GEJALA sosial bukan fenomena baru, malah berlaku sejak zaman Jahiliah, iaitu sebelum keputeraan Rasulullah s.a.w, sehingga apabila meningkat usianya baginda menyaksikan sendiri kerosakan dilakukan kaum Arab.
Jika mutakhir ini Amerika kuasa besar, ketika itu Rom dan Parsi yang berkuasa dengan empayar tamadun begitu tinggi. Dua kuasa ini bapa penjajah, sentiasa mencengkam negara dan bangsa yang lemah.
Bangsa Parsi dan Rom ketika itu mempunyai pentadbiran yang bersistem, malah bala tentera yang besar lagi kuat dan menempa kemajuan dalam pelbagai bidang, terutama pada struktur bangunan, sedangkan kaum Arab sebaliknya.
Kehidupan orang Arab ketika itu primitif, tetapi daripada aspek lain mereka cemerlang misalnya dalam bidang kesenian - sering mengadakan pertandingan sayembara sastera ma nakala hasil karya digantung di Kaabah.
Selain itu, diadakan Pesta Ukaz, yang turut diwarnakan dengan pelbagai acara seperti pertandingan ratu cantik, angkat berat, tari menari dan lawan pedang.
Masyarakat Arab ketika itu putus hubungan dengan Tuhan dan langsung tidak mengenali pencipta. Mereka sekadar mengaku Tuhan wujud, tetapi tidak mengimani kekuasaan Tuhan dalam kehidupan mereka.
Jiwa mereka kosong. Apabila berhadapan dengan masalah hidup, ramai yang cepat kecewa, putus asa dan membunuh diri, akibat tidak tahan dengan masalah dihadapi.
Pemujaan terhadap berhala begitu menebal. Di sekitar Kaabah ada kira-kira 360 berhala, malah ada yang membuat sendiri patung dan menyembah `tuhan' buatan itu.
Saidina Umar ada bercerita selepas beliau menjadi Muslim: "Kadang-kadang `tuhan' itu diperbuat daripada kuih. `Tuhan' itu akan aku bawa ke mana-mana pada masa aman damai, pada masa perang, mengembara dan bermusafir.
Apabila keletihan ia akan aku letakkan di depan dan aku puja tetapi jika lapar, aku makan, kemudian aku buat tuhan baru."
Pada zaman Jahiliyah juga persengketaan lumrah. Mereka saling berdendam, malah disebabkan rasa tidak puas hati dan atas dasar menebus maruah, mereka memerangi satu puak atau kabilah lain, sehingga pertumpahan darah menjadi kebiasaan.
Golongan yang kuat menindas yang lemah, menyebabkan golongan lemah, miskin dan hidup merempat sentiasa men jadi mangsa, tanpa pembelaan.
Perempuan misalnya tiada tempat di dalam masyarakat, hanya dijadikan pemuas nafsu lelaki terutama si kaya. Mereka akan mengambil secara paksa mana-mana wanita yang mereka berkenan tanpa peduli anak atau isteri orang.
Tindakan ini juga menjadikan mana-mana keluarga yang ada anak perempuan hidup tertekan. Anak gadis akan diambil dan dirogol.
Sudah tentu bagi ibu bapa yang memiliki anak perempuan berasa malu, hingga ada membunuh anak perempuan apabila dilahirkan.
Dalam bidang ekonomi, kaum Arab mengamalkan riba, supaya si kaya dapat menekan si miskin.
Amalan riba menjadi budaya dalam sistem ekonomi ketika itu, mengakibatkan orang miskin terperangkap dalam hu tang- piutang, sehingga apabila tidak terbayar kerana terlalu banyak wang faedahnya, orang miskin diambil menjadi hamba.
Kehidupan mereka bersifat individualistik. Susah dan senang ditanggung sendiri, tiada yang datang menghulurkan bantuan, sekiranya tiada kepentingan.
Rompak, penipuan dan pelbagai bentuk kesalahan gara-gara bertuhankan nafsu menjadi-jadi pada zaman Jahiliyah se hingga masyarakat berada dalam keadaan tidak aman, malah yang lemah dalam dilanda ketakutan sepanjang masa.
Tetapi dengan pengutusan Rasulullah s.a.w, semua kebejatan penyakit sosial itu dapat dirawat, malah sistem nilai ma syarakat dapat diperbetulkan dalam tempoh singkat, jika dibandingkan dengan umat nabi lain, sehingga amalan yang buruk bertukar menjadi baik.
Dari sebuah masyarakat yang suka hidup atas dasar ke pentingan diri sendiri, hasad dengki dan bersengketa, ber tukar kepada masyarakat yang bekerjasama, berkasih sayang dan saling hormat antara mereka..
Jika sebelum itu patung berhala dipuja, malah membuat sendiri patung pujaan terbabit, tetapi dengan kedatangan Rasulullah, mereka menjadi manusia yang mengenal Tuhan Yang Esa, malah menjadi hamba yang taat setia.
Perubahan dalam segenap aspek baik dari sudut ideologi, amalan seharian, keperibadian dan sistem nilai menunjukkan kejayaan cukup cemerlang dalam perjuangan Rasulullah s.a.w.
Tetapi pada zaman orbit dunia berputar laju kini, gejala yang serupa makin bertapak, sedangkan dalam masa yang sama Islam semakin diterima ramai, seolah-olah contoh yang terkandung dalam lipatan sejarah dilupai dan tidak dijadikan pedoman.
Selasa, Mei 27, 2008
Boss Said to Secretary ...
Boss said to Secretary: For a week we will go abroad, so make arrangement.
Secretary makes call to Husband: For a week my boss and I will be going abroad, you look after yourself.
Husband makes call to secret lover: My wife is going abroad for a week, so lets spend the week together.
Secret lover makes call to small boy whom she is giving private tution: I have work for a week, so you need not come for class.
Small boy makes call to his grandfather: Grandpa, for a week I don't have class 'coz my teacher is busy. Lets spend the week together.
Grandpa (the 1st boss) makes call to his secretary: This week I am spending my time with my grandson. We cannot attend that meeting.
Secretary makes call to her husband: This week my boss has some work, we cancelled our trip.
Husband makes call to secret lover: We cannot spend this week together, my wif e has cancelled her trip.
Secret lover makes call to small boy whom she is giving private tution: This week we will have class as usual.
Small boy makes call to his grandfather: Grandpa, my teacher said this week I have to attend class. Sorry I can't give you company.
Grandpa makes call to his secretary: Don't worry this week we will attend that meeting, so make arrangement.
Secretary makes call to Husband: For a week my boss and I will be going abroad, you look after yourself.
Husband makes call to secret lover: My wife is going abroad for a week, so lets spend the week together.
Secret lover makes call to small boy whom she is giving private tution: I have work for a week, so you need not come for class.
Small boy makes call to his grandfather: Grandpa, for a week I don't have class 'coz my teacher is busy. Lets spend the week together.
Grandpa (the 1st boss) makes call to his secretary: This week I am spending my time with my grandson. We cannot attend that meeting.
Secretary makes call to her husband: This week my boss has some work, we cancelled our trip.
Husband makes call to secret lover: We cannot spend this week together, my wif e has cancelled her trip.
Secret lover makes call to small boy whom she is giving private tution: This week we will have class as usual.
Small boy makes call to his grandfather: Grandpa, my teacher said this week I have to attend class. Sorry I can't give you company.
Grandpa makes call to his secretary: Don't worry this week we will attend that meeting, so make arrangement.
Lawak Opis
Some rules cannot be followed
A lady manager of a big reputed office noticed a new man one day and told him to come into her office.
"What is your name?" was the first thing she asked the new guy.
"John," the new guy replied.
She scowled, "Look... I don't know what kind of a namby-pamby place you worked before, but I don't call anyone by their first name. It breeds familiarity and that leads to a breakdown in authority.
I refer to my employees by their last name only ... Smith, Jones, Baker ...that's all.
I am to be referred to only as Mrs. Robertson. Now that we got that straight, what is your last name?"
The new guy sighed, "Darling.... ........ My name is John Darling."
