Khamis, Ogos 04, 2011

Rasulullah SAW Buta Huruf

Masyarakat Arab tidak dapat menerima Rasulullah SAW sebagai Nabi dan Rasul kerana beliau dilahirkan sebagai seorang insan yang ummi (buta huruf). Bagaimana seorang yang buta huruf dapat memimpin sebuah masyarakat yang sudah berpecahbelah dan suka berperang ! sedangkan para nabi dan rasul terdahulu terdiri daripada orang-orang yang terpengaruh spt raja dsb. Mereka merasa teramat malu..... malah mereka merasakan pembesar-pembesar Quraisylah yang paling layak kerana mereka berpengaruh, ramai pengikut, bijak berpolitik, banyak harta dan ramai tentera. Mereka boleh menyebarkan Islam ke seluruh pelusuk dunia dengan pengaruh, kekayaan dan kekuatan tentera mereka....

Sesungguhnya Allah SWT lebih mengetahui...

Allah SWT telah melantik Rasulullah SAW sebagai Rasul dikalangan orang biasa kerana Allah mahu Islam berkembang melalui kekuatan iman dan keikhlasan. Allah tidak mahu Islam berkembang disebabkan pengaruh atau kekayaan seseorang kerana ia menunjukkan Islam itu lemah kerana mengharapkan ihsan pengaruh dan kekayaan seseorang.

Islam bermula daripada orang-orang miskin dan hamba.....lemah, tiada kekuatan tentera dan pengaruh politik. Jadi kebangkitan Islam itu adalah kebangkitan sejati. Mereka hanya ada kesatuan dan kekuatan aqidah serta keikhlasan hati yang tidak perlu dipertikaikan. Jadi kekuatan aqidah dan keikhlasan hati boleh menjadikan seseorang atau masyarakat itu menjadi terlalu kuat sehingga mampu mengegarkan dunia. Ringkasnya, orang atau masyarakat yang lemah boleh mengoncang dunia sekiranya mendapat pertolongan daripada Allah SWT.

Sesungguhnya keadaan buta huruf yang dialami oleh Rasulullah SAW bukanlah satu keaiban dan kecacatan sepertimana yang didakwa oleh masyarakat Quraisy dan musuh-musuh Islam sehingga ke hari ini.

Sepertimana yang kita ketahui bahawa pada zaman kelahiran Islam, penulisan tidak berapa penting kerana masyarakat Arab merupakan masyarakat yang kuat daya ingatnnya. Mereka mampu menghafal apa saja sehinggakan salsilah keturunan mereka turut dihafal. Lagipun pada masa itu alat penulisan belum banyak dicipta. Jadi semuanya dihafal spt perjanjian, syair-syair dsb.... maka tidak memerlukan seseorang itu celik huruf..apa yang perlu ialah sekadar mendengar, kemudian hafalkan. Jadi kelahiran Rasulullah SAW yang ummi sesuai di zamannya....Bukanlah keaiban...Cuma diperbesarkan oleh musuh-musuh Islam yang tidak faham keadaan zaman tersebut....tentu ada agenda yang lain.

Sesungguhnya keadaan buta huruf yang dialami oleh Rasulullah SAW telah membawa rahmat kepada umat Islam.

Pertama : Masyarakat Musyrik Quraisy tidak boleh mendakwa bahawa Islam adalah agama ciptaan Muhammad. Bagaimana Rasulullah SAW dapat mencipta sebuah agama sedangkan beliau sendiri tidak tahu membaca dan menulis.

Kedua : Orang Quraisy juga tidak dapat mendakwa bahawa al-Quran itu ciptaan Rasulullah SAW kerana mustahil seorang yang buta huruf dapat mencipta atau mengarang sebuah kitab yang amat hebat dan tiada tolok bandingnya dalam sejarah peradaban umat manusia.

Sumber: http://www.tayibah.com/

Tiada ulasan: