa dan ada juga yang didasarkan kepada kebudayaan agama.

Jika kita lihat dari segi kebudayaan bangsa, kebiasaannya kebudayaan tersebut menggambarkan bangsa tersebut. Contohnya jika disebut tarian zapin, sudah pasti kita akan kata itu budaya orang Melayu, tarian singa budaya masyarakat Cina dan bangra dengan pantasnya kita akan mengatakan ia adalah kebudayaan masyarakat sikh. Begitulah seterusnya. Dengan erti kata lain, budaya tersebut hanyalah sesuai dengan masyarakat tersebut. Tentu kita rasa janggal dan pelik jika kita melihat orang bernama Ah Chong yang merupakan bangsa Cina pergi kerja dengan memakai dhoti yakni pakaian tradisional masyarakat India.

Namun, apabila kita membicarakan tentang kebudayaan agama, ianya tiada batas perkauman dan bangsa. Dengan erti kata lain, semua bangsa boleh mengamalkan kebudayaan tersebut. Paling mudah jika kita lihat sambutan hari raya Aidilfitri yang disambut saban tahun oleh semua masyarakat yang beragama Islam. Tidak kira samada seseorang itu berbangsa Melayu, Cina , India hatta Yahudi sekalipun, asalkan mereka beragama Islam, mereka turut meraikan perayaan tersebut. Begitu juga dengan agama-agama yang lain. Maka itu, perayaan sesuatu agama itu hanya disambut oleh penganut agama tersebut. Islam juga melarang dengan keras umatnya mengamalkan kebudayaan mahupun menyambut perayaan agama lain.

Apabila kita menyentuh kebudayaan barat, kita harus faham makna disebalik kebudayaan barat. Kebudayaan menurut kamus dewan edisi ketiga keluaran Dewan Bahasa dan Pustaka bermaksud keseluruhan cara hidup (yang merangkumi cara bertindak, berkelakuan, dan berfikir) serta segala hasil kegiatan dan penciptaan yang berupa kebendaan atau kerohanian sesuatu masyarakat, tamadun, peradaban, kemajuan (akal budi). Barat pula membawa maksud negara-negara Eropah dan Amerika.

Maka jika kita menyentuh tentang kebudayaan barat, kita tidak boleh lari daripada membicarakan kebudayaan agama yang diamalkan secara majoriti di sana yakni agama Kristian. Hal ini disebabkan kebanyakan budaya barat dipengaruhi dengan amalan dan kepercayaan agama Kristian. Paling mudah jika kita lihat perayaan April Fool yang disambut pada 1 April saban tahun oleh masyarakat barat dikatakan sempena menyambut ketiadaan malaikat yang mencatat dosa kerana pada hari tersebut mereka percaya malaikat bercuti. Walaupun memang terdapat budaya mereka yang bagus seperti rajin bekerja, budaya bertegur sapa dan mesra serta mengambil berat dan bertanya khabar walaupun pada mereka yang tidak dikenali, mengambil berat untuk mengucapkan perkataan tolong dan terima kasih serta menjaga kebersihan dengan tidak suka membuang sampah merata-rata, namun masih lagi banyak budaya mereka yang berentang dengan lunas-lunas Islam.

CONTOH-CONTOH KEBUDAYAAN BARAT DAN KESANNYA KEPADA UMAT ISLAM

Apakah diantara budaya-budaya barat yang dalam diam memberi ancaman kepada jati diri umat Islam? Antaranya ialah pengambilan arak, bersekedudukan, pakaian dan hari-hari perayaan.

1. Arak

Kita sering mengatakan bahawa arak adalah budaya barat yang bertentangan dengan Islam. Kenyataannya, remaja kini juga mengamil arak dan di negara seperti Turki juga mempunyai kebiasaan minum arak dan menghisap paip. Jika kita kunjungi kota-kota besar di Turki seperti Istanbul dan Ankara, di sana kita akan menyaksikan para eksekutif muda dengan berpakaian pejabat di warung kopi pada waktu pejabat, minum raki (minuman alkohol khas Turki), menghisap paip dan main permainan backgamon. Sememangnya orang Turki memang terkenal dengan sifat pemalas.

Dari sudut sejarahnya, Eropah mengalami masa susah di abad pertengahan dahulu yang dikenali sebagai zaman gelap Eropah. Kemudian mereka berusaha membuat diri mereka sedikit tenang dengan arak. Lalu muncullah industri wine (yang merupakan sejenis arak) di Eropah yakni di bahagian selatan iaitu di Sepanyol, Itali, selatan Perancis dan Portugal dan juga industri bir di Eropah yakni di bahagian utara kerana anggur tidak tumbuh subur di utara Eropah.

Kini amalan tersebut sudah menjadi kebiasaan di dalam masyarakat mereka. Bukan sekadar untuk menenangkan fikiran, arak kini diminum hanya untuk memuaskan nafsu. Kini budaya tersebut mula menular di kalangan anak muda pewaris agama kita. Arak semakin senang didapati. Kini terdapat kedai-kedai serbaneka dan stesyen-stesyen minyak yang beroperasi 24 jam menjual arak di premis mereka. Ini akan mengundang perasaan ingin mencuba di kalangan remaja Islam. Kita harus ingat sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud, “Setiap minuman yang memabukkan adalah haram.”

2. Bersekedudukan

Secara umum, masyarakat negara barat melakukan ini kerana faktor cukai. Cukai pendapatan di negara maju itu amatlah tinggi, kira-kira 40%. Apabila berkahwin, hasil pendapatan suami dan isteri akan diakumulasikan atau dijumlahkan sehingga jumlah cukai yang harus dibayar akan jauh meningkat. Cukai ada kadarnya, yakni semakin besar jumlah gaji yang diterima, bererti semakin besar cukai yang harus dibayar. Hal ini secara tidak langsung menyebabkan mereka lebih rela bersekedudukan tanpa ada ikatan yang sah.

Alasan lainnya, mereka masih menganggap pernikahan sebagai suatu kongkongan. Jika mereka berkahwin, mereka terpaksa mematuhi perjanjian yang dibuat. Maka mereka terpaksa melupakan cara hidup sosial kerana tidak mahu curang kepada pasangan masi-masing. Mereka lebih suka hidup bersama dulu baru berkahwin, kononnya tidak mahu asyik kahwin-cerai. Tidak hairanlah jika kita lihat ada yang sudah beranak dua, dan kedua-duanya sudah bersekolah, barulah pasangan tersebut berkahwin.

Namun ada juga yang melakukannya sekadar ingin merasa dan untuk memuaskan hawa nafsu, terutamanya dikalangan remaja. Jika kita mengambil negara Amerika Syarikat sebagai contoh, remaja di sana akan merasa malu jika mereka sudah berumur 17 tahun tetapi masih lagi belum pernah melakukan hubungan kelamin. Rata-rata mereka telah mempunyai pengalaman kelamin sejak berumur 15 tahun lagi.

Kita harus berwaspada kerana budaya tersebut juga mula menular di kalangan negara-negara Islam. Terdapat segelintir umat Islam sudah terpengaruh dengan budaya tersebut. Bukan disebabkan cukai yang tinggi, tetapi sekadar suka-suka untuk memuaskan nafsu masing-masing. Tahun 2007 kecoh di Malaysia apabila seorang pensyarah Universiti Kebangssaan Malaysia mendedahkan bahawa 71 orang daripada 72 orang pelajar perempuan sekolah menengah di Selangor pernah melalui pengalaman seks. Perkara ini mendapat perhatian ramai dan hangat diperdebatkan baik di warung-warung kopi hinggalah ke dewan parlimen. Namun selepas seketika isu tersebut terus senyap sunyi tanpa sebarang bicara seolah-olah isu tersebut sudah diselesaikan.

3. Pakaian

Dari segi pemakaian pula, memang sudah menjadi kebiasaan warga barat berpakaian ringkas terutamanya ketika musim panas. Mereka sama sekali tidak memikirkan bahawa pakaian mereka itu seksi dan menggoda, yang penting mereka tidak kepanasan pada musim tersebut. Apabila kita menyentuh tentang pakaian, kita tidak dapat memikirkan aspek seni paling dekat secara fizik mahupun psikologi dengan diri kita melainkan seni busana.

Hal ini turut diakui Titus Burckhardt dalam The Art of Islam:

Tidak ada seni yang memiliki kesan lebih besar terhadap jiwa manusia dibandingkan seni busana, kerana seseorang secara naluriah mengidentifikasikan dirinya dengan busana yang ia pakai.

Maka jika barat dengan bantuan pengganas-pengganas seninya yang bertebaran ini mahu menghancurkan seni busana Islam, mereka hanya perlu menyerang rasa malu. Apabila manusia menanggalkan rasa malu dari tubuh dengan sendirinya iman juga akan ditanggalkan. Budaya malu memang tiada pada busana yang dikenakan oleh Barat. Burckhardt malah menuliskan:

Busana Barat mengajarkan manusia supaya berpaling dari kehidupan yang seluruhnya dikuasai oleh nilai-nilai kontemplatif yang menuju secara mutlak ke arah akhirat.

Busana tradisional Islam memang berbeza-beza menurut wilayah dan rantau, tetapi persamaannya jelas, iaitu: ayat-ayat Tuhan. Ini kerana tubuh seorang manusia yang mengaku Islam merupakan ayat-ayat Allah, justeru apabila seorang muslim baik lelaki atau wanita memilih untuk menutup tubuhnya, dia memilih untuk menjadikan anggota-anggota tubuhnya dari mata orang kebanyakan seperti emas. Ditutup dan dirahsiakan. Bukan mendedahkannya sewenang-wenang.

Hal ini mungkin kelihatan simplistik buat sesetengah insan yang memang sudah dipengaruhi oleh nafsu dan memang sudah dicemari jiwa mereka dengan bom perang budaya. Tetapi jika kita menilik sejarah, hal ini bukanlah suatu yang boleh diambil ringan. Jangan kita melupakan Kamal Attaturk mahupun Mao Tse Dong yang menceraikan secara total masa lalunya untuk membentuk masa baru yang diingini iaitu dengan mengubah tata busana masyarakatnya dan menuntut supaya kepercayaan silam mereka dirombak sama sekali.

Dengan menghilangkan budaya malu pada tata cara berpakaian, kita melihat perlahan-lahan manusia juga kehilangan iman dan kepercayaan terhadap keesaan Tuhan. Tidak hairanlah ada hadis menyebutkan, “Barang siapa meniru sesuatu kaum, ia termasuk dalam kaum tersebut.”

Kecelakaan dan malapetaka ini membawa manusia Islam kepada satu hal yang lebih malang iaitu melupakan hakikat diri mereka sebagai khalifah Allah. Namun apabila umat Islam melihat seni busana barat tersebut mereka menjadi teruja dan melupakan hakikat yang mereka ini adalah khalifah Allah malah ingin mencuba apa yang dipakai oleh masyarakat barat. Ya, sememangnya kebanyakan negara Islam beriklim panas, sememangnya itu tidak dinafikan. Akan tetapi kita harus ingat bahawa Islam telah menetapkan batas-batas aurat untuk lelaki dan perempuan. Maka kita tidak boleh tidak, wajib patuh kepada syariat yang telah ditetapkan. Amat malang sekali apabila umat Islam amat rapuh apabila melihat pertunjukkan fesyen yang mencolok mata ataupun fesyen-fesyen yang ditunjukkan di majalah-majalah, mereka menjadi lebih mudah untuk mengikutinya. Namun jika melihat fesyen-fesyen yang Islamik, tidak pula mereka ingin mengikutinya.

Perkara ini jelas menunjukkan bahawa agenda puak kuffar untuk mempengaruhi umat Islam telah berjaya. Mereka sentiasa menyatakan pakaian-pakaian yang terdedah di sana-sini menunjukkan keberanian dan ketegasan. Jika memakai pakaian yang tertutup seperti yang dianjurkan oleh Islam, dikatakannya kolot dan ketinggalan zaman. Itulah yang dinyanyikan oleh media massa samaada media tempatan mahupun media barat. Maka umat Islam seolah-olah terpukau dan mengiakan apa yang diuar-uarkan itu. Maka perintah Allah ditinggalkan.

4. Hari perayaan

Lagi satu contoh kebudayaan barat yang semakin menjadi ikut-ikutan umat Islam pada zaman millineum ini adalah dari segi perayaan. Perayaan yang paling nyata, yang turut disambut oleh umat Islam seluruh dunia secara besar-besaran adalah sambutan tahun baru masihi. Kita sebagai umat Islam haruslah sedar bahawa samutan tahun baru masihi yang dirai itu pada asalnya menyambut ulang tahun kelahiran Jesus Christ yakni mengikut kepercayaan Kristian adalah salah satu tuhan mereka di dalam sistem trinity.

Memang ada pihak yang mengatakan Jesus Christ itu adalah Nabi Isa a.s. maka tidak salah jika kita turut meraikan kelahiran baginda. Akan tetapi kita harus ingat seperkara lagi, adakah kita perlu menyambut kelahiran Nabi Allah dengan percikan bunga api, konsert-konsert yang dipenuhi dengan unsur-unsur maksiat, majlis tari-menari dan di kelab-kelab malam seperti mana yang diamalkan masyarakat barat? Seeloknya kita sambutnya dengan mengadakan majlis-majlis ilmu dan majlis-masjlis zikir di surau-surau dan di masjid-masjid. Berapa ramai masyarakat Islam sekarang yang tersungkur kemabukan ketika pulang dari sambutan tahuinb baru? Perkara tersebut seolah-olah menjadi perkara biasa apabila tahun baru disambut.

CARA-CARA MENGATASI PENGARUH BARAT

Jika kita ingin mengatasi pengaruh barat yang semakin menular dikalangan masyarakat Islam sekarang, maka beberapa tindakan yang komprehensif perlu diambil. Pertama sekali adalah penanaman dan pengukuhan nilai-nilai Islam di dalam jati diri umat Islam. Hal ini adalah amat penting kerana di dalam masyarakat Islam menongkah arus globalisasi pada masa kini jati diri dan pegangan umat Islam terhadap syariat Islam perlulah kuat dan mantap. Perkara ini perlulah dilaksanakan tatkala anak-anak masih lagi kecil bak kata pepatah, melentur buluh, biarlah dari rebungnya. Hal ini disebabkan merekalah pewaris agama yang suci ini dan perlu bagi mereka memahami dan mencintai Islam semenjak mereka masih lagi kecil. Jangan ditunggu sehingga mereka menjadi buluh baru hendak mantapkan mereka dengan ajaran Islam, maka ia akan menjadi sia-sia.

Seterusnya, gerakan dakwah perlulah dipertingkatkan lagi. Para da’i atau pendakwah perlulah meluaskan skop dakwah mereka supaya lebih ramai pihak akan menerima dakwah yang disampaikan. Mereka juga perlu mengubah cara mereka menyampaikan dakwah. Mengapa agaknya belia Muslim sekarang agak luntur pegangan agamanya dan menganggap agama Islam itu terpisah dari kehidupan seharian? Mengapakah agama Islam itu dilihat sebagai membebankan dan hanya menyusahkan mereka? Sebaliknya mereka lebih gemar meniru budaya luar terutama budaya barat yang mereka anggap moden dan terkini. Itulah yang perlu mereka kaji

Salah satu sebabnya adalah mungkin kerana anak-anak muda ini merasakan kehidupan menurut pandangan Islam itu terlalu mengongkong dan menyekat kebebasan mereka. Gambaran yang mereka dapati tentang kehidupan Islam dalam bentuk ceramah, syarahan agama dan buku-buku, mahupun brosur dan risalah amatlah membosankan dan tidak menarik sama sekali. Mereka merasakan apa yang diperkatakan dalam syarahan atau ceramah adalah kebanyakannya dalam bentuk larangan-larangan termasuk cara berpakaian, pemakanan, persekitaran serta balasan terhadap perbuatan-perbuatan yang melanggar agama.

Namun hakikatnya agama Islam itu bukan setakat peraturan mahupun larangan, malahan perkara yang dibolehkan sebenarnya lebih banyak dari yang diharamkan. Perkara inilah yang sepatutnya ditekankan oleh para cendekiawan Islam dan ulama, dan bukannya menakut-nakutkan belia Islam. Golongan muda mudah terpengaruh dengan persekitaran mereka. Kita perlulah memberikan penjelasan dan kefahaman sebenar tentang agama Islam agar umat Islam tidak tergelincir dalam kehidupan.

Ilmu Islam pula harus diajar sedemikian rupa agar ia tidak kelihatan ˜kolot’ oleh anak muda. Terangkan pada mereka jika mereka suka berfesyen, mereka boleh teruskan asalkan menutup aurat dan fahamkan pengertian aurat itu bagi lelaki dan perempuan. Terangkan juga agama Islam tidak melarang berkawan antara lelaki dan perempuan namun hendaklah dijaga batas-batas pergaulannya contohnya tidak boleh berdua-duan dengan yang bukan muhrim mahupun bersentuh-sentuhan.

