Isnin, Julai 07, 2008

Tempat Tinggal Roh

Abu Bakar r.a telah ditanya tentang ke mana ruh pergi setelah ia keluar dari jasad, maka berkata Abu Bakar r.a : "Ruh itu menuju ke tujuh tempat" :-

· Ruh para nabi dan utusan menuju ke syurga Adnin.
· Ruh para ulama menuju ke syurga Firdaus.
· Ruh para mereka yang berbahagia menuju ke syurga Illiyyina.
· Ruh para syuhadaa berterbangan seperti burung disyurga sekehendak mereka.
· Ruh para mukmin yang berdosa akan tergantung di udara tidak di bumi dan tidak di langit sampai hari kiamat.
· Ruh anak-anak orang yang beriman akan berada di gunung dari minyak misik.

· Ruh orang-orang kafir akan berada dalam neraka Sijjin, mereka disiksa beserta jasadnya sampai hari kiamat.

Telah bersabda Rasulullah S.A.W bahwa : "Tiga kelompok manusia yang akan berjabat tangannya oleh para malaikat pada hari mereka keluar dari kuburnya ialah" :-

· Orang-orang yang mati syahid.
· Orang-orang yang mengerjakan solat malam dalam bulan Ramadhan.
· Orang yang puasa hari Arafah.

Perbezaan Fatwa dan Ijtihad

Percanggahan pendapat ulama mazhab suatu rahmat asal selari syariat

DALAM perkembangan kehidupan perkampungan global hari ini, sesuatu yang terjadi di satu tempat akan diketahui oleh orang di tempat lain dalam sekelip mata menerusi kemudahan teknologi maklumat. Perkara ini berlainan berbanding apa yang berlaku beberapa dekad dulu sebelum dunia menjadi kampung global.

Sesuai dengan namanya, 'kampung global', dunia global diumpamakan sebuah kampung dengan setiap sesuatu yang berlaku di tempat itu akan cepat tersebar ke merata tempat.

Kampung yang dalam bahasa Arabnya disebut 'qaryah' mempunyai tempat sendiri dalam al-Quran kerana walaupun disebut kampung tapi ia dalam banyak penggunaannya adalah istilah bagi satu ketamadunan. Ia disebut 33 kali dalam kata tunggal, sekali dalam kata mutsanna dan 20 kali dalam kata jamak. Satu jumlah yang banyak bagi satu istilah yang patut ditumpukan untuk mengkaji sistem perkampungan atau perkotaan atau kenegaraan atau ketamadunan dalam al-Quran.

Kampung global juga mempengaruhi perkembangan fatwa di kalangan masyarakat Islam. Jika fatwa pada masa lalu hanya terdedah pada satu tempat dan diketahui kalangan tertentu, pada hari ini ia mudah tersebar di seluruh dunia walaupun ia dikeluarkan seorang ustaz dalam kampung yang terpencil.

Justeru, ada kalanya apabila fatwa itu disebarkan kepada masyarakat yang bukan tempat asal masyarakat fatwa berkenaan, kadang kala akan memicu ketidakharmonian masyarakat terbabit. Cuba sebarkan fatwa melarang perempuan memandu kereta di sini, apa yang akan terjadi? Begitu pula sebaliknya, cuba sebarkan fatwa bahawa wanita boleh memandu kereta di Arab Saudi sampai beberapa bulan lalu, apa yang akan terjadi? Sudah tentu di kedua-dua tempat itu akan terjadi gejolak pemikiran dan polemik pro dan kontra yang tidak akan selesai kecuali dengan turun tangannya agensi kerajaan sebagai pemutus perkara syarak seperti ditetapkan oleh kaedah syarak.

Dilema fatwa global yang menonjol dan memerlukan keberhati-hatian setiap umat adalah fatwa dibenarkannya membangun atau mendirikan gereja di tanah negara Islam bahkan yang sangat konservatif di negara Teluk. Di salah satu negara ini, sedikitnya lima gereja dibenarkan untuk dibangun. Pengeluar fatwa di negara terbabit mempunyai hujah tersendiri yang bagi pihak penentangnya tidak munasabah. Akhirnya, fatwa ini merubah paradigma pemikiran Islam tradisional yang melarang sama sekali pembangunan gereja di tanah Islam.

Jika kita perhatikan seketika, kalimah fatwa ialah satu perkataan Arab yang berasal dari "fata-yaftu- fatwan". Fatwa yang memberi pengertian "ifta'" itu maksudnya, iaitu perbuatan yang dikeluarkan seorang alim mengenai hukum bersangkut paut dengan hal syariah. Dalam lisan al-'Arab, Ibnu Manzur menerangkan bahawa "futan" atau "fatwa" iaitu dua perkataan nama yang digunakan di tempat "al-ifta'" yang bermaksud perbuatan dilakukan mufti mengenai sesuatu hukum atau satu keputusan hukum dikeluarkan seorang faqih (seorang yang berpengetahuan luas lagi mendalam dalam perundangan Islam).

Fatwa ialah satu keputusan hukum syariah yang dikeluarkan seorang mujtahid dengan pengertian keputusan itu sebagai menjawab masalah menjadi kemusykilan dalam hukum.

Imam al-Ghazali menerangkan bahawa ulama bersepakat iaitu harus bagi seseorang mufti yang mujtahid dan adil itu mengeluarkan fatwa dan mufti mestilah berpengetahuan luas berhubung hal agama iaitu ia mestilah seorang yang adil dan mengetahui hal periwayat hadis dengan baik. Dengan perkataan lain mufti wajib mengetahui sumber hukum dari al-Quran dan hadis iaitu ia hendaklah memahami isi yang terkandung dalam kedua-duanya mengenai halal-haram, cerita, contoh, nasihat; mengetahui ilmu bahasa Arab; mengetahui nasakh dan mansukh dan mengetahui hal qias dan al-ijtihad serta kedudukan tingkatan pihak berkuasa sumber perundangan Islam sama ada yang disepakati atau tidak disepakati oleh ulama.

Selepas kewafatan Nabi Muhammad, segala permasalahan hukum-hakam pada setiap zaman diutarakan kepada ulama. Ia dimulai sahabat, Tabi'in, Tabi' Tabi'in dan akhirnya membentuk aliran masing-masing yang didokong oleh imam yang dikenali sebagai mazhab. Selepas berlalunya zaman pembinaan mazhab, maka hukum-hakam lebih berjalan berdasarkan fatwa imam mazhab masing-masing. Selepas berlalunya zaman pendukung mazhab, fatwa yang dikeluarkan seseorang mufti mahupun ulama ketika itu lebih terikat dengan mazhab masing-masing.

Pada dasarnya, umat Islam seharusnya menghormati nilai keilmuan yang ditinggalkan oleh ulama silam yang telah membina aliran fikah masing-masing. Ini kerana mereka dibuktikan zaman yang mereka sangat beramanah dan berhati-hati dalam mengeluarkan sesuatu hukum atau fatwa pada zaman masing-masing. Sejarah mencatatkan bahawa keikhlasan dan pengetahuan mereka mengatasi ulama pada zaman ini. Malah, terbukti tidak ada segelintir pun dari kalangan ulama silam yang diperakui oleh umat pada zaman itu dengan sengaja mereka cipta hukum-hakam agar bercanggah dengan ajaran Islam yang telah ditinggalkan oleh Nabi Muhammad. Bagaimanapun, fatwa juga berubah berdasarkan perubahan tempat, keadaan, zaman, motif dan risiko.

Dalam kertas kerja bertajuk "Kedudukan Mazhab Shafie Dalam Fatwa Masa Kini di Malaysia", Dr Saupi Man dan Dr Mek Wok Mahmud menulis bahawa apabila fatwa bersifat ijtihadi, maka sudah tentu hasil ijtihad yang terikat dengan zaman, tempat dan keadaan itu tidak akan kekal buat selamanya. Maka, hukum turut berubah sebagaimana diungkapkan ulama usul. Berdasarkan kepada syariat Islam yang bersifat syumul dan murunah (fleksibel) serta sesuai pada setiap zaman dan tempat. Maka, percanggahan pendapat ulama mazhab adalah suatu rahmat. Setiap ulama yang mewakili mazhab masing-masing cuba meletakkan hukum-hakam selari dengan kehendak Islam yang sebenar, sejajar tuntutan zaman dan keadaan.

Mengambil kira hasil ijtihad dan fatwa mana-mana ulama terdahulu sebagai zanni, maka perbezaan hukum dengan menyimpang daripada hukum silam tetapi tidak menyalahi kaedah mazhab. INTI PATI: Sejarah kewujudan, perbezaan mazhab

* Selepas kewafatan Nabi Muhammad, segala permasalahan hukum-hakam pada setiap zaman diutarakan kepada ulama. Ia dimulai sahabat, Tabi'in, Tabi' Tabi'in dan akhirnya membentuk aliran masing-masing yang didokong imam yang dikenali sebagai mazhab.
* Selepas berlalunya zaman pembinaan mazhab, maka hukum-hakam lebih berjalan berdasarkan fatwa imam mazhab masing-masing.
* Pada dasarnya, umat Islam seharusnya menghormati nilai keilmuan yang ditinggalkan ulama silam yang membina aliran fikah masing-masing.
* Telah terbukti tidak ada segelintir pun dari kalangan ulama silam yang diperakui umat pada zaman itu dengan sengaja mereka cipta hukum-hakam agar bercanggah dengan ajaran Islam yang ditinggalkan oleh Nabi Muhammad.
* Fatwa juga berubah berdasarkan perubahan tempat, keadaan, zaman, motif dan risiko.
* Berdasarkan kepada syariat Islam yang bersifat syumul dan murunah (fleksibel) serta sesuai pada setiap zaman dan tempat. Maka, percanggahan pendapat ulama mazhab adalah suatu rahmat.
* Setiap ulama yang mewakili mazhab masing-masing cuba meletakkan hukum-hakam selari dengan kehendak Islam yang sebenar, sejajar tuntutan zaman dan situasi.
* Mengambil kira hasil ijtihad dan fatwa mana-mana ulama terdahulu sebagai zanni, maka perbezaan hukum dengan menyimpang dari hukum silam sebagaimana sedia ada justeru membina hukum lain berdasarkan kaedah dan metod Shafie sendiri tidak dianggap menyalahi mazhab.

Tiga Perkara yang Menyelamat dan Membinasakan Manusia

RASULULLAH SAW bersabda yang bermaksud: "Tiga perkara yang menyelamatkan, iaitu takut pada Allah ketika bersendirian dan di khalayak ramai, berlaku adil pada ketika suka dan marah, berjimat cermat ketika susah dan senang, dan tiga perkara yang membinasakan iaitu mengikut hawa nafsu, terlampau bakhil dan kagum seseorang dengan dirinya sendiri." (Hadis riwayat Abu Syeikh)

Ada tiga perkara yang memberikan keselamatan kepada manusia iaitu:

* Sentiasa menjaga tingkah laku kerana sesungguhnya Allah Maha Melihat dan Mendengar semua yang dilakukan hamba-Nya.
* Berlaku adil yang bermaksud meletakkan sesuatu pada tempatnya tanpa diskriminasi dan beremosi. Ini termasuk memberikan hak kepada yang berhak, tidak terhad pada hubungan antara sesama makhluk malah dalam menjaga hubungan dengan Tuhan.
* Berjimat cermat ketika susah dan senang kerana ini akan menyelamatkan seseorang itu daripada menyesal pada kemudian hari.

Rasulullah SAW berpesan ada tiga perkara lain akan membinasakan manusia iaitu:

* Mengikut telunjuk syaitan yang sentiasa mendorong kepada kehendak hawa nafsu yang mengakibatkan kebinasaan diri.
* Bersifat kedekut sehingga menyebabkan orang lain membenci dan menjauhinya.
* Kagum dengan diri sendiri iaitu ujub dengan kelebihan diri serta suka menghina orang lain menyebabkan dia akhirnya disisihkan daripada masyarakat.

Sesungguhnya setiap perkara yang dilarang itu ada hikmahnya begitu juga dengan perkara yang baik, pasti ada kemuliaannya.