Pendahuluan
Dakwah adalah asas kepada kemunculan agama Islam dan penyebarannya.
Tanpa dakwah Islam tidak muncul dan tersebar luas sebagaimana yang ada
pada masa ini. Peranan dakwah yang sebegini penting dapat dilihat dengan
jelas dalam sejarah kelahiran agama Islam dan perkembangannya. Setelah
Rasulullah s.a.w wafat maka tugas dan kewajipan berdakwah
dipertanggungjawabkan kepada seluruh umat Islam berdasarkan kepada
kedudukan mereka sebagai umat yang terbaik dan paling layak bagi
melaksanakan kewajipan tersebut. (Q.3:110).
Defenisi
Dakwah dari sudut etimologi (bahasa), berasal daripada perkataan arab
iaitu Da'a, Yad'u, Da'watan, wada'iyatan yang memberi erti menyeru,
memanggil, mengajak, mempengaruhi atau melaung. Kata dasar “dakwah”
dalam penggunaan bahasa arab menurut kamus munjid al-Tullab (hlm.200)
boleh diterima pakai untuk 17 makna yang berlainan.
Manakala dari sudut terminologi (istilah), Dr.Yusuf al-Qardawi
mendefinisikan dakwah sebagai usaha membawa orang lain kepada agama
Islam, supaya mengikut petunjuk agama ini, melaksanakan ketetapannya di
muka bumi, mengkhususkan segala bentuk perhambaan diri, permohonan dan
taat kepada Allah s.w.t sahaja, melepaskan diri daripada segala
konkongan yang bukan daripada Allah s.w.t (taghut ) yang terpaksa
dipatuhi, memberi hak kepada orang yang ditentukan hak oleh Allah s.w.t,
menafikan hak ke atas orang yang dinafikan hak oleh Allah s.w.t,
menyeru kepada kebaikan dan menegah kemungkaran, dan berjihad pada
jalan-Nya.
Menurut Kamus Dewan ( hlm: 244-255)
Suatu kegiatan menyeru dan membimbing (mendidik dan sebagainya) serta
menyakinkan secara baik dalam usaha mempengaruhi orang lain supaya
menyedari (menghayati) dan mengamalkan ajaran agama (agama Islam).
Menurut Muhamad Ghazali: Dakwah sebagai suatu program yang
lengkap, yang semua peringkatnya mengandungi semua ilmu pengetahuan yang
diperlukan oleh manusia, bagi menjelaskan tujuan dan matlamat hidup dan
bagi menyingkap petunjuk jalan yg menjadi petunjuk mereka.
Istilah Non-Muslim
Istilah ini merujuk kepada orang-orang yang belum kembali kepada Islam
atau bukan beragama Islam atau yang mempunyai kepercayaan atau agama
selain dari agama Islam. Istilah Non-Muslim lebih ideal untuk digunakan
dalam konteks dakwah berbanding istilah-istilah yang lain seperti
al-Kufr, al Munafiq dan al-Syirik kerana ketiga-tiga istilah ini lebih
sesuai untuk diasimilasikan terhadap golongan yang menolak Islam setelah
sampai kepadanya kebenaran. Maka tidak adil untuk disama-ratakan
kesemua golongan bukan Islam sebagai tiga golongan di atas. Oleh yang
demikian, seputar topik Pendekatan Dakwah Terhadap Non-Muslim istilah
pendekatan dalam konteks ini boleh diertikan sebagai:
1. Metod; merujuk kepada kaedah, cara atau sistem penyampaian dakwah,
2. Uslub; gaya penyampaian isi atau kandungan dakwah dengan ibarat atau bentuk tertentu dan
3. Wasilah; medium atau saluran yang digunakan untuk menyampaikan kandungan dakwah.
Oleh yang demikian, ringkasnya topik Pendekatan DakwahTerhadap
Non-Muslim merupakan suatu topik yang membincangkan tentang apakah metod
atau uslub atau wasilah yang terbaik yang boleh diaplikasikan dalam
usaha penyampaian dakwah Islamiyah kepada golongan bukan Islam
berdasarkan kepada latar belakang sasaran (mad’u )serta kepercayaan yang
dianuti.
NON-MUSLIM
Zaidan (1976: 366-390) membahagikan orang bukan Islam kepada tiga, iaitu:
i.
Golongan atasan, yang biasanya lebih banyak menentang dakwah dan sukar
untuk diajak kepada Islam kerana ingin mempertahankan kedudukan mereka.
ii. Golongan orang awam, yang biasanya lebih senang menerima dakwah kerana mereka tiada apa-apa kepentingan untuk menolak Islam.
iii. Golongan
munafik, yang sering melakukan kerosakan dalaman masyarakat Islam.
Mereka juga susah untuk menerima dakwah kerana terikat dengan
kepentingan mereka.
Selain itu, Non-Muslim atau orang bukan Islam menurut Ab.Aziz Mohd Zin
(2001), terdiri daripada pelbagai kelompok dan kepercayaan, iaitu: i. Golongan pemuja patung berhala ( golongan musyrik).
Golongan ini kebanyakannya terdiri daripada kalangan penganut agama Hindu dan Buddha.Dalam kalangan golongan ini juga terdapat kelompok yang menganut kepercayaan animism iaitu mempercayai wujudnya roh semangat dan kuasa disebalik pokok, binatang dan sebagainya.
ii. Golongan yang beragama Kristian dan Yahudi.
iii.
Agama Kristian dan Yahudi dikategorikan dalam kelompok Agama Samawi
(Agama Langit),yang mana kedua-dua agama ini pada asalnya adalah
daripada ajaran Nabi Isa a.s dan Nabi Musa a.s yang berpandukan kepada
kitab Injil dan kitab Taurat, namun kemudiannya telah diselewengkan oleh
para pengikutnya. Istilah asalnya, golongan ini disebut dalam al-Quran
sebagai Ahli Kitab
iv. Golongan Ateisme
Golongan ini terdiri daripada kelompok yang berfahaman bebas dari ikatan
agama yang ada (free thinker). Istilah asalnya, disebut sebagai
golongan mulhid.
v. Golongan Munafik
Munafik iaitu golongan yang berpura-pura dan menyembunyikan isi hatinya
yang sebenar. Menurut Najati (1993) , orang munafik ialah orang yang
lemah peribadi, orang yang teragak-agak dan orang yang tidak boleh
menentukan sikap yang jelas tentang keimanannya. Muhammad Jamil Ghazi
pula menyatakan golongan munafik sebagai golongan yang semasa bersama
orang mukmin mereka melahirkan keimanan, manakala ketika bersama dengan
orang kafir mereka melahirkan kekufuran, perbuatan ini adalah
berdasarkan kepentingan dirinya.
ASAS DAKWAH KEPADA NON-MUSLIM
Asas utama sekali yang harus dilakukan oleh seorang da’ie sebelum
melakukan proses dakwah Islamiyah ialah muhasabah diri serta
memperbetulkan niat dan matlamat. Niat yang betul yakni, Lillahi t aa’la
akan melahirkan sifat keikhlasan dalam diri seorang da'ie yang mana
sentuhannya secara tidak langsung akan mempengaruhi personaliti dan
karisma diri seorang pendakwah yang terzahir pada jasad. Mudahnya,
akhlak yang baik adalah cerminan yang terbaik dalam proses memulakan
dakwah, terutama kepada golongan non-muslim khususnya di Malaysia. Hal
ini kerana, kebanyakan golongan non-muslim di Malasyia menolak dan tidak
memandang Islam sebagai sebuah agama atau satu cara hidup yang terbaik
adalah berpunca daripada peribadi muslim itu sendiri, sama ada golongan
muslim yang berada di puncak kepimpinan mahu pun bawahanya.
Dalam hal ini, perspektif yang salah terhadap konsep Islam dan
Muslim menyumbang kepada peratusan penerimaan terhadap isi kandungan
dakwah. Contohnya seperti Islam agama terrorist kerana suka berperang,
agama yang kejam, zalim terhadap penganut agama lain, Islam
terlalubanyak peraturan dan menyusahkan dan lain-lain. Oleh yang
demikian, perkara pertama yang terlebih dahulu perlu dilakukan oleh
seorang da’ie ketika berdakwah kepada non-muslim ialah memperbetulkan
misconceptions yakni salah tanggapan terhadap Islam. Jelaskan kepada
mereka tentang perbezaan konsep antara Islam dan Muslim. Islam dan
Muslim merupakan dua subjek nilai yang berbeza. Islam merujuk kepada
satu cara hidup yang terbaik yang dianjurkan oleh Allah s.w.t yang
dijamin sesuai dengan fitrah manusia pada setiap zaman.Pada Islam
berdirinya prinsip-prinsip yang menjadi pegangan kepada manusia yang
mengimaninya dan golongan manusia inilah yang diistilahkan sebagai
Muslim.
Maka, perbezaannya adalah jelas yang mana apa yang hendak kita
sampaikan kepada mereka adalah tentang mesej-mesej Islam bukannya
tentang mesej-mesej Muslim. Kembali kepada fitrah atau lumrah manusia
itu sendiri, yang mana ianya tidak akan terlepas daripada melakukan
kesilapan dan tidak aka ada manusia yang sempurna. Justeru itu, tidak
adil untuk Islam sebagai satu cara hidup yang sempurna itu dihukum atas
ketidak sempurnaan penganutnya dalam menghayati norma-norma yang
dianjurkan dalam Islam. Selain itu, terdapat dalam golongan non-muslim
dan juga ahli keluarga mereka menyalah tafsir dan silap faham mengenai
istilah Melayu dan juga Islam. Mereka menganggap orang Melayu adalah
orang Islam dan masuk Islam bererti masuk Melayu. Fahaman terhadap
kedua-dua istilah ini adalah salah sama sekali.
Fahaman ini secara tidak langsung akan meningkatkan lagi persepsi
negatif golongan non-muslim untuk menjinakkan diri atau mendekati
masyarakat muslim yang dalam konteks di Malaysia majoritinya terdiri
daripada orang berbangsa Melayu. Dari aspek lain mereka selalu
menjadikan orang melayu sebagai contoh kepada Islam sama ada pada aspek
baik dan buruk. Imej yang buruk tentang melayu tidak boleh ditempelkan
terhadap muslim dan Islam. Oleh yang demikian, kesamaran tentang
pemahaman masuk Islam adalah masuk melayu perlu diperbetulkan dan
dijelaskan agar Islam tidak dilabelkan pada mana-mana kaum atau bangsa
kerana Islam adalah sebuah agama universal dan penganutnya terdiri
daripada pelbagai suku kaum dari seluruh pelusuk dunia.
Perkara ini penting untuk dijelaskan oleh seorang da’ie dalam
mendekati mad’u (sasaran) non-muslim. Analoginya mudah, umpama sebiji
cawan yang kotor, andai dituangkan air yang bersih sehingga penuh pun
tetap tidak akan dapat diminum, malah akan dibuang kerana ianya tetap
kotor dan boleh memudaratkan kesihatan. Tetapi, seandainya sebiji cawan
tersebut dibersihkan terlebih dahulu sebelum dituangkan air yang bersih
ke dalamnya, air tersebut akan dapat diminum walaupun hanya sedikit.
Kesimpulannya, asas dakwah terhadap non-muslim merangkumi :
1. Bina hubungan
2. Membina asas kepercayaan antara da’ie dan mad’u
3. Menghilangkan kesamaran dan salah faham mad’u terhadap Islam.
PENDEKATAN DAKWAH TERHADAP NON-MUSLIM
Di dalam rujukan utama kita yakni Al-Quran Al-Karim, Allah SWT telah
menggariskan beberapa pendekatan yang boleh dipraktikkan oleh seorang
pendakwah dalam menyebarkan dakwah.
Firman Allah SWT ;
Maksudnya: Serulah ke jalan Tuhanmu (Wahai Muhammad) dengan hikmah
kebijaksanaan Dan nasihat pengajaran yang baik dan berbahaslah dengan
mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik;
sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang yang
sesat dari jalannya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan
orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk.(Surah an-Nahl: 125)
Manakala, asas metodologi atau pendekatan dakwah menurut Ab. Aziz Mohd. Zin (1999) ialah ;
1. Penjelasan yang nyata dan jelas
2. Berperingkat-peringkat
3. Mudah
4. Menjinakkan
5. Adanya sebab disebalik sesuatu suruhan dan larangan.
6. Bersesuaian dengan keadaan sasaran.
Oleh yang demikian, dalam konteks “Pendekatan Dakwah Terhadap
Non-Muslim” maka beberapa pendekatan berikut boleh diaplikasikan :
1. Dakwah bil Hal
Dakwah bil hal juga disebut sebagai “Dakwah bil qudwah hasanah” yang
bererti dakwah melalui tingkah laku serta contoh teladan yang baik.
Ditonjolkan melalui akhlak dan nilai moral yang terzahir pada diri
seseorang individu muslim. Ab. Aziz Mohd. Zin (2001) menyebut dakwah
bilhal sebagai;
Dakwah bil hal bererti dakwah melalui contoh teladan yang baik. Ia
menjadi contoh teladan atau modul kepada kemuliaan dan keagungan Islam.
Dakwah bilhal boleh menghilangkan perasaan prejudis dan negatif orang
bukan Islam terhadap Islam. Penonjolan contoh teladan yang baik dalam
kehidupan harian orang Islam satu perkara yang penting dalam dakwah
kerana ia boleh memperlihatkan tentang kemuliaan agama Islam yang perlu
diikuti oleh semua orang. Contoh teladan yang baik akan menjadi pengaruh
yang besar kepada orang lain untuk mengikuti sesuatu cara hidup yang
ditunjukkan”
Dakwah bil hal merupakan satu pendekatan dakwah yang efektif dalam
konteks psikologi dakwah kepada non-muslim. Contohnya, seperti kata
pepatah, “senyum, tak perlu kata apa apa”. Menurut psikologi manusia,
senyuman yang ikhlas akan membuatkan orang yang berada disekeliling kita
berasa senang dan mampu menarik minat orang untuk lebih mendekati kita.
Dalam hal ini, senyuman juga merupakan satu akhlak yang terpuji yang
dianjurkan dalam Islam. Sunnatullah untuk kita mengamalkannya dalam
kehidupan seharian. Sebagaimana yang diriwayatkan oleh Al-Tirmidzi dalam
sahihnya Rasululullah s.a.w bersabda; “Senyumanmu di hadapan saudaramu
adalah sedekah”. Selain itu, terdapat banyak lagi akhlak dan nilai
moral yang terpuji yang dianjurkan oleh Islam dalam setiap ceruk
kehidupan manusia. Bermula dari akhlak antara manusia dengan pencipta,
akhlak manusia sesama manusia, akhlak manusia dengan haiwan, akhlak
manusia dengan alam dan sebagainya.
2. Dakwah bil Mal
Dakwah bil mal bermaksud usaha dakwah yang dilakukan melalui gerak kerja
berbentuk kebajikan, sama ada berbentuk kewangan ataupun berbentuk
sumbangan tenaga dan masa. Antara yang boleh dilakukan ialah
memperkasakan badan-badan zakat dan kebajikan yang ada di Malaysia
dengan memperbaiki kelemahan dalaman dan luaran organisasi sama ada
daripada aspek pengurusan mahu pun prosedur supaya badan-badan ini boleh
menjadi penjana sumber pada kelangsungan gerak kerja dakwah kepada
non-muslim.
Dalam sektor zakat, bahagian yang boleh dibahagikan kepada golongan
non-muslim hendaklah dimanfaatkan sepenuhnya dalam membantu gerak kerja
dakwah kepada non-muslim samada melalui penganjuran program-program
berbentuk kebajikan atau pun bantuan saluran kewangan kepada golongan
mualaf (non-muslim) yang hendak berjinak-jinak atau berminat dengan
Islam) dan golongan non-muslim yang memerlukan yang layak menerima
bantuan zakat (merujuk kepada bantuan yang seumpama dengannya).
Selain itu, mengatur program-program berbentuk khidmat masyarakat
atau kebajikan di hospital,penjara, rumah anak-anak yatim atau
kawasan-kawasan yang majoriti penduduknya non-muslim juga wajar
dilakukan terutamanya kepada golongan yang lemah dan memerlukan.
Program-program sebegini boleh memikat sasaran atas sumbangan dan
khidmat yang diberikan.
3. Dakwah bil Kutub
Dakwah bil kutub bererti dakwah melalui penulisan. Dalam era
globalisasi kini, da’wah bil kutub tidak semestinya merujuk kepada
penulisan risalah atau buku-buku, asalkan berkaitan dengan penulisan dan
boleh dijadikan sebagai wasilah dakwah maka ianya boleh dikategorikan
sebagai da’wah bil kutub. Contoh yang paling mudah ialah dakwah melalui
Blog, Laman Web, Yahoo Group, Facebook , emel, Sistem Pesanan Ringkas
(SMS) dan banyak lagi. Dakwah melalui penulisan adalah antara metod
dakwah yang paling meluas boleh diaplikasikan oleh semua orang. Apa yang
dimaksudkan dengan penulisan ialah satu kegiatan memikir, mengkaji,
merakam dan menulis sekumpulan pengalaman diri hasil daripada
pemerhatian, Kegiatan penulisan sama ada penulisan kreatif atau
non-kreatif dapat membantu idea-idea dan pemikiran serta ilmu tersebar
dengan meluas. Dalam konteks dakwah, penulisan merupakan aktiviti
penyampaian maklumat tentang Islam, serta mengajak manusia ke arah
kebaikan dan memberi peringatan kepada manusia yang lalai.
Antara isi kandungan dakwah yang boleh dimasukkan dalam penulisan
dakwah kepada non-muslim ialah penjelasan tentang keistimewaan Islam dan
keuntungan-keuntungan yang akan diperolehi melalui Islam. Dengan itu,
keadilan, kesejahteraan, persamaan, peluang dalam pencarian penghidupan
dan lain-lain dasar dalam Islam perlulah ditonjolkan penjelasannya
supaya orang bukan Islam berasa tidak rugi apabila menerima Islam, malah
sebaliknya.
4. Dakwah bil Lisan
Selain itu, dakwah kepada non-muslim juga boleh dilakukan melalui
pendekatan, one to on, ceramah-ceramah umum, mousqe tour guide‟ dan
lain-lain. Walau bagaimanapun, lapangan atau pun wasilah yang paling
sesuai dalam usaha dakwah kepada non-muslim dengan metod billisan ialah
pada majlis dialog perbandingan agama atau “interfaith dialog.” atau pun
pada seminar-seminar perbandingan agama, seminar kefahaman Islam dan
sebagainya. Hal ini kerana, sudah pasti kalangan hadirin yang
menghadirkan diri di majlis-majlis sebegini adalah golongan yang memang
ingin mengetahui tentang Islam dan apakah perbezaannya dengan
agama-agama yang lain. Justeru, penekanan isi berhubung dengan wahyu dan
kerasulan harus disampaikan dan dikupas dengan sebaik mungkin sesuai
dengan tahap pengetahuan yang umumnya ada pada golongan sebegini serta
disampaikan dengan uslub yang terbaik dan gaya bahasa yang mudah untuk
difahami oleh mereka. Penekanan tentang wahyu dan kerasulan (isi dakwah)
adalah untuk memberi kefahaman bahawa Islam berasal dari Pencipta alam
ini dan keadaannnya berbeza sama sekali dengan agama-agama lain yang
punca asalnya tidak menentu, sama ada dari pencipta atau dari pemikiran
manusia. Antara yang boleh ditonjolkan ialah bukti-bukti mengenai
keaslian dan kemukjizatan al-Quran, bukti-bukti mengenai Nabi Muhammad
sebagai Nabi terakhir yang terdapat di dalam al-Quran dan juga
kitab-kitab agama lain seperti Kitab Hindu, Bible dan sebagainya. Dalam
pada itu, turut diterangkan tentang perbandingan antara Islam dengan
agama-agama lain, contohnya isu tentang kepercayaan yakni akidah
Islamiyah. Hal ini akan memperlihatkan kepada mereka bahawa dasar-dasar
akidah dalam Islam sesuai dengan fitrah kejadian manusia, senang dan
lebih mudah untuk difahami.
Firman Allah s.w.t :
Maksudnya: Kemudian sesiapa yang membantahmu (Wahai Muhammad)
mengenainya, sesudah engkau beroleh pengetahuan yang benar, maka
katakanlah kepada mereka: "Marilah kita menyeru anak-anak kami serta
anak-anak kamu, dan perempuan-perempuan kami serta perempuan-perempuan
kamu, dan diri kami serta diri kamu, kemudian kita memohon kepada Allah
dengan bersungguh-sungguh, serta kita meminta supaya laknat Allah
ditimpakan kepada orang-orang yang berdusta"
CARI PERSAMA DAN ELAKAN PERBEZAAN
Firman Allah s.w.t ;
Maksudnya:
Katakanlah (Wahai Muhammad): Wahai ahli kitab, marilahkepada satu
kalimah yang bersamaan antara kami dengan kamu, iaitu kita semua tidak
menyembah melainkan Allah, dan kita tidak sekutukan dengannya sesuatu
jua pun; dan jangan pula sebahagian dari kita mengambil akan sebahagian
yang lain untuk dijadikan orang-orang yang dipuja dan didewa-dewakan
selain dari Allah, Kemudian jika mereka (Ahli Kitab itu) barpaling
(enggan menerimanya)maka Katakanlah kepada mereka:“Saksikanlah kamu
bahawa sesungguhnya kami adalah orang-orang Islam
(Surah Ali Imran: 64)
Dalam keghairahan kita melakukan dakwah kepada non-muslim sama ada
dakwah bil hal, billisan dan sebagainya, ayat ini mengajar kita supaya
mencari persamaan ketika berdakwah. Seelok-eloknya carilah persamaan dan
jauhilah perbezaan.
Hal ini kerana, dalam konteks dakwah, satu titik persamaan akan lebih
mendekatkan kita dengan mereka berbanding satu titik perbezaan yang
hanya akan mendatangkan pelbagai perspektif yang negatif terhadap Islam
dan akan menjauhkan lagi mereka dengan kita.
Firman Allah s.w.t lagi dalam surah al-Ankabut:
Maksudnya: Dan janganlah kamu berbahas dengan ahli kitab melainkan
dengan cara yang lebih baik, kecuali orang-orang yang berlaku zalim di
antara mereka; dan katakanlah (kepada mereka): "Kami beriman kepada
(Al-Quran) yang diturunkan kepada kami dan kepada (Taurat dan Injil)
yang diturunkan kepada kamu; dan Tuhan kami, juga Tuhan kamu, adalah
satu; dan kepada-Nyalah, kami patuh dengan berserah diri."
(Surah al-Ankabut: 46)
Ayat ini menjelaskan bahawa kita dibenarkan untuk berbahas dengan
non-muslim Tetapi hendaklah dilakukan dengan cara yang baik. Namun, cara
yang lebih tegas boleh digunakankepada golongan non-muslim yang zalim,
yakni berlaku zalim kepada golongan muslim. Walau bagaimanapun, kita
sama sekali dilarang untuk mencerca sembahan mereka serta ditegah dari
memperlekehkan amalan-amalan mereka yang lain sebagaimana firman Allah
s.w.t :
Maksudnya:
dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari
Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas
dengan ketiadaan pengetahuan. Demikianlah Kami memperelokkan pada
pandangan tiap-tiap umat akan amal perbuatan mereka, kemudian kepada
Tuhan merekalah tempat kembali mereka, lalu ia menerangkan kepada mereka
apa yangmereka telah lakukan.
(Surah al-An‟am: 108)
PENUTUP
Sebagai seorang da’ie limitasi tugas kita hanyalah sebagai mubaligh/ah.
Tugas kita hanyalah sebagai penyampai, yang menyampaikan kepada golongan
non-muslim tentang Islam. Allah s.w.t telah menegaskan bahawasanya
tugas kita hanyalah menyampaikan kepada mereka petunjuk, tetapi hanya
Allah s.w.t jualah yang akan memberikan petunjuk yakni hidayah kepada
sesiapa yang dikehendakinya.
Firman Allah s.w.t:
Maksudnya:
"Tidaklah engkau diwajibkan (wahai Muhammad) menjadikan mereka (yang
kafir) mendapat petunjuk (kerana kewajipanmu hanya menyampaikan
petunjuk), akan tetapi Allah jualah yang memberi petunjuk (dengan
memberi taufik) kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya (menurut
undang-undang kamu pula tidaklah mendermakan sesuatu melainkan kerana
menuntut keredaan Allah dan apa jua yang kamu dermakan dari harta yang
halal, akan disempurnakan (balasan pahalanya) kepada kamu, dan (balasan
baik) kamu (itu pula) tidak dikurangkan.
(Surah al-Baqarah: 272)
(Surah al-Baqarah: 272)
Sumber: http://omartahfiz.blogspot.com
Tiada ulasan:
Catat Ulasan