Dari situ mereka akan faham bahawa agama Islam tidak melarang sama sekali apa yang mereka gemar lakukan, namun terdapat peraturan-peraturan yang mesti dikuti. Ini adalah kerana agama Islam itu sendiri adalah agama fitrah. Fitrah manusia sukakan keindahan dan kecantikan , kehidupan yang selesa di dunia, harta kekayaan, kenderaan mewah, perhiasan dan berpasang-pasangan.

Cabaran agar ajaran agama Islam dapat disampaikan kepada semua lebih penting di masa sekarang di mana anak muda kita ramai yang sudah terjebak dengan gejala-gejala yang tidak sihat seperti merempit, menghisap ganja, maksiat, juga murtad . Mereka ini seolah-olah hanyut di dunia mereka sendiri tanpa memperdulikan batasan-batasan agama. Kita tidak boleh menyalahkan mereka seratus peratus. Cuba kita perhatikan cara penyampaian kelas-kelas agama dan khutbah, masih dengan cara yang sama dua puluh tahun yang lalu tanpa ada pembaharuan mahupun mengikuti perkembangan semasa. Menjadi gambaran biasa melihat ada yang tertidur semasa kuliah agama. Berbeza dengan paderi-paderi Kristian, mereka memberi ceramah atau khutbah dengan cara yang terancang sehingga orang yakin akan kata-kata mereka. Paderi-paderi juga dikhabarkan menunggu kedatangan hadirin di pintu gereja seperti menghormati tetamu. Selesai majlis, mereka tunggu di pintu gereja dan mengucapkan selamat. Mereka suka bertanya khabar dan suka ambil tahu dan sering tawarkan pertolongan.

Adakah kita juga melakukan sedemikian di masjid-masjid? Sudah pasti ramai orang terutama golongan muda yang akan dapat ditarik ke masjid jika kita melakukan sedemikian. Khutbah-khutbah juga seringkali tidak mampu menarik perhatian ramai. Para cendekiawan Islam dan golongan ulama beserta dengan para pemimpin masyarakat juga disaran turun padang bersama-sama membantu masyarakat. Pelbagai acara perlu dirancang untuk mendekatkan masyarakat dengan kegiatan bercorak Islam. Dengan cara itu golongan muda akan melihat para cendekiawan Muslim sebagai orang yang mudah didekati dan bukan hanya sekadar memberi syarahan di masjid-masjid. Diharap dengan cara ini mereka akan lebih terbuka untuk berkongsi fikiran atau sebarang kemusyiklan dan permasalahan mereka.

KESIMPULAN

Jika dilihat sekarang bermacam-macam bencana alam yang berlaku di sekeliling kita. Cuaca dunia telah menjadi semakin tidak menentu. Apabila maksiat dan gejala sosial yang disebabkan oleh pengaruh barat tidak terbendung maka akan datang bala Allah seperti banjir besar, wabak penyakit menular dan terkini kemarau berpunca daripada El-Nino. Apabila bencana berlaku, ia akan meliputi semua makhluk sama ada yang beriman atau tidak; inilah iktibar yang didapati pada zaman beberapa Nabi seperti Nuh, Hud dan Musa.

Oleh itu umat Islam perlulah merenungkan bahawa segala ujian dan dugaan ini adalah merupakan peringatan kepada manusia yang berterusan melakukan dosa dengan mengabaikan perintah Allah. Maka umat Islam perlulah berganding bahu berpegang tangan untuk memastikan penularan pengaruh barat yang merosakkan jati diri umat Islam pada masa kini dapat dibanteras sama sekali menyelamatkan diri kita dan generasi umat Islam pada masa akan datang.

Sumber: http://entarostukov.blog.friendster.com/

Fesyen Muslimah

Fesyen merupakan satu topik yang sangat secocok dan berpadanan dengan kaum Hawa. Dari kanak-kanak hingga dewasa, pelbagai variasi trend diperkenalkan. Fesyen islamik, latin, musim panas, musim sejuk, tropika dan banyak lagi trend- trend terkini tersenarai di butik- butik seluruh dunia. Gaya muslimah, sporty, funky, feminine, elegant dan banyak lagi turut dititikberatkan untuk memenuhi permintaan- permintaan wanita global kini.

Memang hangat dengan pelbagai corak dan gaya, sekiranya wanita tidak tahu tentang fesyen boleh dikategorikan kolot, perempuan kampung dan jumut. Setuju? Sabar, tidak perlu menghukum dunia dengan luarannya. Bak kata pepatah Barat yang boleh diambil,”don’t judge a book by its cover”.

IFF (ISLAMIK FASHION FESTIVAL)2008, Kuala Lumpur- Jakarta- Dubai,

IFF merupakan satu festival fesyen muslimah yang dianjurkan bagi memenuhi permintaan fesyen terkini. Dihimpunkan pereka – pereka fesyen, dari tiga negara berbeza dalam mencernakan idea berbusana indah. Bermula daripada pereka- pereka muda sehinggalah super senior, di antaranya Biyan, Sebastian Gunawan, Itang Yunasz, Musa Widiatmo, Syahreza Muslim, Fara & Claudia, Meeta Fauzan, dan masih banyak lagi. Sementara itu Malaysia akan diwakili oleh Dato Tom Abang Saufi, Datin Syarifah Kirana, Iszal, Calvin Thoo, dan Aktif Bestasi
dalam melahirkan variasi idea busana muslimah yang anggun lagi elegant. Datuk Reza, ketua IFF mengatakan fesyen muslimah ini ditujukan daripada busana muslim yang berselendang dan masih kelihatan rambutnya, hingga yang tertutup maksimal .BETULKAH INI FESYEN MUSLIMAH?

Konsep Pakaian Muslimah

Apa konsep sebenar berpakaian dalam islam? Islam mentarbiah penganutnya daripada segala sudut termasuklah dalam etika cara berpakaian. Semua sudah pasti tahu islam menekankan konsep aurat sebagai kayu ukur dalam etika berpakaian. Batasan aurat lelaki dan perempuan telah digariskan dengan lengkap dengan rasullulah s.a.w sebagai penyampainya. Dijuruskan kepada wanita khasnya, batas aurat seluruh badan kecuali muka dan dua tapak tangan kepada antonim jantina menjadi panduan dalam etika berpakaian. Namun, bagaimana halnya terhadap fesyen muslimah yang diagungkan kini oleh pereka- pereka fesyen? Tahap manakah pemahaman pereka- pereka fesyen dengan islam sebenarnya?

Tazkirah pagi Bicara Mufti tv1 daripada Dato’ Noh Gadut, mufti negeri Johor menyarankan dan menekankan supaya tukang- tukang jahit meletakkan iman dan taqwa paling utama sebelum menjahit pakaian. Kenapa? Kita akan berbicara.

Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian yang berupa takwa itulah sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur).
(Al- a’raf: 26)

Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinyua agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.
(An-nur:31)

Kita telah disekularkan walaupun pada berpakaian. Teringat saya pada suatu slot fesyen di televisyen, seorang pereka fesyen bukan islam , beliau menerangkan ciri-ciri sebenar pakaian muslimah:

1. tidak ketat
2. tidak jarang
3. menutup aurat

Pereka fesyen tersebut mematuhi peraturan tersebut. Bagaimana pereka- pereka yang memang islam? Saya ada membuka bicara tukang jahit meletakkan iman dan taqwa paling atas untuk supaya dia faham dan mengerti pemahaman aurat dan saham dosa bagi si pemakai turut diperolehi pembuatnya sekiranya ciri- ciri baju yang dijahit tidak menutup aurat. Bagaimana pereka fesyen sekarang? Letakkan islam dihadapan untuk selamat dunia dan akhirat. Peringatan Untuk diri yang meminati bidang fesyen.

Sumber: Kompas.com

Nabi Muhammad SAW dengan Orang Yahudi

*Ali bin Abi Talib r.a berkata :

"Sewaktu Rasullullah S.A.W duduk bersama para sahabat Muhajirin dan Ansar, maka dengan tiba-tibadatanglah satu rombongan orang-orang Yahudi, lalu berkata : ' Ya Muhammad, kami hendak tanya kepada kamu kalimat-kalimat yang telah diberikan oleh Allah kepada Nabi Musa A.S.yang tidak diberikan kecuali kepada para Nabi utusan Allah atau malaikat muqarrab.' Lalu Rasullullah S.A.W. bersabda :

"Silahkan bertanya.' Berkata orang Yahudi : ' Silahkan terangkan kepada kami tentang 5 waktu yang diwajibkan oleh Allah ke atas umatmu."

