Ganjil adalah bilangan 
yang jika dibahagi dua maka berbaki 1 dan itu adalah perkara yang Allah 
dan Rasulnya suka, kerana Allah SWT itu hanya 1 atau Maha esa, tunggal.
Dalam sebuah hadis Rasullullah SAW bersabda:
إن الله وتر يحب الوتر
"Sesungguhnya Allah SWT itu witir dan Dia mencintai yang witir (ganjil) '," (HR Bukhari dan Muslim).
Imam an-Nawawi rahimahullah berkata: "Witir maknanya ganjil (lawan genap).
Allah itu witir, ertinya
 Allah itu esa tidak ada sekutu yang sama bagi-Nya. Sedangkan makna 
"Allah mencintai witir adalah bahawa Allah mengutamakan bilangan ganjil 
dalam beberapa amalan dan ketaatan.
Allah menjadikan solat 
itu 5 waktu, bersuci 3 kali, tawaf 7 kali, sa'i 7 kali, melontar jumrah 7
 kali, hari tasyriq ada 3 hari, beristinjak 3 kali, kain kafan 
disyariatkan 3 lapis, zakat pertanian (nisabnya) 5 wasaq, zakat perak 5 
uqiyah, demikian juga nisab zakat unta dan lain-lain.
Demikian juga Allah 
jadikan beberapa makhluk-Nya yang besar berjumlah witir, seperti langit,
 bumi, lautan, hari-hari (dalam seminggu) dan lain-lain. Akan tetapi ada
 yang berpendapat bahawa makna witir disini adalah berkait kepada sifat 
hamba-Nya yang menyembah Allah dengan mengesakan dan mengikhlaskan 
kepada Allah saja. Wallahu a'lam. "(Syarh sahih muslim: 9/39). 
Dikatakan dalam hadis 
yang lain: Abu Hurairah berkata: "Rasulullah SAW bersabda, (Dan Allah 
mempunyai sembilan puluh sembilan nama seratus kurang satu, barang siapa
 menghitungnya (menghafal dan mentafakurinya) akan masuk syurga. Dia itu
 witir (ganjil) dan menyukai yang ganjil) ', "(HR Bukhari dan Muslim). 
Aisyah ra. berkata: 
"Rasulullah SAW 'alaihi wa sallam beri'tikaf di sepuluh hari terakhir 
bulan Ramadhan dan beliau bersabda, yang ertinya: (Carilah malam 
Lailatul Qadar di (malam ganjil) pada 10 hari terakhir bulan 
Ramadhan)'," (HR Bukhari dan Muslim ). 
"Sesungguhnya Allah itu witir (esa / ganjil) dan suka pada yang ganjil '," (HR Abu Daud dan Turmudzi). 
Dari keterangan di atas 
dapt disimpulkan: "witir yang dimaksudkan bukanlah bererti merangkumi 
segala sesuatu secara umum, melainkan maksudnya adalah Allah lah yang 
menghukumi beberapa hukum syari'at dan ciptaanNya berjumlah witir, 
seperti solat disyariatkan witir, langit berjumlah witir, dan 
sebagainya. 
Allah yang menghukumi 
demikian bukan bererti segala sesuatu disyariatkan supaya menjadi witir.
 Oleh kerana itu seseorang tidak disyariatkan ketika berjalan untuk 
menghitung langkahnya supaya menjadi witir, ketika makan tidak 
disyariatkan mengira suapan berjumlah witir, ketika minum tidak 
disyariatkan mengira jumlahnya menjadi witir kerana tidak ada asalnya 
dan hal ini tidak disyariatkan. Bahkan mengkhususkan ibadah dengan 
pengkhususan yang tidak dikhususkan Allah dan Rasul-Nya adalah perbuatan
 bid'ah (mengada-ngada dalam hal agama).
Sumber: islampos.com
 
Tiada ulasan:
Catat Ulasan