1. Niat dalam solat
Makmum
mestilah berniat makmum sewaktu takbiratul ihram. Batal solat jika dia
sengaja mengikut imam tanpa niat makmum atas alasan tiada apa ikatan
antara dia dengan imam. Kecuali kalaulah pengikutan dia dengan imam itu
secara kebetulan, tidak batal solat, namun dia dikira solat sendirian
(munfarid).
Makmum
yang syak niatnya samada niat makmum atau tidak, jika dalam solat,
batal solatnya. Kecuali dia belum mengikuti imam 1 rukun perbuatan,
maka, dia boleh berniat menjadi makmum.
Imam
pula, untuk mendapat kesempurnaan berjemaah, hendaklah berniat imam
sewaktu takbiratul ihram jika dia ada makmum bersamanya seawal solat.
Jika di pertengahan solat, baru ada makmum mengikutinya, maka dia
berniat imam sesudah makmum selesai bertakbiratul ihram. Imam yang yang
tidak berniat imam, sah sembahyangnya tapi tidak mendapat kelebihan
berjemaah. Kecuali untuk solat jumaat, adalah wajib bagi seseorang
berniat samada imam ataupun makmum.
2. Takbiratul ihram
Tidak
boleh mendahului atau serentak dengan imam dalam takbiratul ihram.
Makmum kena tunggu selesainya imam takbiratul ihram, barulah boleh dia
takbiratul ihram. Jika tidak, batal solatnya.
Makmum yang takbiratul ihram dan mendapati imam sujud, boleh sahaja terus sujud tanpa mengucapkan takbiratul intiqalat.
Begitu
juga, jika dia mendapati imam tasyahud awal atau tasyahud akhir, terus
sahaja boleh duduk tasyahud tanpa perlu bertakbir intiqalat. Membaca
tasyahud itu dibolehkan baginya.
Makmum
yang takbiratul ihram kemudian mendapati imam telah memberi salam
sebelum dia sempat duduk, maka dia hendaklah terus sahaja berdiri
meneruskan solatnya. Tidak perlu baginya duduk lagi. Dia dikira mendapat
jemaah.
3. Menunggu makmum
Adalah
lebih afdhal berjemaah dengan orang yang sedikit di awal waktu daripada
bersembahyang berjemaah dengan orang yang banyak di akhir waktu.
Justeru, tidak sunnah mentakhirkan sembahyang sebab menanti akan orang
yang banyak atau menanti orang-orang terpilih.
Sunnat
bagi imam menanti di 2 tempat dalam sembahyangnya; Rukuk dan tasyahud
akhir; akan orang yang dirasakan datang untuk mengikutnya. Jika dia
menunggu untuk makmum mengikutnya masuk jemaah, dia boleh melebihkan
tasbih dalam kiraan ganjil 5x, 7x sehingga kesempurnaannya ialah 11x.
Jika tiada apa keuzuran seperti itu, makruh imam membaca tasbihnya dalam
rukuk atau sujud lebih dari 3x.
4. Makmum Muwafik
Makmum
muwafik (mengikut imam pada waktu kadar dia sempat membaca fatihah)
yang dikira uzur hendaklah menyempurnakan bacaan fatihahnya tetapi tidak
boleh ketinggalan dengan imam melebihi 3 rukun panjang (rukun
perbuatan) sebagai syarat mendapat rakaat. Uzur di sini adalah seperti
makmum itu bacaan fatihahnya lambat sedangkan imam membaca cepat. Atau
makmum syak bacaan fatihahnya. Atau makmum sibuk membaca doa iftitah dan
taawuz. Jika tiada uzur, tidak boleh ketinggalan dengan imam melebihi 2
rukun perbuatan atau sembahyangnya batal. Termasuk tiada uzur, ialah
seperti makmum membaca surah atau makmum diam.
Makmum
muwafik yang was-was dalam membaca fatihah tidak dikira sebagai uzur.
Dia perlu menyelesaikan fatihahnya dan hanya dimaafkan sekadar 2 rukun
(rukuk & i’tidal). Batal solat jika imam menuju sujud sedangkan dia
masih lagi qiyam dan membaca fatihah.
5. Makmum Masbuk
Makmum
masbuk (mengikut imam pada waktu kadar dia tidak sempat membaca
fatihah) hendaklah terus membaca fatihah tanpa dilengahkan dengan doa
iftitah dan taaawuz. Bila imam rukuk, dia hendaklah terus sahaja
memberhentikan bacaan fatihahnya. Dia dikira mendapat rakaat, sekiranya
dia mendapat rukuk itu bersama imam sekurang-kurangnya tukmaninah
(sekadar waktu melafaz subhanAllah).
Sekiranya
dia melengahkan bacaan fatihahnya atas sebab sibuk membaca doa iftitah
atau taawuz atau diam disebabkan lupa atau mendengar bacaan imam: Maka
bilamana imam rukuk, jika dia turut rukuk dengan sengaja, batal
solatnya. Hendaklah disempurnakan bacaan fatihahnya dahulu sekadar
banyak huruf yang telah dibacanya (doa iftitah atau taawuz) atau lama
diamnya. Jika selesai membaca yang tersebut, didapati imam masih rukuk,
dia dikira mendapat rakaat. Dia dikira tidak mendapat rakaat, jika imam
sudah bangun daripada rukuk dan i’tidal. Justeru, hendaklah dia
menyesuaikan diri (muwafakat) dengan terus i’tidal dan tidak wajib
baginya rukuk. Jika imam menuju sujud, hendaklah dia terus menuju sujud
juga, tidak wajib baginya rukuk dan i’tidal. Syarat baginya tidak boleh
ketinggalan dengan imam 2 rukun perbuatan atau batal solat. Kecuali dia
niat mufaqarah, maka dia boleh terus solat sendirian.
Makmum
masbuk yang bilamana dia takbiratul ihram, didapatinya imam rukuk tanpa
dia sempat membaca apa-apa dari Al-Fatihah, maka dikira mendapat rakaat
sekiranya dia dapat rukuk bersama-sama imam sekadar tukmaninah atau
kadar membaca subhanaAllah. Jika tidak, rakaat tersebut tidak dikira
untuknya dan batal solatnya jika dia ketinggalan dengan imam 2 rukun
perbuatan.
6. Memberi Salam
Makruh
makmum serentak mengiringi Imam dalam memberi salam malah boleh
menghilangkan kelebihan berjemaah. Tetapi batal solat jika mendahului
imam dalam memberi salam.
Sunnat
bagi orang yang masbuk, untuk menyelesaikan baki rakaatnya, bangun
selepas imam selesai memberi kedua-dua salam. Bangunnya itu hendaklah
disegerakan dan tidaklah boleh dia sengaja duduk dengan kadar yang lama.
Bangunnya makmum itu hendaklah diucapkan takbir intiqalat jika dia
bangun pada rakaat yang sepatutnya dia bangun daripada tasyahud awal.
Jika tidak, tidak perlu baginya takbir intiqalat.
7. Mengulangi Solat (i’adah)
Sunnat
bagi makmum mengulangi (i’adah) solatnya 1x atas alasan solat
pertamanya itu adalah solat sendirian atau dia ingin menemani orang lain
untuk solat berjemaah. Syaratnya solat kedua itu mestilah solat jemaah.
Niatnya adalah sama seperti solat pertama.
Orang
yang solat sendirian kemudian mendapati ada solat jemaah didirikan, ada
3 keadaan. Pertama, dia boleh berhenti terus daripada solat itu dan
masuk jemaah. Kedua, Jika solat itu kurang daripada 2 rakaat, dia boleh
sempurnakan solat 2 rakaat. Solat tersebut dikira solat sunat. Kemudian
dia masuk jemaah. Ketiga, jika solat itu sudah melepasi 2 rakaat, dia
boleh menyelesaikan solat fardhunya secara sendirian itu kemudian dia
mengulangi solat dengan berjemaah.
8. Mendahului atau ketinggalan daripada Imam
Haram
mendahului imam dengan sengaja satu rukun perbuatan dan batal jikan
mendahului imam dengan 2 rukun perbuatan. Terkecuali bagi mereka yang
jahil atau lupa.
Jika
makmum mendahului imam satu rukun dengan terlupa atau tidak sengaja,
dia boleh memilih untuk kembali kepada rukun sebelumnya atau tunggu
sehingga imam berada pada rukun tersebut. Contoh jika makmum rukuk
mendahului imam, maka bolehlah dia menunggu sehingga imam rukuk untuk
kembali bersama-sama imam.
Bagi
makmum yang ketinggalan tanpa uzur, tidak boleh melebihi 2 rukun
perbuatan. Contoh, makmum masih berdiri, tetapi imam sudah sempurnakan 2
rukun perbuatan dan menuju sujud.
9. Memperingatkan kelupaan imam
Disunatkan
bagi makmum memperingatkan kelupaan makmum dengan lelaki mengucapkan
tasbih iaitu SubhanaAllah. Wanita pula hendaklah menepuk permukaan tapak
tangan kanan ke atas belakang tapak tangan kiri. Apabila imam masih
meninggalkan sesuatu yang fardhu, atas keyakinannya yang dia tidak
meninggalkannya, walau setelah makmum mengingatkannya, maka makmum boleh
mufaraqah.
Jika
imam meninggalkan sunat abaa’d, walau setelah makmum menegurnya, maka
makmum tidak perlu mufaraqah. Boleh sahaja dia ikut imam. Contoh, imam
meninggalkan tasyahud awal atas sebab lupa. Walaupun nanti imam tidak
sujud sahwi, makmum boleh sujud sahwi selepas imam memberi salam kedua.
Jika imam sujud sahwi, wajib makmum ikut sekali. Jika tidak batal
sembahyang makmum. Bagi imam kena niat sujud sahwi. Bagi makmum tidak
perlu berniat apa-apa kerana dia mengikut imam. Sama juga jika imam
sujud tilawah.
10. Imam batal sembahyang
Imam
yang batal sembahyang atas sebab seperti hadas, boleh diganti oleh
makmum dengan syarat makmum belum melakukan satu rukun perbuatan.