Sabda Rasullullah S.A.W. : " Sholat Zuhur jika tergelincir matahari, maka bertasbihlah segala sesuatu kepada TuhanNya , Sholat Asar itu ialah saat ketika Nabi Adam A.S. memakan buah Khuldi , Sholat Maghrib itu adalah saat Allah menerima taubat Nabi Adam A.S. , maka setiap mukmin yang sholat Maghrib dengan ikhlas kemudian dia berdoa meminta sesuatu pada Allah maka pasti Allah akan mengkabulkan
permintaannya ."

Sholat Isya' itu ialah sholat yang dikerjakan oleh para Rasul-Rasul sebelumku , Sholat Subuh adalah sebelum terbit matahari , ini karena apabila matahari terbit , terbitnya di antara dua tanduk syaitan dan disitu sujudnya tiap orang kafir.

Setelah orang Yahudi mendengar penjelasan dari Rasullullah S.A.W. maka mereka berkata : ' Memang benar apa yang kamu katakan itu Muhammad, katakanlah kepada kami apakah pahala yang akan di dapati oleh orang yang sholat.'

Rasullullah S.A.W bersabda : " Jagalah waktu-waktu sholat terutama sholat yang pertengahan , Sholat Zuhur , pada saat itu nyalanya neraka Jahanam , orang mukmin yang mengerjakan sholat pada ketika itu akan diharamkan keatasnya uap api neraka Jahanam pada hari Kiamat."

Sabda Rasullullah S.A.W. lagi : " Manakala sholat Asar , adalah saat di mana Nabi Adam A.S. Memakan buah Khuldi. Orang mukmin yang mengerjakan sholat Asar akan diampunkan dosanya seperti bayi yang baru lahir."

Setelah itu Rasullullah S.A.W. membaca ayat yang bermaksud : "Jagalah waktu-waktu sholat terutama sekali sholat yang pertengahan , sholat Maghrib itu adalah saat di mana taubat Nabi Adam A.S. diterima. Seorang mukmin yang ikhlas mengerjakan sholat Maghrib kemudian meminta sesuatu dari Allah maka Allah akan perkenankan.

'Sabda Rasullullah S.A.W. : " Sholat Isya' (atamah). Katakan kubur itu adalah sangat gelap dan begitu juga pada hari Kiamat, maka seorang mukmin yang berjalan dalam malam yang gelap untuk pergi menunaikan sholat Isya' berjamaah , Allah S.W.T. haramkan dari
terkena nyalanya api neraka dan diberinya cahaya untuk menyeberangi titian sirath."

Sabda Rasullullah S.A.W. seterusnya : " Sholat Subuh pula , seorang mukmin yang mengerjakan sholat Subuh selama 40 hari secara berjamaah , diberi oleh Allah S.W.T. dua kebebasan yaitu :
1. Dibebaskan dari api neraka.
2. Dibebaskan dari nifaq.

Setelah orang Yahudi mendengar penjelasan dari Rasullullah S.A.W. maka mereka berkata : ' Memang benarlah apa yang kamu katakan itu wahai Muhammad (S.A.W). Kini katakan pula kepada kami semua kenapakah Allah S.W.T. mewajibkan puasa 30 hari ke atas umatmu ? '

Sabda Rasullullah S.A.W. : " Ketika Nabi Adam memakan buah pohon yang dilarang , lalu makanan itu tersangkut dalam perut Nabi Adam A.S. selama 30 hari. Kemudian Allah S.W.T. mewajibkan ke atas keturunan Adam A.S. berlapar selama 30 hari. Sementara izin makan di waktu malam itu adalah sebagai kurnia Allah S.W.T. kepada makhlukNya."

Kata orang Yahudi : 'Wahai Muhammad, memang benarlah apa yang kamu katakan itu. Kini terangkan kepada kami ganjaran pahala yang diperolehi dari puasa itu '.

Sabda Rasullullah S.A.W. : " Seorang hamba yang berpuasa dalam bulan Ramadhan dengan ikhlas kepada Allah S.W.T. dia akan diberi oleh Allah S.W.T. tujuh perkara :

1. Akan dicairkan daging haram yg tumbuh dari badannya ( daging yang tumbuh dengan makanan yang haram ) .
2. Rahmat Allah senantiasa dekat dengannya.
3. Diberi oleh Allah sebaik-baik amal.
4. Dijauhkan dari merasa lapar dan haus.
5. Diringankan baginya siksa kubur (siksa yang sangat mengerikan).
6. Diberikan cahaya oleh Allah S.W.T. pada hari Kiamat untuk menyeberang titian sirath.
7. Allah S.W.T. akan memberinya kemudian di syurga.

