1. Niat dalam solat
Makmum
mestilah berniat makmum sewaktu takbiratul ihram. Batal solat jika dia
sengaja mengikut imam tanpa niat makmum atas alasan tiada apa ikatan
antara dia dengan imam. Kecuali kalaulah pengikutan dia dengan imam itu
secara kebetulan, tidak batal solat, namun dia dikira solat sendirian
(munfarid).
Makmum
yang syak niatnya samada niat makmum atau tidak, jika dalam solat,
batal solatnya. Kecuali dia belum mengikuti imam 1 rukun perbuatan,
maka, dia boleh berniat menjadi makmum.
Imam
pula, untuk mendapat kesempurnaan berjemaah, hendaklah berniat imam
sewaktu takbiratul ihram jika dia ada makmum bersamanya seawal solat.
Jika di pertengahan solat, baru ada makmum mengikutinya, maka dia
berniat imam sesudah makmum selesai bertakbiratul ihram. Imam yang yang
tidak berniat imam, sah sembahyangnya tapi tidak mendapat kelebihan
berjemaah. Kecuali untuk solat jumaat, adalah wajib bagi seseorang
berniat samada imam ataupun makmum.
2. Takbiratul ihram
Tidak
boleh mendahului atau serentak dengan imam dalam takbiratul ihram.
Makmum kena tunggu selesainya imam takbiratul ihram, barulah boleh dia
takbiratul ihram. Jika tidak, batal solatnya.
Makmum yang takbiratul ihram dan mendapati imam sujud, boleh sahaja terus sujud tanpa mengucapkan takbiratul intiqalat.
Begitu
juga, jika dia mendapati imam tasyahud awal atau tasyahud akhir, terus
sahaja boleh duduk tasyahud tanpa perlu bertakbir intiqalat. Membaca
tasyahud itu dibolehkan baginya.
Makmum
yang takbiratul ihram kemudian mendapati imam telah memberi salam
sebelum dia sempat duduk, maka dia hendaklah terus sahaja berdiri
meneruskan solatnya. Tidak perlu baginya duduk lagi. Dia dikira mendapat
jemaah.
3. Menunggu makmum
Adalah
lebih afdhal berjemaah dengan orang yang sedikit di awal waktu daripada
bersembahyang berjemaah dengan orang yang banyak di akhir waktu.
Justeru, tidak sunnah mentakhirkan sembahyang sebab menanti akan orang
yang banyak atau menanti orang-orang terpilih.
Sunnat
bagi imam menanti di 2 tempat dalam sembahyangnya; Rukuk dan tasyahud
akhir; akan orang yang dirasakan datang untuk mengikutnya. Jika dia
menunggu untuk makmum mengikutnya masuk jemaah, dia boleh melebihkan
tasbih dalam kiraan ganjil 5x, 7x sehingga kesempurnaannya ialah 11x.
Jika tiada apa keuzuran seperti itu, makruh imam membaca tasbihnya dalam
rukuk atau sujud lebih dari 3x.