Selasa, April 10, 2012

Susunan Makmum dalam Solat Berjemaah

1. Apabila jemaah itu terdiri daripada seorang makmum.

Apabila dalam solat jemaah yang akan dilakukan itu hanya terdiri daripada seorang imam dan seorang makmum, maka disunatkan makmum berdiri di sebelah kanan imam dan agak terkebelakang sedikit.


2. Apabila jemaah itu terdiri daripada dua orang makmum.

Apabila dalam solat berjemaah yang dilakukan itu terdiri daripada seorang imam dan dua orang makmum, maka disunatkan makmum berdiri disebelah kiri imam. Setelah itu hendaklah imam ke hadapan dan kedua orang makmum merapatkan semula saf.

Namun sekiranya keadaan tidak mengizinkan makmum yang kedua bolehlah berdiri di belakang imam kemudian yang pertama mundur kebelakang untuk menyamai saf.


3. Apabila jemaah terdiri daripada seorang imam, makmum kanak-kanak lelaki.

Apabila kanak-kanak yang belum baligh bersembahyang dengan imam sedangkan kanak-kanak itu seorang diri sahaja, maka samalah ia seperti orang dewasa.


4. Apabila jemaah itu terdiri daripada seorang imam, makmum lelaki dan makmum wanita.

Apabila dalam solat berjemaah yang dilakukan itu terdiri daripada seorang imam, seorang makmum lelaki dan seorang makmum wanita, maka makmum wanita itu hendaklah berdiri dibelakang sebelah kiri saf lelaki.


5. Apabila jemaah terdiri daripada lelaki dewasa dan kanak-kanak.

Apabila makmum terdiri dari lelaki dewasa dan melebihi satu, maka di saf pertama hendaklah orang yang pandai-pandai, dan yang di saf kedua ialah orang yang kurang pandai. Manakala kanak-kanak hendaklah berdiri di belakang mereka.

Namun jika kanak-kanak itu terdiri daripada lelaki dan perempuan, maka kanak-kanak perempuan hendaklah berdiri di belakang saf kanak-kanak lelaki


6. Apabila jemaah terdiri daripada lelaki dewasa, kanak-kanak, dan khunsa.

Apabila didalam jemaah itu terdapat golongan khunsa mushkil maka hendaklah mereka berdiri di belakang saf kanak-kanak lelaki atau dihadapan saf kanak-kanak perempuan.


7. Apabila jemaah terdiri daripada semua peringkat dan golongan.

Apabila makmum terdiri daripada semua peringkat dan golongan, maka kaum lelaki hendaklah berada di saf yang paling depan, kemudian kanak-kanak lelaki, kemudian khunsa mushkil, kemudian kanak-kanak perempuan, kemudian kaum perempuan.


8. Apabila jemaah terdiri daripada wanita sahaja.

Apabila imam dan makmum terdiri daripada wanita sahaja maka imam akan berdiri ditengah diantara jemaah wanita yang lain.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam. Saya nak tanya, bagaimana pula jika suami mengimamkan isteri? Imam dan makmum perempuan. Terima kasih.

REST HOUSE PAK USU berkata...

mohon share di fb saya