Kata orang Yahudi : ' Benar apa yang kamu katakan itu Muhammad. Katakan kepada kami kelebihanmu antara semua para nabi-nabi '.

Sabda Rasullullah S.A.W. : " Seorang nabi mengunakan doa mustajabnya untuk membinasakan umatnya, tetapi saya tetap menyimpankan doa saya (untuk saya gunakan memberi syafaat pada umat saya di hari kiamat ) '.

Kata orang Yahudi : 'Benar apa yang kamu katakan itu Muhammad, kini kami mengakui dengan ucapan Asyhadu Alla illaha illallah, wa asyhadu anna Muhammada Rasulullah ( kami percaya bahwa tiada Tuhan kecuali Allah dan engkau utusan Allah ) '. " Dan sesungguhnya akan Kami berikan cobaan kepadamu , dengan sedikit ketakutan , kelaparan , kekurangan harta , jiwa dan buah2an. Dan berilah berita gembira kepada orang2 yang sabar." (Al-Baqarah : 155)

Disebutkan di dalam satu riwayat, bahawasanya apabila para makhluk dibangkitkan dari kubur, mereka semuanya berdiri tegak di kubur masing masing selama 44 tahun UMUR AKHIRAT dalam keadaan TIDAK MAKAN dan TIDAK MINUM, TIDAK DUDUK dan TIDAK BERCAKAP.

Bertanya orang kepada Rasulullah S.A.W. : "Bagaimana kita dapat mengenali ORANG-ORANG MUKMIN kelak di hari qiamat ? " Maka jawabnya Rasulullah S.A.W., " Umat dikenal karena WAJAH mereka putih disebabkan oleh WUDHU " .

Bila qiamat datang maka malaikat datang ke kubur orang mukmin sambil membersihkan debu di badan mereka KECUALI pada tempat sujud. Bekas SUJUD tidak dihilangkan. Maka memanggillah dari zat yang memanggil.

Bukanlah debu itu dari debu kubur mereka, akan tetapi debu itu ialah debu KEIMANAN mereka. Oleh itu tinggallah debu itu sehingga mereka melalui titian Siratul Mustaqim dan memasuki alam syurga, sehingga setiap orang melihat para mukmin itu mengetahui bahwa mereka adalah pelayan Ku dan hamba-hambaKu.

Disebutkan oleh hadith Rasulullah saw bahwa sepuluh orang yang mayatnya TIDAK BUSUK dan TIDAK REPUT dan akan bangkit dalam tubuh asal diwaktu mati :

1. Para Nabi
2. Para Ahli Jihad
3. Para Alim Ulama
4. Para Syuhada
5. Para Penghafal Al Quran
6. Imam atau Pemimpin yang Adil
7. Tukang Azan
8. Wanita yang mati kelahiran/beranak
9. Orang mati dibunuh atau dianiaya
10. Orang yang mati di siang hari atau di malam Jumat jika mereka itu
dari kalangan orang yang beriman.

Di dalam satu riwayat yang lain dari Jabir bin Abdullah r.a sabda Rasulullah S.A.W. : Apabila datang hari qiamat dan orang orang yang berada di dalam kubur dibangkitkan maka Allah SWT memberi wahyu kepada Malaikat Ridhwan :

Wahai Ridhwan, sesungguhnya Aku telah mengeluarkan hamba-hamba Ku berpuasa (ahli puasa) dari kubur mereka di dalam keadaan letih dan dahaga. Maka ambillah dan berikan mereka segala makanan yang digoreng dan buah buahan syurga.

Maka Malaikat Ridhwan menyeru, wahai sekalian kawan-kawan dan semua anak-anak yang belum baligh, lalu mereka semua datang dengan membawa dulang dari nur dan berhimpun dekat Malaikat Ridhwan bersama dulang yang penuh dengan buahan dan minuman yang lezat dari syurga dengan sangat banyak melebihi daun-daun kayu di bumi.

Jika Malaikat Ridhwan berjumpa mukmin maka dia memberi makanan itu kepada mereka sambil mengucap sebagaimana yang difirman oleh Allah SWT di dalam Surah Al-Haqqah bermaksud : " Makan dan minumlah dengan sedap disebabkan AMAL yang telah kamu kerjakan pada HARI yang telah lalu itu."