"Okay John, the next thing I want to tell you is . . . "
A lady manager of a big reputed office noticed a new man one day and told him to come into her office.
"What is your name?" was the first thing she asked the new guy.
"John," the new guy replied.
She scowled, "Look... I don't know what kind of a namby-pamby place you worked before, but I don't call anyone by their first name. It breeds familiarity and that leads to a breakdown in authority.
I refer to my employees by their last name only ... Smith, Jones, Baker ...that's all.
I am to be referred to only as Mrs. Robertson. Now that we got that straight, what is your last name?"
The new guy sighed, "Darling.... ........ My name is John Darling."
"Okay John, the next thing I want to tell you is . . . "
Kenapa Air Liur Anjing Dianggap Najis Mughallazah?
Anjing adalah binatang peliharaan yang jinak dan berguna kepada manusia. Untuk itu kenapa ia diharamkan? Dari segi pendekatan saitifik, kajian membuktikan air liur anjing mengandungi bakteria yang membahayakan manusia. Ini kerana anjing tidak berpeluh tetapi pengomoskawal-aturannya adalah melalui lelehan air liur dari mulutnya yang sentiasa ternganga.
Kesan gigitan anjing, jika tidak dirawat segera akan memudaratkan manusia. Ini terbukti dari kajian yang diterbitkan di dalam journal sains barat, di mana mereka telah mengkaji tentang bahaya anjing sebagai binatang peliharaan. Rasulullah SAW sendiri menyuruh supaya dibunuh anjing gila kerana penyakit merbahaya yang mungkin merebak dalam masyarakat akibat gigitannya. Memandangkan kepada bahaya air liur anjing ini, nabi Muhammad SAW telah menyuruh kita menyamak bekas yang dijilat oleh anjing, sebagaimana yang termaktub dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh imam Muslim, dengan enam kali air bersih dan satu kali air yang bercampur dengan lumpur.
Kajian saintifik menunjukkan kuman-kuman yang terdapat di dalam mulut anjing itu dapat dimatikan dengan lumpur yang digunakan untuk menyamak bekas yang dijilat oleh anjing itu. Air liur anjing adalah najis Mughallazah. Anjing tidak boleh dimakan bukan sahaja kerana ia binatang yang najis, malah ia juga binatang yang bertaring dan menangkap binatang dengan cara menerkam. Walau bagaimanapun jika anggota badan kita kering, tersentuh dengan bulu anjing yang juga kering, hukumnya tidak najis. Anjing boleh digunakan untuk berburu dan bahagian yang digigit oleh anjing hendaklah dibuang. Bakinya boleh dimakan
Kesan gigitan anjing, jika tidak dirawat segera akan memudaratkan manusia. Ini terbukti dari kajian yang diterbitkan di dalam journal sains barat, di mana mereka telah mengkaji tentang bahaya anjing sebagai binatang peliharaan. Rasulullah SAW sendiri menyuruh supaya dibunuh anjing gila kerana penyakit merbahaya yang mungkin merebak dalam masyarakat akibat gigitannya. Memandangkan kepada bahaya air liur anjing ini, nabi Muhammad SAW telah menyuruh kita menyamak bekas yang dijilat oleh anjing, sebagaimana yang termaktub dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh imam Muslim, dengan enam kali air bersih dan satu kali air yang bercampur dengan lumpur.
Kajian saintifik menunjukkan kuman-kuman yang terdapat di dalam mulut anjing itu dapat dimatikan dengan lumpur yang digunakan untuk menyamak bekas yang dijilat oleh anjing itu. Air liur anjing adalah najis Mughallazah. Anjing tidak boleh dimakan bukan sahaja kerana ia binatang yang najis, malah ia juga binatang yang bertaring dan menangkap binatang dengan cara menerkam. Walau bagaimanapun jika anggota badan kita kering, tersentuh dengan bulu anjing yang juga kering, hukumnya tidak najis. Anjing boleh digunakan untuk berburu dan bahagian yang digigit oleh anjing hendaklah dibuang. Bakinya boleh dimakan
Tahukah Anda Akan Orang Yang Mendustakan Agama?
Tahukah Anda Akan Orang Yang Mendustakan Agama?
Apabila ditanya soalan di atas, kemungkinan besar ramai yang akan menjawab: “Para peguam yang membela orang murtad, para aktivis Islam Liberal, golongan Anti Hadis……” dan seterusnya. Yang pasti ia bukan kita kerana kita mendirikan solat lima kali sehari, berpuasa pada bulan Ramadan, mengeluarkan zakat harta dan menunaikan haji. Justeru kita bukan di kalangan mereka yang mendustakan agama.
Sebenarnya yang bertanya soalan di atas adalah Allah Subhanahu wa Ta‘ala melalui firman-Nya yang bermaksud:
Tahukah engkau akan orang yang mendustakan agama (meliputi Hari Pembalasan)? [al-Maun 107:1]
Jawapannya yang mengikuti persoalan ini sangat jauh berbeza daripada apa yang disangkakan oleh kebanyakan kita. Ia bukan para peguam atau aktivis di atas dan ia juga bukan orang yang sengaja enggan solat, enggan puasa. Ini kerana jawapan-jawapan tersebut sudah diketahui ramai. Namun Allah menjawab dengan sesuatu yang jarang-jarang diberi perhatian oleh umat Islam, iaitu:
Orang itu ialah yang menindas serta berlaku zalim kepada anak yatim, Dan dia tidak menggalakkan untuk memberi makanan yang berhak diterima oleh orang miskin. [al-Maun 107:2-3]
Demikian dua sifat orang-orang yang mendustakan agama dan Hari Pembalasan. Pertama adalah mereka yang menindas serta berlaku zalim kepada anak yatim. Kedua adalah mereka yang tidak mengajak orang ramai melakukan kebajikan kepada mereka yang kurang bernasib baik, khasnya orang miskin.
Demikian dua kategori yang pada pengamatan saya, memang kurang diberi perhatian oleh umat Islam masa kini. Di antara dua kategori tersebut, saya ingin memberi tumpuan kepada kategori pertama agar ia menjadi nasihat serta bimbingan kepada diri saya dan para pembaca sekalian.
Berbuat baik kepada anak yatim termasuk kesempurnaan tauhid.
Dalam surah al-Nisa, ayat 36, Allah Subhanahu wa Ta‘ala berfirman:
Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua; dan hendaklah kamu berbuat baik (ihsan) kepada kedua ibu bapa, dan kaum kerabat, dan anak-anak yatim ……
Setelah memerintahkan kita beribadah kepada-Nya dan larangan daripada menyekutukan-Nya dengan apa jua, Allah Subhanahu wa Ta‘ala melanjutkan kepada perintah berbuat ihsan kepada ibubapa, kaum kerabat dan anak yatim. Paling kurang terdapat dua pengajaran penting daripada ayat ini.
Pertama, ciri-ciri seorang Muslim yang mentauhidkan Allah tidak cukup sekadar beribadah kepadanya dan menjauhi perkara-perkara syirik, tetapi ia perlu disempurnakan dengan menjaga hubungan dengan sesama manusia. Hubungan ini dimulai dengan ibubapanya, kaum kerabatnya, anak yatim dan seterusnya. Seseorang yang tidak menjaga hubungan ini, bererti tauhidnya kepada Allah masih belum sempurna.
Kedua, hubungan yang perlu dijaga bukan sekadar kebiasaan, tetapi dengan kebaikan yang melebihi kebiasaan. Demikian maksud perkataan “ihsan” sebagaimana yang diterangkan oleh para ahli tafsir. Sifat ihsan ini lebih mudah difahami dengan cara kita mengandaikan anak yatim tersebut adalah anak kita sendiri yang pada satu ketika kita tinggalkannya kepada seseorang untuk menjaganya. Sudah tentu kita mahu agar orang tersebut melayan anak kita tidak sekadar kebiasaan tetapi dengan penuh kasih sayang, belaian dan perhatian. Andaian ini disebut sendiri oleh Allah Subhanahu wa Ta‘ala dalam ayat berikut:
Dan hendaklah takut (kepada Allah daripada melakukan aniaya kepada anak-anak yatim oleh) orang-orang (yang menjadi penjaganya), yang jika ditakdirkan mereka pula meninggalkan anak-anak yang dhaif (yatim) di belakang mereka, (tentulah) mereka akan merasa bimbang terhadap (masa depan dan keselamatan) anak-anak mereka; oleh itu hendaklah mereka bertaqwa kepada Allah, dan hendaklah mereka mengatakan perkataan yang betul (menepati kebenaran). [al-Nisa’ 4:09]
Justeru berdasarkan ayat-ayat di atas, dapat kita ketahui betapa pentingnya Islam memandang kepada anak yatim. Bagaimana kita berinteraksi dengan anak yatim bakal menentukan kedudukan di Hari Pembalasan, sama ada syurga atau neraka. Mudahnya, anak yatim mampu menolak kita ke neraka atau menarik kita ke syurga. Jika ke syurga, tidak cukup sekadar syurga tetapi kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam sebagaimana janji baginda:
Aku dan orang yang menanggung anak yatim di syurga adalah seperti ini…baginda mengisyaratkan jari telunjuk dengan jari tengahnya. [Shahih al-Bukhari, hadis no: 6005]
Menyentuh tentang bagaimana kita berinteraksi dengan anak yatim, terdapat beberapa perkara yang saya rasa perlu diketengahkan.
Pertama: Boleh memarahi anak yatim dalam rangka mendidiknya.
Sebahagian orang ada yang berpandangan bahawa kita dilarang daripada memarahi anak yatim. Memarahi anak yatim dipandang sebagai menindas dan berlaku zalim, yang dilarang oleh ayat pertama dan kedua surah al-Maun di atas. Ini sebenarnya adalah satu salah faham. Larangan di atas ditujukan kepada mereka yang memandang hina anak yatim, lalu memarahinya kerana dia adalah anak yatim. Orang sebeginilah yang merupakan pendusta agama dan Hari Pembalasan.
Selain dari itu, sebagai langkah terakhir dalam proses pendidikan, kita dibolehkan memarahi anak yatim sebagaimana anak-anak yang biasa. Jika anak yatim tersebut tetap malas, degil dan nakal setelah nasihat yang hikmah lagi bijaksana sudah disampaikan, maka memarahinya dibolehkan dalam rangka mendidiknya.
Ditekankan, bahawa kebolehan memarahi anak hanya sebagai langkah terakhir dan ia dilakukan dalam proses pendidikan. Memarahi anak secara kerap tidak akan membawa manfaat kepada proses pendidikan, malah merosakkannya. Di sini kita perlu berada dipertengahan antara dua ekstrim dalam pendidikan anak, iaitu di antara mereka yang asyik memarahi anak dan mereka yang asyik memanjakan anak.
Kedua: Anak yatim tidak mewarisi kesalahan ibubapanya.
Salah satu kepercayaan kurafat yang merupakan aqidah sebahagian besar masyarakat Islam kita adalah dosa warisan. Iaitu seseorang anak akan mewarisi dosa kesalahan yang dilakukan oleh ibubapanya. Jika kita membaca di akhbar laporan anak kecil yang sakit sekian-sekian memerlukan derma untuk menanggung kos perubatan, akan ada di kalangan kita yang ke hadapan menghulurkan derma: “Inilah adalah kesan daripada kesalahan ibubanya satu masa dahulu”. Berbeza dengan kaum bukan Islam, mereka ke hadapan dengan mengambil pen dan menulis cek sumbangan RM sekian-sekian.
Anak yatim tidak terlepas daripada menjadi mangsa aqidah kurafat ini. Saya biasa menemui orang yang memandang hina kepada anak yatim dengan alasan kerana mereka adalah produk hubungan terlanjur sebelum bernikah. Ada juga yang pada mulanya diam, namun apabila melihat kerenah anak yatim yang malas, kebelakang dalam pelajaran atau nakal, mereka memberi komen: “Inilah kesan-kesan kesalahan ibubapanya yang telah terlanjur”. Padahal tidak semua anak yatim berasal daripada hubungan yang terlanjur.
Terlebih penting, sekali pun anak yatim tersebut berasal daripada hubungan yang terlanjur, mereka tidak sedikit jua mewarisi kesalahan “ibubapa” mereka. Ini kerana konsep dosa warisan, iaitu konsep dosa yang diperoleh secara automatic oleh anak daripada kesalahan ibubapanya, adalah aqidah yang berasal dari agama lain. Bagi Islam, setiap individu adalah dengan pahala atau dosanya sendiri tanpa dizalimi dengan cara dibebani secara automatic oleh dosa orang lain, termasuk ibubapanya. Firman Allah Subhanahu wa Ta‘ala:
Sesiapa yang membawa amal kebaikan (pada Hari Kiamat), maka baginya (balasan) sepuluh kali ganda (dari kebaikan) yang sama dengannya; dan sesiapa yang membawa amal kejahatan, maka dia tidak dibalas melainkan (kejahatan) yang sama dengannya; sedang mereka tidak dizalimi (sedikitpun). [al-An’aam 6:160]
Demikian juga tidak ada konsep “pahala warisan” dalam Islam sehingga seorang anak secara automatic mendapat pahala daripada amal kebajikan ibubapanya. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam sendiri telah berpesan kepada kaum kerabatnya bahawa mereka tidak mewarisi pahala daripadanya di hadapan Allah kelak:
Wahai Fathimah! Peliharalah diri engkau daripada api neraka. Sesungguhnya aku tidak memiliki apa-apa kekuasaan di hadapan Allah kecuali bahawa bagi kalian kekerabatan yang akan aku sambung dengan kalian. [Shahih Muslim, hadis no: 204]
Oleh itu kita semua perlu membersihkan aqidah kurafat “dosa dan pahala warisan” yang diyakini selama ini. Merujuk kepada anak yatim, mereka tidak mewarisi apa-apa dosa dan kesalahan daripada keterlanjuran “ibubapa” mereka. Seandainya anak yatim tersebut malas, kebelakang dalam pelajaran atau nakal, maka ia adalah sifat fitrah mereka sebagai kanak-kanak. Ia tiada kaitan langsung dengan status diri mereka sebagai anak yatim.
Ketiga: Bijak dalam mengurusi harta anak yatim.
Menyentuh persoalan harta anak yatim, ada empat ayat yang perlu kita kaji dan fahami:
Pertama:
Sesungguhnya orang-orang yang memakan harta anak-anak yatim secara zalim, sebenarnya mereka itu hanyalah menelan api ke dalam perut mereka; dan mereka pula akan masuk ke dalam api neraka yang menyala-nyala. [al-Nisa’ 4:10]
Kedua:
Dan janganlah kamu hampiri harta anak yatim melainkan dengan cara yang baik (untuk mengawal dan mengembangkannya), sehingga ia baligh (dewasa, serta layak mengurus hartanya dengan sendiri). [al-An’aam 6:152 dan al-Isra’ 17:34]
Ketiga:
Dan sesiapa (di antara penjaga harta anak-anak yatim itu) yang kaya maka hendaklah dia menahan diri (dari memakannya); dan sesiapa yang fakir maka bolehlah dia memakannya dengan cara yang sepatutnya. [al-Nisa 4:06]
Keempat:
Dan mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad), mengenai (masalah) anak-anak yatim. Katakanlah: “Memperbaiki keadaan anak-anak yatim itu amatlah baiknya”, dan jika kamu bercampur gaul dengan mereka (maka tidak ada salahnya) kerana mereka itu ialah saudara-saudara kamu; dan Allah mengetahui akan orang yang merosakkan (harta benda mereka) daripada orang yang hendak memperbaikinya. Dan jika Allah menghendaki tentulah Dia memberatkan kamu (dengan mengharamkan bercampur gaul dengan mereka). Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. [al-Baqarah 2:220]
Ayat pertama mengharamkan penggunaan harta anak yatim oleh mereka yang menjaga secara khusus dan umat Islam secara umum. Ia membentuk hukum dasar bagi harta anak yatim, iaitu kita dilarang daripada menggunakannya. Namun terhadap pelarangan ini terdapat pengecualian (ayat kedua), iaitu apabila seseorang itu ingin menjaga keselamatan harta tersebut dengan menyimpannya dalam bank, atau mengembangkan harta tersebut melalui pelaburan, maka ia dibolehkan selagi mana dipastikan bahawa kemungkinan meraih keuntungan adalah jauh lebih tinggi daripada kemungkinan mendapat kerugian.
Pengecualian kedua merujuk kepada ayat ketiga (al-Nisa 4:06) dimana seorang penjaga anak yatim yang fakir dibolehkan mengambil sebahagian harta anak yatim untuk menampung kos penjagaannya. Pengambilan ini hendaklah dilakukan secara amanah dan pada kadar yang berpatutan. Setiap sen yang diambilnya akan diaudit semula oleh Allah Subhanahu wa Ta‘ala pada Hari Akhirat nanti.
Imam Ibn Katsir rahimahullah ketika membicara ayat keempat (al-Baqarah 2:220) mengemukakan beberapa riwayat bahawa apabila turun ayat pertama dan kedua di atas, para sahabat mengalami kesukaran untuk membezakan antara harta mereka dan harta anak yatim dalam hal-hal yang mudah bercampur. Antaranya berkenaan makanan, dimana dipisahkan antara makanan anak yatim dan makanan mereka. Jika makanan anak yatim ada yang terlebih, mereka tidak berani menyentuhnya sehingga makanan tersebut akhirnya rosak dan dibuang begitu sahaja.
Kesukaran ini kemudian dipermudahkan oleh Allah Subhanahu wa Ta‘ala dimana mereka disuruh untuk tidak begitu ketat apabila berinteraksi dengan harta anak yatim dalam hal-hal yang mudah bercampur. Para penjaga anak yatim tidak dituntut sehingga ke tahap memisah dan membezakan sesuatu perkara untuk kegunaan mereka atau kegunaan anak yatim. Sebaliknya dibolehkan menggunakannya secara bersama: “…jika kamu bercampur gaul dengan mereka (maka tidak ada salahnya) kerana mereka itu ialah saudara-saudara kamu…” Namun semua ini hendaklah tetap dilakukan dengan sikap amanah kerana: “…Allah mengetahui akan orang yang merosakkan (harta benda mereka) daripada orang yang hendak memperbaikinya.”
Keempat: Anak-anak yatim memerlukan keihsanan kita sepanjang tahun.
Berbuat ihsan kepada anak yatim tidak secukup sekadar sebulan. Maksud saya, alhamdulillah, memang ada sebahagian umat Islam yang prihatin berbuat ihsan kepada anak yatim. Namun kelihatannya keihsanan tersebut hanya dicurahkan dalam bulan Ramadhan. Ya! Dalam bulan Ramadan anak-anak yatim dicurahi dengan pelbagai jamuan berbuka puasa dan baju Raya.
Akan tetapi selepas bulan Ramadhan, anak-anak yatim kembali daripada Nasi Tomato dan Ayam Kurma kepada nasi keras dan ikan kering. Baju-baju yang diberi dipakai seharian berulang kali. Paling memberi kesan kepada mereka adalah kembalinya daripada perasaan diterima masyarakat kepada perasaan dipinggiri masyarakat.
Justeru bagi mereka yang berbuat ihsan kepada anak yatim pada bulan Ramadhan, lanjutkanlah ia pada bulan-bulan selepas Ramadhan, sepanjang tahun. Bagi mereka yang baru hendak mencuba-cuba berbuat ihsan kepada anak yatim, maka tak perlu tunggu pada bulan Ramadhan. Lakukanlah ia pada bila-bila masa anda berkesempatan. Firman Allah:
Bukanlah perkara kebajikan itu hanya kamu menghadapkan muka ke timur dan barat, tetapi kebajikan itu ialah berimannya seseorang kepada Allah, Hari Akhirat, segala malaikat, segala Kitab, dan sekalian Nabi; serta mendermanya seseorang akan hartanya sedang dia menyayanginya kepada kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, orang yang terlantar dalam perjalanan, orang-orang yang meminta dan untuk memerdekakan hamba-hamba abdi;
Dan mengerjanya seseorang akan sembahyang serta mengeluarkan zakat; dan orang-orang yang menyempurnakan janjinya apabila mereka membuat perjanjian; dan ketabahan orang-orang yang sabar dalam masa kesempitan, kesakitan dan dalam masa bertempur dalam perjuangan perang Sabil. Orang-orang yang demikian sifatnya), mereka itulah orang-orang yang benar (beriman dan mengerjakan kebajikan); dan mereka itulah juga orang-orang yang bertaqwa. [al-Baqarah 2:177]
Apabila ditanya soalan di atas, kemungkinan besar ramai yang akan menjawab: “Para peguam yang membela orang murtad, para aktivis Islam Liberal, golongan Anti Hadis……” dan seterusnya. Yang pasti ia bukan kita kerana kita mendirikan solat lima kali sehari, berpuasa pada bulan Ramadan, mengeluarkan zakat harta dan menunaikan haji. Justeru kita bukan di kalangan mereka yang mendustakan agama.
Sebenarnya yang bertanya soalan di atas adalah Allah Subhanahu wa Ta‘ala melalui firman-Nya yang bermaksud:
Tahukah engkau akan orang yang mendustakan agama (meliputi Hari Pembalasan)? [al-Maun 107:1]
Jawapannya yang mengikuti persoalan ini sangat jauh berbeza daripada apa yang disangkakan oleh kebanyakan kita. Ia bukan para peguam atau aktivis di atas dan ia juga bukan orang yang sengaja enggan solat, enggan puasa. Ini kerana jawapan-jawapan tersebut sudah diketahui ramai. Namun Allah menjawab dengan sesuatu yang jarang-jarang diberi perhatian oleh umat Islam, iaitu:
Orang itu ialah yang menindas serta berlaku zalim kepada anak yatim, Dan dia tidak menggalakkan untuk memberi makanan yang berhak diterima oleh orang miskin. [al-Maun 107:2-3]
Demikian dua sifat orang-orang yang mendustakan agama dan Hari Pembalasan. Pertama adalah mereka yang menindas serta berlaku zalim kepada anak yatim. Kedua adalah mereka yang tidak mengajak orang ramai melakukan kebajikan kepada mereka yang kurang bernasib baik, khasnya orang miskin.
Demikian dua kategori yang pada pengamatan saya, memang kurang diberi perhatian oleh umat Islam masa kini. Di antara dua kategori tersebut, saya ingin memberi tumpuan kepada kategori pertama agar ia menjadi nasihat serta bimbingan kepada diri saya dan para pembaca sekalian.
Berbuat baik kepada anak yatim termasuk kesempurnaan tauhid.
Dalam surah al-Nisa, ayat 36, Allah Subhanahu wa Ta‘ala berfirman:
Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua; dan hendaklah kamu berbuat baik (ihsan) kepada kedua ibu bapa, dan kaum kerabat, dan anak-anak yatim ……
Setelah memerintahkan kita beribadah kepada-Nya dan larangan daripada menyekutukan-Nya dengan apa jua, Allah Subhanahu wa Ta‘ala melanjutkan kepada perintah berbuat ihsan kepada ibubapa, kaum kerabat dan anak yatim. Paling kurang terdapat dua pengajaran penting daripada ayat ini.
Pertama, ciri-ciri seorang Muslim yang mentauhidkan Allah tidak cukup sekadar beribadah kepadanya dan menjauhi perkara-perkara syirik, tetapi ia perlu disempurnakan dengan menjaga hubungan dengan sesama manusia. Hubungan ini dimulai dengan ibubapanya, kaum kerabatnya, anak yatim dan seterusnya. Seseorang yang tidak menjaga hubungan ini, bererti tauhidnya kepada Allah masih belum sempurna.
Kedua, hubungan yang perlu dijaga bukan sekadar kebiasaan, tetapi dengan kebaikan yang melebihi kebiasaan. Demikian maksud perkataan “ihsan” sebagaimana yang diterangkan oleh para ahli tafsir. Sifat ihsan ini lebih mudah difahami dengan cara kita mengandaikan anak yatim tersebut adalah anak kita sendiri yang pada satu ketika kita tinggalkannya kepada seseorang untuk menjaganya. Sudah tentu kita mahu agar orang tersebut melayan anak kita tidak sekadar kebiasaan tetapi dengan penuh kasih sayang, belaian dan perhatian. Andaian ini disebut sendiri oleh Allah Subhanahu wa Ta‘ala dalam ayat berikut:
Dan hendaklah takut (kepada Allah daripada melakukan aniaya kepada anak-anak yatim oleh) orang-orang (yang menjadi penjaganya), yang jika ditakdirkan mereka pula meninggalkan anak-anak yang dhaif (yatim) di belakang mereka, (tentulah) mereka akan merasa bimbang terhadap (masa depan dan keselamatan) anak-anak mereka; oleh itu hendaklah mereka bertaqwa kepada Allah, dan hendaklah mereka mengatakan perkataan yang betul (menepati kebenaran). [al-Nisa’ 4:09]
Justeru berdasarkan ayat-ayat di atas, dapat kita ketahui betapa pentingnya Islam memandang kepada anak yatim. Bagaimana kita berinteraksi dengan anak yatim bakal menentukan kedudukan di Hari Pembalasan, sama ada syurga atau neraka. Mudahnya, anak yatim mampu menolak kita ke neraka atau menarik kita ke syurga. Jika ke syurga, tidak cukup sekadar syurga tetapi kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam sebagaimana janji baginda:
Aku dan orang yang menanggung anak yatim di syurga adalah seperti ini…baginda mengisyaratkan jari telunjuk dengan jari tengahnya. [Shahih al-Bukhari, hadis no: 6005]
Menyentuh tentang bagaimana kita berinteraksi dengan anak yatim, terdapat beberapa perkara yang saya rasa perlu diketengahkan.
Pertama: Boleh memarahi anak yatim dalam rangka mendidiknya.
Sebahagian orang ada yang berpandangan bahawa kita dilarang daripada memarahi anak yatim. Memarahi anak yatim dipandang sebagai menindas dan berlaku zalim, yang dilarang oleh ayat pertama dan kedua surah al-Maun di atas. Ini sebenarnya adalah satu salah faham. Larangan di atas ditujukan kepada mereka yang memandang hina anak yatim, lalu memarahinya kerana dia adalah anak yatim. Orang sebeginilah yang merupakan pendusta agama dan Hari Pembalasan.
Selain dari itu, sebagai langkah terakhir dalam proses pendidikan, kita dibolehkan memarahi anak yatim sebagaimana anak-anak yang biasa. Jika anak yatim tersebut tetap malas, degil dan nakal setelah nasihat yang hikmah lagi bijaksana sudah disampaikan, maka memarahinya dibolehkan dalam rangka mendidiknya.
Ditekankan, bahawa kebolehan memarahi anak hanya sebagai langkah terakhir dan ia dilakukan dalam proses pendidikan. Memarahi anak secara kerap tidak akan membawa manfaat kepada proses pendidikan, malah merosakkannya. Di sini kita perlu berada dipertengahan antara dua ekstrim dalam pendidikan anak, iaitu di antara mereka yang asyik memarahi anak dan mereka yang asyik memanjakan anak.
Kedua: Anak yatim tidak mewarisi kesalahan ibubapanya.
Salah satu kepercayaan kurafat yang merupakan aqidah sebahagian besar masyarakat Islam kita adalah dosa warisan. Iaitu seseorang anak akan mewarisi dosa kesalahan yang dilakukan oleh ibubapanya. Jika kita membaca di akhbar laporan anak kecil yang sakit sekian-sekian memerlukan derma untuk menanggung kos perubatan, akan ada di kalangan kita yang ke hadapan menghulurkan derma: “Inilah adalah kesan daripada kesalahan ibubanya satu masa dahulu”. Berbeza dengan kaum bukan Islam, mereka ke hadapan dengan mengambil pen dan menulis cek sumbangan RM sekian-sekian.
Anak yatim tidak terlepas daripada menjadi mangsa aqidah kurafat ini. Saya biasa menemui orang yang memandang hina kepada anak yatim dengan alasan kerana mereka adalah produk hubungan terlanjur sebelum bernikah. Ada juga yang pada mulanya diam, namun apabila melihat kerenah anak yatim yang malas, kebelakang dalam pelajaran atau nakal, mereka memberi komen: “Inilah kesan-kesan kesalahan ibubapanya yang telah terlanjur”. Padahal tidak semua anak yatim berasal daripada hubungan yang terlanjur.
Terlebih penting, sekali pun anak yatim tersebut berasal daripada hubungan yang terlanjur, mereka tidak sedikit jua mewarisi kesalahan “ibubapa” mereka. Ini kerana konsep dosa warisan, iaitu konsep dosa yang diperoleh secara automatic oleh anak daripada kesalahan ibubapanya, adalah aqidah yang berasal dari agama lain. Bagi Islam, setiap individu adalah dengan pahala atau dosanya sendiri tanpa dizalimi dengan cara dibebani secara automatic oleh dosa orang lain, termasuk ibubapanya. Firman Allah Subhanahu wa Ta‘ala:
Sesiapa yang membawa amal kebaikan (pada Hari Kiamat), maka baginya (balasan) sepuluh kali ganda (dari kebaikan) yang sama dengannya; dan sesiapa yang membawa amal kejahatan, maka dia tidak dibalas melainkan (kejahatan) yang sama dengannya; sedang mereka tidak dizalimi (sedikitpun). [al-An’aam 6:160]
Demikian juga tidak ada konsep “pahala warisan” dalam Islam sehingga seorang anak secara automatic mendapat pahala daripada amal kebajikan ibubapanya. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam sendiri telah berpesan kepada kaum kerabatnya bahawa mereka tidak mewarisi pahala daripadanya di hadapan Allah kelak:
Wahai Fathimah! Peliharalah diri engkau daripada api neraka. Sesungguhnya aku tidak memiliki apa-apa kekuasaan di hadapan Allah kecuali bahawa bagi kalian kekerabatan yang akan aku sambung dengan kalian. [Shahih Muslim, hadis no: 204]
Oleh itu kita semua perlu membersihkan aqidah kurafat “dosa dan pahala warisan” yang diyakini selama ini. Merujuk kepada anak yatim, mereka tidak mewarisi apa-apa dosa dan kesalahan daripada keterlanjuran “ibubapa” mereka. Seandainya anak yatim tersebut malas, kebelakang dalam pelajaran atau nakal, maka ia adalah sifat fitrah mereka sebagai kanak-kanak. Ia tiada kaitan langsung dengan status diri mereka sebagai anak yatim.
Ketiga: Bijak dalam mengurusi harta anak yatim.
Menyentuh persoalan harta anak yatim, ada empat ayat yang perlu kita kaji dan fahami:
Pertama:
Sesungguhnya orang-orang yang memakan harta anak-anak yatim secara zalim, sebenarnya mereka itu hanyalah menelan api ke dalam perut mereka; dan mereka pula akan masuk ke dalam api neraka yang menyala-nyala. [al-Nisa’ 4:10]
Kedua:
Dan janganlah kamu hampiri harta anak yatim melainkan dengan cara yang baik (untuk mengawal dan mengembangkannya), sehingga ia baligh (dewasa, serta layak mengurus hartanya dengan sendiri). [al-An’aam 6:152 dan al-Isra’ 17:34]
Ketiga:
Dan sesiapa (di antara penjaga harta anak-anak yatim itu) yang kaya maka hendaklah dia menahan diri (dari memakannya); dan sesiapa yang fakir maka bolehlah dia memakannya dengan cara yang sepatutnya. [al-Nisa 4:06]
Keempat:
Dan mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad), mengenai (masalah) anak-anak yatim. Katakanlah: “Memperbaiki keadaan anak-anak yatim itu amatlah baiknya”, dan jika kamu bercampur gaul dengan mereka (maka tidak ada salahnya) kerana mereka itu ialah saudara-saudara kamu; dan Allah mengetahui akan orang yang merosakkan (harta benda mereka) daripada orang yang hendak memperbaikinya. Dan jika Allah menghendaki tentulah Dia memberatkan kamu (dengan mengharamkan bercampur gaul dengan mereka). Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. [al-Baqarah 2:220]
Ayat pertama mengharamkan penggunaan harta anak yatim oleh mereka yang menjaga secara khusus dan umat Islam secara umum. Ia membentuk hukum dasar bagi harta anak yatim, iaitu kita dilarang daripada menggunakannya. Namun terhadap pelarangan ini terdapat pengecualian (ayat kedua), iaitu apabila seseorang itu ingin menjaga keselamatan harta tersebut dengan menyimpannya dalam bank, atau mengembangkan harta tersebut melalui pelaburan, maka ia dibolehkan selagi mana dipastikan bahawa kemungkinan meraih keuntungan adalah jauh lebih tinggi daripada kemungkinan mendapat kerugian.
Pengecualian kedua merujuk kepada ayat ketiga (al-Nisa 4:06) dimana seorang penjaga anak yatim yang fakir dibolehkan mengambil sebahagian harta anak yatim untuk menampung kos penjagaannya. Pengambilan ini hendaklah dilakukan secara amanah dan pada kadar yang berpatutan. Setiap sen yang diambilnya akan diaudit semula oleh Allah Subhanahu wa Ta‘ala pada Hari Akhirat nanti.
Imam Ibn Katsir rahimahullah ketika membicara ayat keempat (al-Baqarah 2:220) mengemukakan beberapa riwayat bahawa apabila turun ayat pertama dan kedua di atas, para sahabat mengalami kesukaran untuk membezakan antara harta mereka dan harta anak yatim dalam hal-hal yang mudah bercampur. Antaranya berkenaan makanan, dimana dipisahkan antara makanan anak yatim dan makanan mereka. Jika makanan anak yatim ada yang terlebih, mereka tidak berani menyentuhnya sehingga makanan tersebut akhirnya rosak dan dibuang begitu sahaja.
Kesukaran ini kemudian dipermudahkan oleh Allah Subhanahu wa Ta‘ala dimana mereka disuruh untuk tidak begitu ketat apabila berinteraksi dengan harta anak yatim dalam hal-hal yang mudah bercampur. Para penjaga anak yatim tidak dituntut sehingga ke tahap memisah dan membezakan sesuatu perkara untuk kegunaan mereka atau kegunaan anak yatim. Sebaliknya dibolehkan menggunakannya secara bersama: “…jika kamu bercampur gaul dengan mereka (maka tidak ada salahnya) kerana mereka itu ialah saudara-saudara kamu…” Namun semua ini hendaklah tetap dilakukan dengan sikap amanah kerana: “…Allah mengetahui akan orang yang merosakkan (harta benda mereka) daripada orang yang hendak memperbaikinya.”
Keempat: Anak-anak yatim memerlukan keihsanan kita sepanjang tahun.
Berbuat ihsan kepada anak yatim tidak secukup sekadar sebulan. Maksud saya, alhamdulillah, memang ada sebahagian umat Islam yang prihatin berbuat ihsan kepada anak yatim. Namun kelihatannya keihsanan tersebut hanya dicurahkan dalam bulan Ramadhan. Ya! Dalam bulan Ramadan anak-anak yatim dicurahi dengan pelbagai jamuan berbuka puasa dan baju Raya.
Akan tetapi selepas bulan Ramadhan, anak-anak yatim kembali daripada Nasi Tomato dan Ayam Kurma kepada nasi keras dan ikan kering. Baju-baju yang diberi dipakai seharian berulang kali. Paling memberi kesan kepada mereka adalah kembalinya daripada perasaan diterima masyarakat kepada perasaan dipinggiri masyarakat.
Justeru bagi mereka yang berbuat ihsan kepada anak yatim pada bulan Ramadhan, lanjutkanlah ia pada bulan-bulan selepas Ramadhan, sepanjang tahun. Bagi mereka yang baru hendak mencuba-cuba berbuat ihsan kepada anak yatim, maka tak perlu tunggu pada bulan Ramadhan. Lakukanlah ia pada bila-bila masa anda berkesempatan. Firman Allah:
Bukanlah perkara kebajikan itu hanya kamu menghadapkan muka ke timur dan barat, tetapi kebajikan itu ialah berimannya seseorang kepada Allah, Hari Akhirat, segala malaikat, segala Kitab, dan sekalian Nabi; serta mendermanya seseorang akan hartanya sedang dia menyayanginya kepada kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, orang yang terlantar dalam perjalanan, orang-orang yang meminta dan untuk memerdekakan hamba-hamba abdi;
Dan mengerjanya seseorang akan sembahyang serta mengeluarkan zakat; dan orang-orang yang menyempurnakan janjinya apabila mereka membuat perjanjian; dan ketabahan orang-orang yang sabar dalam masa kesempitan, kesakitan dan dalam masa bertempur dalam perjuangan perang Sabil. Orang-orang yang demikian sifatnya), mereka itulah orang-orang yang benar (beriman dan mengerjakan kebajikan); dan mereka itulah juga orang-orang yang bertaqwa. [al-Baqarah 2:177]
Sifat Wuduk Rasulullah
Hadis Sayidina Othman bin Affan r.a:
Diriwayatkan daripada Humran r.a katanya: Sayidina Othman bin Affan r.a telah meminta air untuk berwuduk, setelah memperolehi air beliau terus membasuh dua tangan sebanyak tiga kali, kemudian berkumur-kumur serta memasuk dan mengeluarkan air dari hidung. Kemudian beliau membasuh muka sebanyak tiga kali dan membasuh tangan kanannya hingga ke paras siku sebanyak tiga kali. Selepas itu beliau membasuh tangan kirinya sama seperti beliau membasuh tangan kanan kemudian menyapu kepalanya dan membasuh kaki kanan hingga ke paras buku lali sebanyak tiga kali. Selepas itu beliau membasuh kaki kiri, sama seperti membasuh kaki kanannya. Kemudian Sayidina Othman r.a berkata: Aku pernah melihat Rasulullah s.a.w berwuduk seperti cara aku berwuduk. Aku juga telah mendengar baginda s.a.w bersabda: Sesiapa yang mengambil wuduk seperti cara aku berwuduk kemudian dia mendirikan sembahyang dua rakaat dan tidak berkata-kata antara wuduk dan sembahyang, maka Allah akan mengampunkan dosa-dosanya yang telah lalu.
(Riwayat Muslim)
Diriwayatkan daripada Humran r.a katanya: Sayidina Othman bin Affan r.a telah meminta air untuk berwuduk, setelah memperolehi air beliau terus membasuh dua tangan sebanyak tiga kali, kemudian berkumur-kumur serta memasuk dan mengeluarkan air dari hidung. Kemudian beliau membasuh muka sebanyak tiga kali dan membasuh tangan kanannya hingga ke paras siku sebanyak tiga kali. Selepas itu beliau membasuh tangan kirinya sama seperti beliau membasuh tangan kanan kemudian menyapu kepalanya dan membasuh kaki kanan hingga ke paras buku lali sebanyak tiga kali. Selepas itu beliau membasuh kaki kiri, sama seperti membasuh kaki kanannya. Kemudian Sayidina Othman r.a berkata: Aku pernah melihat Rasulullah s.a.w berwuduk seperti cara aku berwuduk. Aku juga telah mendengar baginda s.a.w bersabda: Sesiapa yang mengambil wuduk seperti cara aku berwuduk kemudian dia mendirikan sembahyang dua rakaat dan tidak berkata-kata antara wuduk dan sembahyang, maka Allah akan mengampunkan dosa-dosanya yang telah lalu.
(Riwayat Muslim)
Dosa-Dosa Besar
Mengikut imam Azzahabiyy dalam kitabnya "Al-Kabaair" beliau menghimpunkan jenis dosa-dosa besar sebanyak 70 perkara seperti berikut:
01 - Belajar ilmu dan sembunyi pengetahuan
02 - Bersaksi palsu
03 - Berjudi
04 - Bersumpah palsu dan bohong
05 - Berbohong
06 - Bergambar di baju (bila sembahyang)
07 - Perempuan pelacur
08 - Berbuat buruk terhadap yang lemah
09 - Berdebat dan memusuhi
10 - Bersifat dayus
11 - Bercakap kasar dengan orang tua
12 - Dusta nama Allah dan rasulnya
13 - Derhaka pada suami
14 - Derhaka pada hamba Allah, anggap baik dirinya
15 - Hakim derhaka
16 - Homosek (seagama/sejenis)
17 - Mengurangi timbangan
18 - Lari seorang hamba dari tuannya
19 - Lelaki menyerupai wanita
20 - Lari dari medan perang di jalan Allah
21 - Membunuh manusia
22 - Membunuh diri sendiri
23 - Mengamalkan sihir
24 - Meninggalkan sembahyang lima waktu
25 - Meninggalkan sembahyang jumaat
26 - Menderhaka kepada kedua ibu bapa
27 - Memutuskan hubungan silaturrahim
28 - Melakukan zina
29 - Makan harta anak yatim secara tidak betul
30 - Makan dari kekayaan haram
31 - Memberi dan menerima rasuah
32 - Melabuhkan pakaian kerana berlagak sombong
33 - Makan riba
34 - Minum arak
35 - Mencuri
36 - Merompak
37 - Melakukan kezaliman
38 - Melakukan pengkhianatan
39 - Menyebut-nyebut pemberian
40 - Mengingkari janji
41 - Memfitnah
42 - Mengutuk orang islam
43 - Merasa aman dari kemurkaan Allah
44 - Menipu harta rampasan
45 - Melampaui batas
46 - Menuduh zina terhadap orang baik
47 - Memakai emas dan sutera (bagi lelaki)
48 - Mempercayai nujum dan sihir
49 - Menjadi bapa sanggup
50 - Mencari kesalahan orang lain
51 - Menganggu orang lain
52 - Menganggu tetangga
53 - Menyakiti dan memaki orang islam
54 - Mengintip dan membuka rahsia orang
55 - Mencaci sahabat Nabi
56 - Mengurangi wasiat
57 - Mengingkari takdir
58 - Putus asa dari rahmat Allah
59 - Penipuan dan kezaliman terhadap rakyat
60 - Riak dan mempamerkan diri
61 - Syirikkan Allah dengan sesuatu yang lain
62 - Sombong serta angkuh
63 - Sembelih untuk selain Allah
64 - Tidak mengeluarkan zakat
65 - Tidak berpuasa di bulan ramadhan
66 - Tidak mengerjakan haji jikalau mampu
67 - Tidak istinjak selepas kencing
68 - Tidak mendengar cakap ibu bapa
69 - Tipu daya
70 - Wanita menyerupai lelaki
01 - Belajar ilmu dan sembunyi pengetahuan
02 - Bersaksi palsu
03 - Berjudi
04 - Bersumpah palsu dan bohong
05 - Berbohong
06 - Bergambar di baju (bila sembahyang)
07 - Perempuan pelacur
08 - Berbuat buruk terhadap yang lemah
09 - Berdebat dan memusuhi
10 - Bersifat dayus
11 - Bercakap kasar dengan orang tua
12 - Dusta nama Allah dan rasulnya
13 - Derhaka pada suami
14 - Derhaka pada hamba Allah, anggap baik dirinya
15 - Hakim derhaka
16 - Homosek (seagama/sejenis)
17 - Mengurangi timbangan
18 - Lari seorang hamba dari tuannya
19 - Lelaki menyerupai wanita
20 - Lari dari medan perang di jalan Allah
21 - Membunuh manusia
22 - Membunuh diri sendiri
23 - Mengamalkan sihir
24 - Meninggalkan sembahyang lima waktu
25 - Meninggalkan sembahyang jumaat
26 - Menderhaka kepada kedua ibu bapa
27 - Memutuskan hubungan silaturrahim
28 - Melakukan zina
29 - Makan harta anak yatim secara tidak betul
30 - Makan dari kekayaan haram
31 - Memberi dan menerima rasuah
32 - Melabuhkan pakaian kerana berlagak sombong
33 - Makan riba
34 - Minum arak
35 - Mencuri
36 - Merompak
37 - Melakukan kezaliman
38 - Melakukan pengkhianatan
39 - Menyebut-nyebut pemberian
40 - Mengingkari janji
41 - Memfitnah
42 - Mengutuk orang islam
43 - Merasa aman dari kemurkaan Allah
44 - Menipu harta rampasan
45 - Melampaui batas
46 - Menuduh zina terhadap orang baik
47 - Memakai emas dan sutera (bagi lelaki)
48 - Mempercayai nujum dan sihir
49 - Menjadi bapa sanggup
50 - Mencari kesalahan orang lain
51 - Menganggu orang lain
52 - Menganggu tetangga
53 - Menyakiti dan memaki orang islam
54 - Mengintip dan membuka rahsia orang
55 - Mencaci sahabat Nabi
56 - Mengurangi wasiat
57 - Mengingkari takdir
58 - Putus asa dari rahmat Allah
59 - Penipuan dan kezaliman terhadap rakyat
60 - Riak dan mempamerkan diri
61 - Syirikkan Allah dengan sesuatu yang lain
62 - Sombong serta angkuh
63 - Sembelih untuk selain Allah
64 - Tidak mengeluarkan zakat
65 - Tidak berpuasa di bulan ramadhan
66 - Tidak mengerjakan haji jikalau mampu
67 - Tidak istinjak selepas kencing
68 - Tidak mendengar cakap ibu bapa
69 - Tipu daya
70 - Wanita menyerupai lelaki
Bankrap Pahala Kerana Dosa
Suatu hari dalam sebuah majlis Rasulullah S.A.W bertanya kepada para sahabatnya "Tahukah kalian siapakah yang dinamakan orang bankrap itu?"
Para sahabat yang hidup di tengah masyarakat pedagang masa itu menjawab "Orang bankrap itu menurut fahaman kami adalah orang yang kehilangan harta dan seluruh hak miliknya"
"Bukan" jawab Nabi
"Orang yang bankrap itu adalah orang yang datang pada hari kiamat dengan membawa pahala daripada puasanya, pahala zakatnya dan hajinya, namun ketika pahala-pahala itu ditimbang datanglah orang-orang mengadu 'Ya Allah dahulu orang ini pernah mendakwa saya berbuat sesuatu padahal aku tidak pernah melakukannya' Kemudian Allah menyuruh
orang yang pernah mendakwa secara palsu itu membayar orang yang didakwa dengan sebahagian pahalanya. Kemudian datang orang lain lagi yang mengadu 'Ya Allah, hakku
pernah diambil orang ini dengan cara yang batil' Allah lalu menyuruh orang itu untuk
membayar dengan pahala amal solehnya kepada orang yang mengadu itu; sehingga akhirnya
seluruh pahala solat, puasa, zakat dan hajinya itu habis dipakai untuk membayar orang-orang yang pernah dirampas haknya, dizaliminya dan dituduh dengan alasan palsu. Ketika semua pahala ibadahnya telah habis, masih datang lagi untuk mengadu meminta tanggungjawabnya di hadapan Allah. Maka Allah memutuskan agar kejahatan orang yang mengadu itu dipindahkan kepada orang ini" Mengakhiri penjelasannya itu Rasulullah S.A.W bersabda 'Itulah orang yang bankrap di hari kiamat nanti, iaitu orang yang rajin beribadah tetapi dia tidak memiliki akhlak yang baik, merampas hak orang lain dan menyakiti hati mereka'
Para sahabat yang hidup di tengah masyarakat pedagang masa itu menjawab "Orang bankrap itu menurut fahaman kami adalah orang yang kehilangan harta dan seluruh hak miliknya"
"Bukan" jawab Nabi
"Orang yang bankrap itu adalah orang yang datang pada hari kiamat dengan membawa pahala daripada puasanya, pahala zakatnya dan hajinya, namun ketika pahala-pahala itu ditimbang datanglah orang-orang mengadu 'Ya Allah dahulu orang ini pernah mendakwa saya berbuat sesuatu padahal aku tidak pernah melakukannya' Kemudian Allah menyuruh
orang yang pernah mendakwa secara palsu itu membayar orang yang didakwa dengan sebahagian pahalanya. Kemudian datang orang lain lagi yang mengadu 'Ya Allah, hakku
pernah diambil orang ini dengan cara yang batil' Allah lalu menyuruh orang itu untuk
membayar dengan pahala amal solehnya kepada orang yang mengadu itu; sehingga akhirnya
seluruh pahala solat, puasa, zakat dan hajinya itu habis dipakai untuk membayar orang-orang yang pernah dirampas haknya, dizaliminya dan dituduh dengan alasan palsu. Ketika semua pahala ibadahnya telah habis, masih datang lagi untuk mengadu meminta tanggungjawabnya di hadapan Allah. Maka Allah memutuskan agar kejahatan orang yang mengadu itu dipindahkan kepada orang ini" Mengakhiri penjelasannya itu Rasulullah S.A.W bersabda 'Itulah orang yang bankrap di hari kiamat nanti, iaitu orang yang rajin beribadah tetapi dia tidak memiliki akhlak yang baik, merampas hak orang lain dan menyakiti hati mereka'
Sikap Manusia Terhadap Al Quran
Renungan dari Imam Syahod Hasan Al Banna:
Seseorang layak merasa hairan terhadap sikap kebanyakan manusia terhadap Allah swt.: Al Quranul Karim. Ikhwan sekalian, sebagaimana saya katakan sebelumnya, sikap kebanyakan manusia di masa kini terhadap kitab Allah ibarat kelompok manusia yang dilitupi kegelapan dari segala penjuru.
Mereka kebingungan, berjalan tanpa apa-apa petunjuk apa pun. Kadang-kadang mereka terjatuh ke jurang, terkadang mereka berkeras hati seperti batu dan terkadang saling mundar mandir kebingungan seperti kehilangan punca. Keadaan mereka terus demikian, tersesat membabi buta dan berjalan dalam kegelapan yang pekat.
Sedangkan di hadapan mereka ada sebuah suis elektrik yang andaikata mereka tekan dengan jari, maka gerakan sedikit itu dapat menyalakan sebuah lampu yang terang benderang. Inilah saudaraku perumpamaan umat manusia sekarang dan sikap mereka terhadap kitab Allah.
Hari ini, manusia tidak menemui jalan selain berdoa, bersedih dan menangis, sungguh aneh kerana di hadapan mereka sebenarnya terdapat Al Quranul Karim, kitab Allah swt. Ibarat satu perumpamaan:
“Bak unta mati kehausan di padang pasir, sedangkan air terpikul di atas punggungnya.”
Firman Allah swt yang bermaksud:
”Tetapi kami jadikan Al Quran itu cahaya, yang Kami tunjuki dengannya sesiapa yang Kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami. Dan sesungguhnya Kami benar-benar memberi petunjuk kepada jalan yang lurus.” (Asy-Syura: 52)
”Adapun orang-orang yang beriman kepadanya, memuliakannya, menolongnya dan mengikuti cahaya terang yang diturunkan kepadanya, mereka itulah orang-orang yang beruntung.” (Al-A’raf: 157)
”...Ini ialah Kitab (Al-Quran) Kami turunkan Dia kepadamu (Wahai Muhammad), supaya Engkau mengeluarkan umat manusia seluruhnya dari gelap-gelita kufur kepada cahaya iman - Dengan izin Tuhan mereka - ke jalan Allah Yang Maha Kuasa lagi Maha Terpuji.” (Ibrahim:1)
”Wahai ahli Kitab! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Rasul Kami (Muhammad, s.a.w) dengan menerangkan kepada kamu banyak dari (keterangan-keterangan dan hukum-hukum) yang telah kamu sembunyikan dari Kitab suci, dan ia memaafkan kamu (dengan tidak mendedahkan) banyak perkara (yang kamu sembunyikan).
Sesungguhnya telah datang kepada kamu cahaya kebenaran (Nabi Muhammad) dari Allah, dan sebuah Kitab (Al-Quran) yang jelas nyata keterangannya. Dengan (Al-Quran) itu Allah menunjukkan jalan-jalan keselamatan serta kesejahteraan kepada sesiapa yang mengikut keredaanNya, dan (dengannya) Tuhan keluarkan mereka dari gelap-gelita (kufur) kepada cahaya (iman) yang terang-benderang, Dengan izinNya; dan (dengannya juga) Tuhan menunjukkan mereka ke jalan yang lurus.” (Al-Maidah:15-16).
Seseorang layak merasa hairan terhadap sikap kebanyakan manusia terhadap Allah swt.: Al Quranul Karim. Ikhwan sekalian, sebagaimana saya katakan sebelumnya, sikap kebanyakan manusia di masa kini terhadap kitab Allah ibarat kelompok manusia yang dilitupi kegelapan dari segala penjuru.
Mereka kebingungan, berjalan tanpa apa-apa petunjuk apa pun. Kadang-kadang mereka terjatuh ke jurang, terkadang mereka berkeras hati seperti batu dan terkadang saling mundar mandir kebingungan seperti kehilangan punca. Keadaan mereka terus demikian, tersesat membabi buta dan berjalan dalam kegelapan yang pekat.
Sedangkan di hadapan mereka ada sebuah suis elektrik yang andaikata mereka tekan dengan jari, maka gerakan sedikit itu dapat menyalakan sebuah lampu yang terang benderang. Inilah saudaraku perumpamaan umat manusia sekarang dan sikap mereka terhadap kitab Allah.
Hari ini, manusia tidak menemui jalan selain berdoa, bersedih dan menangis, sungguh aneh kerana di hadapan mereka sebenarnya terdapat Al Quranul Karim, kitab Allah swt. Ibarat satu perumpamaan:
“Bak unta mati kehausan di padang pasir, sedangkan air terpikul di atas punggungnya.”
Firman Allah swt yang bermaksud:
”Tetapi kami jadikan Al Quran itu cahaya, yang Kami tunjuki dengannya sesiapa yang Kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami. Dan sesungguhnya Kami benar-benar memberi petunjuk kepada jalan yang lurus.” (Asy-Syura: 52)
”Adapun orang-orang yang beriman kepadanya, memuliakannya, menolongnya dan mengikuti cahaya terang yang diturunkan kepadanya, mereka itulah orang-orang yang beruntung.” (Al-A’raf: 157)
”...Ini ialah Kitab (Al-Quran) Kami turunkan Dia kepadamu (Wahai Muhammad), supaya Engkau mengeluarkan umat manusia seluruhnya dari gelap-gelita kufur kepada cahaya iman - Dengan izin Tuhan mereka - ke jalan Allah Yang Maha Kuasa lagi Maha Terpuji.” (Ibrahim:1)
”Wahai ahli Kitab! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Rasul Kami (Muhammad, s.a.w) dengan menerangkan kepada kamu banyak dari (keterangan-keterangan dan hukum-hukum) yang telah kamu sembunyikan dari Kitab suci, dan ia memaafkan kamu (dengan tidak mendedahkan) banyak perkara (yang kamu sembunyikan).
Sesungguhnya telah datang kepada kamu cahaya kebenaran (Nabi Muhammad) dari Allah, dan sebuah Kitab (Al-Quran) yang jelas nyata keterangannya. Dengan (Al-Quran) itu Allah menunjukkan jalan-jalan keselamatan serta kesejahteraan kepada sesiapa yang mengikut keredaanNya, dan (dengannya) Tuhan keluarkan mereka dari gelap-gelita (kufur) kepada cahaya (iman) yang terang-benderang, Dengan izinNya; dan (dengannya juga) Tuhan menunjukkan mereka ke jalan yang lurus.” (Al-Maidah:15-16).
Langgan:
Catatan (Atom)