Ganjil adalah bilangan
yang jika dibahagi dua maka berbaki 1 dan itu adalah perkara yang Allah
dan Rasulnya suka, kerana Allah SWT itu hanya 1 atau Maha esa, tunggal.
Dalam sebuah hadis Rasullullah SAW bersabda:
إن الله وتر يحب الوتر
"Sesungguhnya Allah SWT itu witir dan Dia mencintai yang witir (ganjil) '," (HR Bukhari dan Muslim).
Imam an-Nawawi rahimahullah berkata: "Witir maknanya ganjil (lawan genap).
Allah itu witir, ertinya
Allah itu esa tidak ada sekutu yang sama bagi-Nya. Sedangkan makna
"Allah mencintai witir adalah bahawa Allah mengutamakan bilangan ganjil
dalam beberapa amalan dan ketaatan.
Allah menjadikan solat
itu 5 waktu, bersuci 3 kali, tawaf 7 kali, sa'i 7 kali, melontar jumrah 7
kali, hari tasyriq ada 3 hari, beristinjak 3 kali, kain kafan
disyariatkan 3 lapis, zakat pertanian (nisabnya) 5 wasaq, zakat perak 5
uqiyah, demikian juga nisab zakat unta dan lain-lain.
Demikian juga Allah
jadikan beberapa makhluk-Nya yang besar berjumlah witir, seperti langit,
bumi, lautan, hari-hari (dalam seminggu) dan lain-lain. Akan tetapi ada
yang berpendapat bahawa makna witir disini adalah berkait kepada sifat
hamba-Nya yang menyembah Allah dengan mengesakan dan mengikhlaskan
kepada Allah saja. Wallahu a'lam. "(Syarh sahih muslim: 9/39).
Dikatakan dalam hadis
yang lain: Abu Hurairah berkata: "Rasulullah SAW bersabda, (Dan Allah
mempunyai sembilan puluh sembilan nama seratus kurang satu, barang siapa
menghitungnya (menghafal dan mentafakurinya) akan masuk syurga. Dia itu
witir (ganjil) dan menyukai yang ganjil) ', "(HR Bukhari dan Muslim).
Aisyah ra. berkata:
"Rasulullah SAW 'alaihi wa sallam beri'tikaf di sepuluh hari terakhir
bulan Ramadhan dan beliau bersabda, yang ertinya: (Carilah malam
Lailatul Qadar di (malam ganjil) pada 10 hari terakhir bulan
Ramadhan)'," (HR Bukhari dan Muslim ).
"Sesungguhnya Allah itu witir (esa / ganjil) dan suka pada yang ganjil '," (HR Abu Daud dan Turmudzi).
Dari keterangan di atas
dapt disimpulkan: "witir yang dimaksudkan bukanlah bererti merangkumi
segala sesuatu secara umum, melainkan maksudnya adalah Allah lah yang
menghukumi beberapa hukum syari'at dan ciptaanNya berjumlah witir,
seperti solat disyariatkan witir, langit berjumlah witir, dan
sebagainya.
Allah yang menghukumi
demikian bukan bererti segala sesuatu disyariatkan supaya menjadi witir.
Oleh kerana itu seseorang tidak disyariatkan ketika berjalan untuk
menghitung langkahnya supaya menjadi witir, ketika makan tidak
disyariatkan mengira suapan berjumlah witir, ketika minum tidak
disyariatkan mengira jumlahnya menjadi witir kerana tidak ada asalnya
dan hal ini tidak disyariatkan. Bahkan mengkhususkan ibadah dengan
pengkhususan yang tidak dikhususkan Allah dan Rasul-Nya adalah perbuatan
bid'ah (mengada-ngada dalam hal agama).
Sumber: islampos.com
Tiada ulasan:
Catat Ulasan