Pengganti imam kenalah menggantikan imam di tempat imam berhenti.
Haram
bagi makmum bersembahyang di belakang orang yang berhadas jika dia
mengetahui akan hadas orang tersebut. Samalah sekiranya orang tersebut
mempunyai najis pada pakaiannya. Jika sedang sembahyang, makmum baru
mengetahuinya, maka wajib bagi makmum mufaraqah. Jika setelah selesai
solat, makmum baru mengetahuinya, sah solat makmum, tetapi tidak bagi
imam tersebut.
11. Syarat menjadi Imam
Syarat
menjadi imam mengikut urutan seperti berikut didahului oleh Faqih atau
faham dalam bab hukum hakam agama terutama sembahyang. Jika terdapat dua
orang yang sama faqih, maka dilihat pada elok bacaannya. Samada dia
seorang qari ataupun tidak. Jika terdapat persamaan pada baik bacaannya,
maka dilihat pula dari segi kewarakannya.
Batal
sembahyang orang yang qari di belakang orang yang ummi jika dia
mengetahui akan umminya orang tersebut. Jika di dalam sembahyang, baru
dia mengetahuinya, maka hendaklah dia mufaraqah.
Jika
di masjid, maka imam yang dilantik oleh pihak masjid berhak menjadi
Imam. Juga, di rumah, tuan rumah lebih berhak menjadi imam, kecuali dia
merasakan ada orang lain yang lebih berhak maka dia meminta orang lain
menjadi imam. Namun, bagi pemimpin, dia lebih berhak menjadi makmum
kepada anak-anak buahnya. Kecualilah dia menunjukkan orang lain menjadi
imam.
Bagi
imam yang berlainan mazhab, ia diukur mengikut iktiqad makmum. Jika
makmum dapat mempastikan yang imam meninggalkan sesuatu yang diambil
kira sah sembahyang dalam mazhab makmum, maka tidaklah sah mengikuti
imam tersebut.
12. Saf Imam & Makmum
Saf
hendaklah mengikut aturannya. Imam mestilah di hadapan makmum dan tidak
boleh makmum terkehadapan daripada imam. Makmum lelaki di hadapan dan
makmum perempuan di belakang lelaki. Tidak boleh saf perempuan berdiri
terlalu jauh daripada saf lelaki yang akhir. Kalau ada 2 orang sahaja
untuk berjemaah, makmum hendaklah berdiri di sebelah kanan imam, dekat
betul dengan imam sekira-kira jari kelingking kaki kiri makmum bertemu
tumit kaki kanan imam. Kalau ada 3 orang, maka 2 orang hendaklah berdiri
betul-betul di tengah belakang imam dan jaraknya hendaklah dekat dengan
imam kira-kira pada kadar 3 hasta. Begitu juga antara satu saf dengan
saf lain di belakangnya. Jika terlalu jauh, maka hilanglah kesempurnaan
berjemaah. Namun, ia dikira tetap sah solat.
Imam,
sebelum mula mendirikan solat, hendaklah memastikan dahulu barisan saf
untuk rapat dan lurus. Lurus itu mengikut tumit makmum. Manakala rapat
itu bermaksud jari kelingking kaki makmum bertemu satu sama lain. Makmum
pula janganlah hanya menjaga saf pada sebelum solat sahaja atau rakaat
pertama sahaja. Sedangkan menjaga saf agar rapat dan lurus hendaklah
berlaku pada setiap rakaat. Oleh yang demikian, sebaik bangun daripada
sujud kedua untuk rakaat seterusnya, betulkanlah semula saf kita itu
walaupun kita dalam keadaan solat.
Makmum
yang seorang di kanan imam, bilamana datang seorang lain untuk
menyertai jemaah, maka hendaklah dia berundur ke belakang selepas orang
tersebut bertakbiratul ihram. Jika di belakangnya sempit, maka wajarlah
imam tersebut yang mara ke hadapan.
Bagi
seorang yang datang lewat kepada jemaah, hendaklah dia mengisi ruang
kosong pada saf yang ada. Makruh baginya memulakan saf baru di belakang
saf yang masih ada ruang kosong untuk diisi makmum. Jika ruang sudah
penuh, dan dia seorang sahaja di belakang, bolehlah dia memulakan saf
baru dengan bertakbiratul ihram, kemudian menarik seorang di saf hadapan
menyertainya. Jika dia solat berseorangan di belakang, solatnya sah
tetapi makruh baginya berbuat begitu serta kuranglah kesempurnaan jemaah
baginya.
13. Solat Imam & Makmum
Harus
bagi makmum yang solat penuh (tamam) mengikut imam yang solat qasar.
Namun, imam hendaklah memberitahu sebelum solatnya yang dia solat qasar.
Tidak menyalahi juga bagi makmum yang solat fardhu untuk mengikut imam
yang solat sunat.
14. Jemaah baru
Bagi
satu kumpulan yang masuk ke dalam masjid lalu mendapati imam dalam
tasyahud akhir, afdhal bagi mereka untuk membuat jemaah baru selepas
imam selesai salam. Dengan syarat waktu masih lapang dan tidak sempit.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan