Sebagai bilal pengurusan jenazah, banyak pengalaman yang telah saya tempuhi. Ada di antaranya yang cukup menyedihkan. Tidak kurang juga yang benar-benar memberi keinsafan. Salah satu daripada pengalaman-pengalaman itu membabitkan masalah kain kapan tidak muat pada hal mayat yang hendak di kapankan bersaiz kecil. Ini bertentangan dengan satu lagi mayat yang saya uruskan, di mana kain kapannya mencukupi walapun orangnya berbadan tinggi dan gemuk. Sepanjang pengelaman saya dalam pengurusan jenazah sejak lebih 30 tahun lalu, saya mengunakan kain kapan sebanyak 24 ela untuk mengapankan mayat. Jumlah itu selalunya mencukupi tidak kira sama ada mayat bersaiz besar atau kecil, gemuk atau kurus.
Tetapi sewaktu menguruskan satu jenazah di negeri Selangor beberapa tahun lalu, kain kapan sebanyak 24 ela yang saya sediakan itu tidak mencukupi pada hal mayatnya kecil sahaja. Mayat itu berkeadaan biasa, berbadan kurus dengan ketinggian lebih kurang lima kaki. Saya diberitahu arwah meninggal dunia kerana sakit jantung. Orangnya sudah tua, umurnya sekitar 60-an.
Seperti biasa sebelum memandikan mayat, saya memotong dahulu kain kapannya sebanyak tiga keping. Panjangnya mengikut ketinggian arwah kemudian di tambah satu hasta di hujung kepala dan satu hasta di hujung kaki. Selepas semuanya siap disusun, saya mula memandikan arwah dengan bantuan adik saya, Rafeah. Tiada keanehan ketara berlaku semasa arwah di mandikan, cuma mukanya agak kuning dan najisnya, Maha Suci Allah amat banyak. Makin dikorek makin banyak yang keluar.
"Eh, ada lagi najis", kata adik saya Rafeah kehairanan. Selalunya tidak sampai setengah jam, najis sudah habis keluar tetapi yang ini, lebih 45 minit baru habis. Setelah lebih dua jam berlalu, baru selesai tugas kami memandikan mayat itu. Selalunya satu setengah jam sudah mencukupi. Bila semuanya sudah bersih, arwah dipindahkan untuk dikapan. Sebaik sahaja arwah diletakkan ke atas kain kapan, saya terperanjat besar bila mendapati kain putih yang saya sediakan tadi tidak muat. Entah macam mana kain kapan di hujung kepala dan di hujung kakinya cuma tinggal satu jari sahaja.
"Eh, kenapa tak cukup. Takkan salah potong", saya berkata pada adik saya. Wajahnya turut berkerut kehairanan bila mendapati kain kapan yang kami sediakan itu tidak muat. Kami berdua sama-sama bingung dan bertanya-tanya di mana silapnya.
Nak katakan saya tersalah ukur semasa memotong tadi, mustahil. Rafeah sendiri menyaksikan dan membantu saya memotong kain itu. Sudah bertahun-tahun kami berdua melakukan perkerjaan ini, tidak mungkin kami tersalah potong. Nak katakan pembekal kain bersalah ukur, juga tidak mungkin. Sebelum memotong, kami mengukur terlebih dahulu kain kapan itu dan mendapatinya cukup 24 ela.
Setiap kali berlaku kematian, orang yang sama itulah yang membekalkan kain kapan kepada saya. Tidak mungkin dia tersalah ukur. Saya mula berkecimpung dalam pengurusan jenazah sejak berusia 17 tahun lagi. Waktu itu saya mengikut nenek saya menguruskan jenazah di kawasan Klang sebelum di lantik sebagai bilal pengurusan jenazah wanita oleh Jabatan Agama Islam Selangor pada tahun 1973.
Sepanjang tempoh pembabitan saya dalam bidang itu, inilah kali pertama saya berdepan dengan masalah saya berdepan dengan masalah kain kapan tidak muat. Mungkin inilah yang dikatakan habuan dan bahagian masing-masing. Entah apa amalan arwah semasa hayatnya hanya Tuhan sahaja
yang mengetahui. Semoga Tuhan mengampunkan segala dosanya dan mencucuri rahmat di atas rohnya.
Untuk menambah kain putih yang lain, dah tak ada. Kain yang saya bawa itu semuanya sudah di pakai, tiada lagi saki-bakinya. Mahu tak mahu mayat arwah dikapankan juga menggunakan apa yang ada. Maha Suci Allah, saya sekali lagi teperanjat beser bila mendapati kain kapan itu tidak mencukupi untuk membungkus mayat arwah. Bahagian tengahnya ternganga seperti membungkus nasi lemak. Selalunya kain kapan yang saya sediakan boleh menutup hingga ke bahagian tepi. Puas saya tarik untuk cuba menutup bahagian yang ternganga tetapi gagal. Untuk mengatasi masalah itu, saya terpaksa menggunakan kapas untuk menutup bahagian yang ternganga sebelum mengikatnya kemas-kemas.
Sebaik sahaja selesai kerja-kerja mengapan, arwah disembahyangkan kemudian dibawa ke tanah perkuburan. Dan dengan itu selesailah kewajiban saya. Namun cerita-cerita daripada salah seorang yang membantu kerja-kerja pengebumian jenazah membuatkan diri saya menjadi bertambah bingung.
Menurutnya, semasa jenazah hendak dikebumikan, satu keanehan berlaku yang benar-benar memberi keinsafan kepada sesiapa sahaja yang hadir. Ketika jenazah diturunkan, liang lahad yang disediakan didapati tidak cukup panjang hingga menyebabkan bahagian kaki jenazah membengkok. Akibatnya, jenazah terpaksa ditarik naik dan liang lahad digali semula. Bila kubur siap di gali, jenazah diturunkan untuk kali kedua. Allah Maha Besar, liang lahad masih sempit walaupun telah digali melebihi enam kaki.
Setiap yang hadir bertambah hairan. Apakah amalannya hingga diseksa begitu rupa? Jenazah dinaikkan semula dan liang lahad ditebuk lagi untuk kali ketiga. Bila selesai kerja-kerja menggali, jenazah diturunkan. Alhamdulillah, cubaan kali ketiga berjaya dan jenazah akhirnya selamat dikebumikan.
Masing-masing menghembus nafas lega. Apa yang berlaku pada jenazah itu memanglah menyedihkan. Saya sendiri tertanya-tanya bagaimana kain kapan yang saya bawa itu tidak muat dengannya. Untuk memastikan kedudukan sebenarnya, saya pergi ke kedai yang membekalkan kain kapan kepada saya untuk bertanya berapa banyak kain putih yang dibekalkan kepada saya. Jika betul 24 ela,kenapa kain
itu tidak cukup sedangkan mayat yang dikapankan bersaiz kecil.
Jawapan yang diberikan oleh pekedai itu menyedarkan saya tentang kebesaran Allah. Menurutnya, kain putih yang dibekalkan kepada saya sama seperti kebiasaannya, ia itu 24 ela. Jika kain itu tidak mencukupi itu bukanlah salah sesiapa sebaliknya merupakan ketentuan Allah. Maha Suci Allah Allah, memang benar apa yang dinyatakan oleh pekedai itu. Apa yang berlaku ke atas jenazah itu merupakan balasan daripada Allah. Mungkin ada di antara amalan-amalannya yang bertentangan dengan ajaran Tuhan. Entah apa yang dilakukan oleh allahyarham semasa hayatnya, wallahualam, hanya Tuhan sahaja yang mengetahuinnya.
Tetapi daripada cerita-cerita yang saya dengar, arwah dikatakan menpunyai tabiat buruk - suka mengumpat dan mengatakan orang. Tidak cukup dengan itu, arwah juga dikatakan suka mengambil tahu urusan orang serta gemar membawa mulut dari rumah ke rumah. Bukanlah niat saya untuk membongkarkan keburukan arwah tetapi sekadar memberi nasihat. Semoga apa yang berlaku menjadi pengajaran dan memberi pedoman dan iktibar mereka yang masih hidup. Hindarkan perkara-perkara keji demi kesejahteraan kita sendiri.
Pengalaman yang cukup menginsafkan itu jauh berbeza dengan apa yang saya lalui semasa menguruskan satu lagi jenazah kira-kira sebulan kemudian. Orangnya saya kenal, berbadan gemuk dan berusia sekitar 50-an. Punca kematiannya ialah darah tinggi. Sewaktu menatap jenazahnya untuk kali petama, saya mendapati mukanya tenang dan jernih. Walaupun bertubuh besar, tetapi Maha Suci Allah, badannya lembut dan ringan. Saya dan adik saya Rafeah tidak mengalami sebarang masalah untuk mengalih-alihkan badannya. Najisnya tak ada langsung. Puas kami menekan dan mengorek,
tetapi tiada sebarang kesan najis.
"Bersih betul mayat ini", saya berbisik kepada Rafeah. Tiada langsung kesan kotoran pada tubuhnya, seolah-olah dirinya telah di bersihkan sebelum menghembus nafas terakhir. Seronok betul kami menguruskannya. Mayat itu selesai di mandikan dalam tempoh tidak sampai sejam. Sewaktu hendak mengapan jenazah, kami berdua pada mulanya di selubungi kebimbangan takut-takut peristiwa kain kapan tidak muat berulang lagi.
Maklumlah, sedangkan jenazah kecil pun tak muat inikan pula jenezah yang besar. Tetapi syukur alhamdulillah, kain kapan yang kami bawa sebanyak 24 ela itu cukup untuk menutupi seluruh bahagian. Selesai kerja-kerja mengapan jenazah disembahyangkan. Kerana terlalu ramai yang hadir, jenazah disembahyangkan dua kali. Kali pertama di rumah dan kali kedua di masjid. Jenazah akhirnya dibawa ke tanah perkuburan dan selamat dikebumikan. Perjalanan lancar tanpa sebarang halangan. Saya sendiri berasa seronok menguruskannya.
Sesungguhnya Allah Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui. Arwah memang dikenali di kalangan penduduk-penduduk kampungnya sebagai seorang yang kuat beribadat. Sifatnya yang suka bersedekah dan menolong orang ternyata mendapat balasan yang setimpal. Keadaannya jauh berbeza dengan jenazah kurus yang tidak muat kain kapannya. Bukan menghina atau mencaci tetapi itulah hakikatnya. Perbezaan itu jelas menunjukkan betapa pentingnya kita hidup berlandaskan agama. Buatlah apa yang disuruh dan tegah apa yang di larang, insya-Allah selamat didunia dan akhirat.
Khamis, Jun 12, 2008
Sukar Syahadah Menjelang Maut
“DAN hendaklah kamu beribadah kepada Allah dan ja nganlah kamu sekutukan dia dengan sesuatu apa jua dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa dan kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, jiran tetangga yang dekat, jiran tetangga yang jauh, rakan sejawat, orang musafir yang terlantar dan juga hamba yang kamu miliki. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang som bong, takbur dan membanggakan diri.” (an-Nisa': 36)
Tuntutan berbuat baik kepada ibu bapa adalah satu perintah Allah yang wajib diikuti. Berbuat baik sifatnya umum, ini termasuk bersikap lemah lembut, berbudi bahasa, tidak berlaku kasar, malah selalu mengingati dan menghargai pengorbanan yang mereka berikan kepada kita selama ini.
Jasa dan pengorbanan ibu bapa amat besar. Mereka bersusah payah memelihara dan menjaga si anak siang dan malam, mengorbankan waktu, tenaga, perasaan serta wang ringgit demi memberikan yang terbaik dan ingin melihat anaknya menjadi seorang yang terbaik.
Atas faktor itu, Islam dari awal lagi menetapkan tang gungjawab kepada si anak supaya melakukan kebaikan kepada ibu bapa dalam segenap aspek, bermula dari hati, tutur bicara dan tindakan.
Malah, jika diteliti tuntutan berbuat baik kepada ibu bapa diberikan keutamaan dalam al-Quran, kerana perintah ber kenaan digandingkan dengan perintah tauhid kepada Allah.
“Dan Tuhanmu perintahkan supaya engkau tidak me nyembah melainkan kepadanya dan hendaklah engkau ber buat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya atau kedua-duanya sekali sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun per kataan "uh" dan janganlah engkau menengking, menyergah mereka tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).” (al-Isra’: 23)
Melalui ayat itu juga dapat difahami, anak wajib berbuat baik kepada ibu bapa tanpa mengira keadaan dan kedudukan mereka, malah ketika mereka tua dan berkeadaan lemah, lebih-lebih lagi perlu diberikan perhatian. Jangan sesekali disisih.
Islam mengingatkan umatnya, di samping bersyukur kepada Pencipta, sebagai anak wajib bersyukur kepada kedua ibu bapa, kerana ibu bapa dapat si anak melihat dunia dan menikmati kemanisannya, malah dapat mengenal Allah dan beribadat kepada-Nya.
“Dan kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya, ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun (dengan yang demikian) bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibu bapamu dan (ingatlah) kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima ba lasan).” (Lukman: 14)
Maksud daripada beberapa ayat al-Quran terbabit jelas menunjukkan tuntutan berbuat baik terhadap ibu bapa bukan satu perkara remeh yang boleh diambil ringan, malah ia satu tanggungjawab besar yang wajib bagi anak melaksanakan sebaik mungkin.
Jika mahu dibandingkan nilai pengorbanan ibu bapa ter hadap anak dan kebaikan si anak kepada ibu bapa, memang tidak terbanding, malah sangat jauh perbezaannya.
Seorang ibu misalnya, sanggup melakukan apa saja demi anak, bersengkang mata hingga pagi jika si anak tidak lelap tidur, tidak berhenti daripada menyusukan anak selagi tidak kenyang, malah dalam aspek makanan dan pakaian anak diutamakan. Tetapi anak belum tentu mendahului ibu ba panya.
Begitu besar pengorbanan ibu bapa dan sudah semesti layak mereka diberikan penghormatan tinggi, lebih-lebih lagi ibu yang sangat rapat dengan anak. Ini tepat sekali dengan sabda Nabi Muhammad s.a.w, bermaksud: “Syurga itu berada di bawah telapak kaki ibu.”
Kisah Alqamah misalnya elok dijadikan pengajaran. Beliau sukar untuk melafazkan kalimah syahadah di saat sakaratul maut kerana perasaan ibunya yang tergores atas layanannya..
Walaupun Alqamah kuat beribadah, beliau melakukan sesuatu yang menggores perasaan ibunya, lalu ibunya kecil hati dengan tindakannya, sehingga ibunya sukar untuk memaafkannya. Peristiwa itu sepatutnya dijadikan iktibar, semoga perkara yang dialami Alqamah tidak terjadi kepada kita.
Jika sebelum ini berlaku beberapa kes yang mengecewakan seperti dipaparkan media, mencederakan dan mengasingkan ibu bapa, mudah-mudahan dengan kesedaran mengenai perintah Allah supaya berbuat baik kepada ibu bapa, tiada lagi kes seumpama itu berulang.
Ibu bapa perlu diberikan layanan terbaik, diperuntukkan masa berbicara bersamanya, diziarahi jika berjauhan, di berikan hadiah pada waktu yang sesuai, malah sesekali diajak bercuti atau bersiar-siar bersama bagi menghiburkan ha tinya.
Tidak rugi berbakti kepada ibu bapa, malah ia memberikan satu kepuasan kepada si anak kerana dapat membalas jasa orang tua, walaupun tidak dapat dibandingkan dengan pengorbanan mereka. Tetapi sekurang-kurangnya, mereka bangga kerana mempunyai anak yang mengenal orang tua.
Anak juga bertanggungjawab mendoakan keampunan dan kesejahteraan kepada ibu bapanya, malah apabila mereka sudah tiada sekalipun, doa kepada mereka tidak dilupakan, sesuai dengan hadis nabi 'terputus amalan anak Adam, kecuali tiga perkara, ilmu bermanfaat, sedekah jariah dan doa anak soleh.
Tuntutan berbuat baik kepada ibu bapa adalah satu perintah Allah yang wajib diikuti. Berbuat baik sifatnya umum, ini termasuk bersikap lemah lembut, berbudi bahasa, tidak berlaku kasar, malah selalu mengingati dan menghargai pengorbanan yang mereka berikan kepada kita selama ini.
Jasa dan pengorbanan ibu bapa amat besar. Mereka bersusah payah memelihara dan menjaga si anak siang dan malam, mengorbankan waktu, tenaga, perasaan serta wang ringgit demi memberikan yang terbaik dan ingin melihat anaknya menjadi seorang yang terbaik.
Atas faktor itu, Islam dari awal lagi menetapkan tang gungjawab kepada si anak supaya melakukan kebaikan kepada ibu bapa dalam segenap aspek, bermula dari hati, tutur bicara dan tindakan.
Malah, jika diteliti tuntutan berbuat baik kepada ibu bapa diberikan keutamaan dalam al-Quran, kerana perintah ber kenaan digandingkan dengan perintah tauhid kepada Allah.
“Dan Tuhanmu perintahkan supaya engkau tidak me nyembah melainkan kepadanya dan hendaklah engkau ber buat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya atau kedua-duanya sekali sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun per kataan "uh" dan janganlah engkau menengking, menyergah mereka tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).” (al-Isra’: 23)
Melalui ayat itu juga dapat difahami, anak wajib berbuat baik kepada ibu bapa tanpa mengira keadaan dan kedudukan mereka, malah ketika mereka tua dan berkeadaan lemah, lebih-lebih lagi perlu diberikan perhatian. Jangan sesekali disisih.
Islam mengingatkan umatnya, di samping bersyukur kepada Pencipta, sebagai anak wajib bersyukur kepada kedua ibu bapa, kerana ibu bapa dapat si anak melihat dunia dan menikmati kemanisannya, malah dapat mengenal Allah dan beribadat kepada-Nya.
“Dan kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya, ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun (dengan yang demikian) bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibu bapamu dan (ingatlah) kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima ba lasan).” (Lukman: 14)
Maksud daripada beberapa ayat al-Quran terbabit jelas menunjukkan tuntutan berbuat baik terhadap ibu bapa bukan satu perkara remeh yang boleh diambil ringan, malah ia satu tanggungjawab besar yang wajib bagi anak melaksanakan sebaik mungkin.
Jika mahu dibandingkan nilai pengorbanan ibu bapa ter hadap anak dan kebaikan si anak kepada ibu bapa, memang tidak terbanding, malah sangat jauh perbezaannya.
Seorang ibu misalnya, sanggup melakukan apa saja demi anak, bersengkang mata hingga pagi jika si anak tidak lelap tidur, tidak berhenti daripada menyusukan anak selagi tidak kenyang, malah dalam aspek makanan dan pakaian anak diutamakan. Tetapi anak belum tentu mendahului ibu ba panya.
Begitu besar pengorbanan ibu bapa dan sudah semesti layak mereka diberikan penghormatan tinggi, lebih-lebih lagi ibu yang sangat rapat dengan anak. Ini tepat sekali dengan sabda Nabi Muhammad s.a.w, bermaksud: “Syurga itu berada di bawah telapak kaki ibu.”
Kisah Alqamah misalnya elok dijadikan pengajaran. Beliau sukar untuk melafazkan kalimah syahadah di saat sakaratul maut kerana perasaan ibunya yang tergores atas layanannya..
Walaupun Alqamah kuat beribadah, beliau melakukan sesuatu yang menggores perasaan ibunya, lalu ibunya kecil hati dengan tindakannya, sehingga ibunya sukar untuk memaafkannya. Peristiwa itu sepatutnya dijadikan iktibar, semoga perkara yang dialami Alqamah tidak terjadi kepada kita.
Jika sebelum ini berlaku beberapa kes yang mengecewakan seperti dipaparkan media, mencederakan dan mengasingkan ibu bapa, mudah-mudahan dengan kesedaran mengenai perintah Allah supaya berbuat baik kepada ibu bapa, tiada lagi kes seumpama itu berulang.
Ibu bapa perlu diberikan layanan terbaik, diperuntukkan masa berbicara bersamanya, diziarahi jika berjauhan, di berikan hadiah pada waktu yang sesuai, malah sesekali diajak bercuti atau bersiar-siar bersama bagi menghiburkan ha tinya.
Tidak rugi berbakti kepada ibu bapa, malah ia memberikan satu kepuasan kepada si anak kerana dapat membalas jasa orang tua, walaupun tidak dapat dibandingkan dengan pengorbanan mereka. Tetapi sekurang-kurangnya, mereka bangga kerana mempunyai anak yang mengenal orang tua.
Anak juga bertanggungjawab mendoakan keampunan dan kesejahteraan kepada ibu bapanya, malah apabila mereka sudah tiada sekalipun, doa kepada mereka tidak dilupakan, sesuai dengan hadis nabi 'terputus amalan anak Adam, kecuali tiga perkara, ilmu bermanfaat, sedekah jariah dan doa anak soleh.
Langgan:
Catatan (Atom)