Rabu, April 09, 2014

10 Salah Faham Tentang Islam

1. Islam adalah pengganas?
Ia merupakan tanggapan yang salah terbesar tentang Islam. Ini disebabkan media (Barat) memberikan gambaran yang tidak baik tentang Islam dan bersikap stereotaip.
2. Sejarah yang tidak masuk akal
Sejarawan De Lacey O'Leary mengatakan "Bahawa lagenda tentera Islam yang menyerang dunia dan memaksa tahanan memeluk Islam dengan pedang". Ini menjadi mitos yang paling hebat dalam sejarah barat.

Daripada Buku Berjudul The Sword of Islam
Pada abad pertengahan, tentera Mongol iaitu bangsa daripada Asia Tengah yang menetap di kawasan yang sekarang ini dikenali Mongolia. Namun, pada satu ketika dahulu, empayar Mongol mencecah hampir satu per tiga dunia setelah menakluki sebahagian besar empayar Islam. Walaupun empayar Islam telah ditakluk, agama Islam telah diterima dan diguna pakai dalam kehidupan mereka.

3. Hak wanita dalam bebas berpakaian.
Bagi mereka (barat) menutup aurat dari hujung rambut hingga ke ibu kaki adalah tidak wajar untuk wanita. Mereka (barat) menyatakan Islam melaksanakan banyak hukuman keras terhadap wanita. Perkara ini diperhatikan sejak zaman sebelum ketibaan Islam, wanita hanya untuk memuaskan nafsu sahaja dan kelahiran anak perempuan dianggap pengghinaan terhadap keluarga. Dan disebabkan itulah amalan membunuh bayi perempuan tidak terkawal.

Apabila Islam datang, agama ini melarang keras amalan pembunuhan bayi perempuan. Islam telah memberikan kembali hak asasi manusia yang banyak kepada wanita. Seorang wanita Islam dibenarkan untuk menolak dan menerima apa-apa pinangan untuk berkahwin dan mempunyai hak untuk memohon perceraian. Juga dalam segi pendidikan, seorang wanita yang bertanggungjawab dan diwajibkan untuk mencari ilmu demi kebaikan dirinya dan masyarakat.

Pada waktu ini, banyak wanita telah dieksploitasi dengan iklan produk  yang mendedahkan aurat. Manakah yang lebih melindungi wanita ? Islam atau undang-undang ciptaan manusia ?

4. Keganasan Tentera Muslim
Mereka (barat) menganggap tentera Islam tidak bertamadun dan biadab semasa berperang. Ini agak berlawanan kerana terdapat sepuluh peraturan peperangan yang mesti dipatuhi dalam Islam.

1. Jangan melakukan pengkhianatan
2. Tidak menyimpang dari jalan yang lurus
3. Jangan bersikap kejam pada mayat
4. Dilarang membunuh kanak-kanak, wanita dan orang tua (nazak)
5. Tidak merosakkan alam sekitar Contoh : membakar tumbuh-tumbuhan
6. Tidak boleh musnahkan bangunan
7. Membiarkan orang yang menumpukan hidup mereka kepada perkhidmatan monastik

5. Nabi Muhammad adalah pedophile
Pedophile bermaksud sumbang mahram @ salah laku seks terhadap kanak-kanak.  Ia sememangnya tidak benar. Aishah Binti Abu Bakar (Isteri Nabi) berkahwin setelah baligh 3 tahun sebelum perkahwinannya. Ketika itu Aisyah berumur 7 tahun (namun ulama berselisihan pendapat mengenainya). Rasulullah tidak bersama dengannya sebagai suami isteri melainkan setelah berhijrah ke Madinah. Ketika itu, Aisyah berumur 9 tahun sementara Nabi Muhammad s.a.w. berumur 53 tahun.

Dalam Islam juga, adalah menyalahi undang-undang untuk memaksa seseorang untuk berkahwin dengan seseorang jika mereka tidak mahu berkahwin. Tidak ada sebarang petunjuk bahawa masyarakat pada zaman itu mengkritik atau mengecam gadis  yang berkahwin pada usia muda. Sebaliknya, perkahwinan telah digalakkan oleh keluarga gadis dan telah disambut oleh masyarakat umum.

6. Jihat bermaksud membunuh

Makna sebenar bahasa Arab perkataan jihad adalah perjuangan. Terdapat banyak bentuk jihad tetapi yang paling penting adalah...
jihad al-nafs (jihad melawan nafsu diri),
jihad bil-lisan (jihad dengan menjaga percakapan),
yad bil jihad (jihad dengan menggunakan tindakan),
dan Jihad bis Saif (jihad dengan menggunakan pedang).

Setiap jihad berada pada kedudukan berbeza dan ia telah diriwayatkan bahawa Nabi Muhammad pulang dari pertempuran dan berkata, ”Kita telah pulang dari jihad yang lebih kecil (yang pergi ke medan peperangan) kepada jihad yang lebih besar (perjuangan jiwa).
Ini bermakna bahawa Islam mementingkan berjuang menentang nafsu diri dan jiwa, lebih penting daripada jihad dalam perang. Mati syahid tidak hanya mati di medan perang. Seseorang yang meninggal dunia semasa menunaikan haji di Mekah, seorang wanita yang meninggal dunia semasa melahirkan anak, atau seseorang yang mati dalam kemalangan kereta ketika beliau dalam perjalanan ke masjid, semuanya diberi kemuliaan syahid.
7. Agama yang tiada toleransi

‘Bunuh orang kafir’ adalah frasa yang ramai orang percaya bahawa ini adalah ideologi orang Islam terhadap orang bukan Islam. Ini adalah satu gambaran yang tidak betul undang-undang agama Islam. Islam sentiasa diberi penghormatan dan kebebasan beragama kepada semua agama.

8. Kanak-kanak tidak mempunyai hak




Mereka (Barat) salah anggapan. Mengikut undang-undang Islam, kanak-kanak mempunyai hak yang pelbagai. Salah satunya ialah hak dipelihara dan dibesarkan dengan baik dan diberi pendidikan. Islam mengajar kanak-kanak dibesarkan dengan baik kerana ia adalah tanggungjawab seorang dewasa untuk membesarkan anaknya untuk menjadi seorang dewasa yang bermoral dan beretika.


Anak-anak juga perlu diberi layanan yang adil. Menurut sunnah kita tidak dibenarkan untuk memukul kanak-kanak di muka atau dirotan oleh apa-apa lebih besar daripada sebatang pensil dan tidak menghayunkan tangan hingga ketiak terbuka luas.


9. Kaitan Muslim dan Jesus
Banyak persamaan fakta sejarah diantara Kristian dan Islam. Sebenarnya ramai yang tak tahu bahawa orang Islam mengakui bahawa Jesus adalah salah seorang daripada utusan Tuhan (Allah), iaitu dikenali sebagai Nabi Isa. Seseorang muslim itu harus beriman dan percaya kepada kelahiran suci Maryam dan mukjizat-mukjizat yang terdapat pada Nabi Isa (Jesus). Nabi Isa (Jesus) turut disebut di dalam kitab suci Al-Quran di dalam pelbagai surah dan baginda (Nabi Isa / jesus) sering dirujuk contoh tauladan yang mulia dan terpuji. 
Walaubagaimanapun, perbezaan UTAMA diantara kepercayaan penganut Kristian dan Islam, adalah Islam tidak meletakkan jesus sebagai Tuhan.
10. Muslim Adalah Arab ?
Imej biasa seorang muslim dalam pemikiran Barat adalah seorang lelaki berserban dengan janggut yang panjang. Walau bagaimanapun, imej ini adalah sebahagian daripada minoriti umat Islam. Arab terdiri daripada hanya 15% daripada penduduk Islam di dunia. Fakta menunjukkan bahawa penganut agama Islam di Timur Tengah adalah yang ketiga, dengan Asia Timur pada tangga pertama (69%) dan kawasa benua Afrika (27%) pada tangga ketiga.
Satu lagi salah faham yang biasa ialah bahawa semua orang Arab beragama Islam. Yang sebenarnya, walaupun majoriti orang Arab Islam (75%), terdapat banyak agama-agama lain yang diamalkan oleh orang Arab termasuk Kristian dan Yahudi.

Sumber: http://ragammmanusia.blogspot.com

Tiada ulasan: