Terdapat beberapa pendapat tentang bila bermulanya pensyariatan
kedua-dua ibadat ini. Berdasarkan pendapat yang lebih rajih
ibadat-ibadat ini disyariatkan pada tahun kesembilan hijrah berdasarkan
hadis yang diriwayatkan oleh As-Syaikhan:
Nabi s.a.w bersabda kepada delegasi kabilah Abdu al-Qis yang datang
menemui Baginda s.a.w pada awal tahun kesembilan hijrah. Mereka
bertanyakan tentang perintah-perintah yang wajib mereka patuhi. Baginda
menjawab: “Aku perintahkan kamu beriman kepada Allah, mendirikan
sembahyang, mengeluarkan zakat, berpuasa Ramadhan dan menyerahkan
seperlima daripada rampasan perang”. Sekiranya haji difardhukan sebelum
itu nescaya Baginda akan turut menyebutnya bersama perintah yang
ditujukan kepada mereka ( Kitab Fiqh al-Manhaji Imam As-Syafie ).
Terdapat beberapa perbezaan yang besar antara ibadah haji dan umrah dari sudut masa perlaksanaan dan hukum iaitu :
1. Haji hanya boleh dilakukan pada bulan tertentu iaitu Syawal,
Zulkaedah dan sepuluh hari pertama dalam Bulan Zulhijjah ). Umrah pula
boleh dilaksanakan sepanjang tahun kecuali hari-hari mengerjakan haji
bagi orang yang berniat melakukannya.
2. Haji mengandungi wukuf di Arafah, bermalam di Muzdalifah dan Mina dan
melontar Jamrah. Dalam umrah tidak ada semua semua perkara tersebut,
hanya tawaf, sa’i dan bercukur atau bergunting (tahallul).
3. Rukun haji ada lima iaitu ihram, wukuf di Arafah, tawaf, sa’i dan
tahallul. Manakala rukun umrah hanya empat iaitu ihram, tawaf, sa’i dan
tahallul
4. Kewajipan mengerjakan haji telah disepakati oleh ijmak ulamak, tetapi
kewajipan umrah ulamak berselisih pendapat ( tiada sepakat ulamak).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan