Rabu, Ogos 24, 2011

Perisitwa Bersejarah di Bulan Syawal

Dalam kita menunggu ketibaan Syawal, mengenang Syawal dan merancang kemeriahan Syawal, wajarlah juga kita singkap peristiwa-peristiwa bersejarah yang pernah kita dan umat Islam lalui di bulan-bulan Syawal yang lepas.

Di antara peristiwa-peristiwa bersejarah Syawal, diantaranya;

Dikurniakan hari perayaan, Aidilfitri.

Pada tahun ke 2 Hijrah, ummat Islam mula difardhukan dengan kewajipan puasa dan pada tahun itu juga Rasulullah mengishtiharkan bahawa 1 Syawal adalah hari kebesaran ummat Islam sebagai lambang kejayaan ummat mengharungi cabaran Ramadhan dengan jayanya. Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya Allah telah menggantikan untuk kamu dua hari yang lebih baik dari keduanya, yaitu hari raya Aidul- fitri dan Aidiladha".

Diriwayatkan dari Al-Nasa'i dan Ibnu Hibban dengan sanad shahih. Ummat Islam dikurniakan dengan 2 hari raya iaitu hari raya Aidilfitri yang dirayakan disetiap 1 Syawal dan hari raya Aidiladha yang disambut pada 10 Zulhijjah. Kedua-dua hariraya ini telah disambut penuh meriah oleh ummat Islam sehingga kini malah semakin hari semakin meriah. Namun begitu ummat Islam tidak patut lupa bahawa Rasulullah SAW juga telah mensyaratkan agar umat Islam bertakbir sepanjang menyambut dua hari perayaan tersebut. Sabda Rasulullah SAW: "Hiasilah hariraya kamu dengan takbir"

Berlaku Perang Uhud

Peperangan yang memberi tamparan dan pengajaran yang amat bernilai bagi ummat Islam. Ummat Islam yang mendapat kemenangan yang besar pada awalnya tetapi bertukar menjadi kacau-bilau ditewaskan oleh tentera Quraiysh dengan sekelip mata. Dinamakan Perang Uhud kerana peperangan ini berlaku di sebuah tempat yang dinamakan Uhud dan dikelilingi dengan bukit (Bukit Uhud) pada tahun ke 3 Hijrah. Pihak kafir Quraiysh begitu bernafsu untuk membalas dendam atas kekalahan mereka di Perang Badar tahun lepas.

Rasulullah SAW telah memerintahkan tentera pemanah Islam supaya tidak meninggalkan posisi masing-masing walau apapun yang berlaku. Disebabkan terpedaya dengan banyaknya harta rampasan perang, maka mereka membelakangkan arahan Rasulullah SAW dan meninggalkan bukit untuk mengutip harta rampasan. Maka tentera kafir Quraiysh berpatah balik dan mengambil posisi yang mereka tinggalkan dan mula menghujankan panah kepada tentera Islam yang sedang leka mengumpulkan harta rampasan perang. Kacau bilau tentera Islam dan banyak sahabat yang gugur syahid termasuklah Hamzah Asadullah, bapa saudara Rasulullah SAW.

Segera Rasulullah SAW menyusun semula tentera Islam dan berjaya menyekat kemaraan tentera kafir. Tamparan kepada ummat Islam bagaimana kemenangan bertukar kekalahan di saat tak sepatutnya kalah. Pengajaran kepada para sahabat dan ummat Islam seluruhnya bahawa kita perlulah sangat taat kepada Allah dan Rasul tidak cukup hanya dengan percaya sahaja.

Perang Khandak

Perang Khandak telah berlaku pada tahun yang kelima Hijrah. Ia juga dinamakan dengan peperangan Ahzab. Khandak membawa erti 'parit'. Nama ini diambil sempena peristiwa ummat Islam bersama-sama Rasulullah SAW telah menggali parit di sekeliling Madhinah untuk menghalang tentera kuffar dari melanggar Madhinah.

Dan dinamakan juga dengan peperangan Ahzab yang membawa erti 'bersekutu' kerana beberapa puak Quraiysh telah bergabung termasuklah beberapa puak Yahudi telah membentuk satu pakatan tentera bersekutu untuk melanggar Madhinah dan memerangi ummat Islam. Peperangan ini berlaku padatahun kelima Hijrah. Peperangan ini berakhir dengan kemenangan tentera Islam dengan bantuan Allah SWT.

Perang Hunain

Perang Hunain terjadi pada 3 Syawal tahun kelapan Hijrah, 15 hari setelah peristiwa Pembukaan Kota Makkah. Selepas Perang Uhud, ummat Islam sekali lagi telah mendapat pengajaran yang amat bernilai iaitu kuantiti bukan faktor utama kemenangan.

Semasa perang Hunain, diriwayatkan jumlah ummat Islam yang turut sama ikut keluar berperang tidak kurang dari 10 000 orang dan tentera kuffar hanyalah 2 puak kecil yang masih degil menentang Islam (puak Hawazan dan puak Tsaqif). Dengan jumlah tentera yang ramai, ummat Islam sudah mula berasa bongkak dan takabbur sehingga lupa tentang pertolongan Allah SWT.

Allah telah menguji tentera Islam dengan jebakan (helah) tentera musuh dan tentera Islam telah masuk perangkap. Kacau bilau dan ramai yang melarikan diri. Tentera Islam terpaksa berundur dan menyusun strategi dan bertahan sehinggalah Allah SWT mengurniakan kemenangan untuk tentera Islam.

Lahirnya Imam Bukhari

RH Muhammad ibnu Ismail adalah nama sebenar Imam Bukhari RH. Beliau lahir di Bukhara, Uzbekistan pada 194H dan meninggal dunia pada 256H. Kitab beliau yang terkenal ialah Shahih Bukhari. Sehingga kini beliau masih berhak digelar 'Ulamak Hadis Nombor Satu'.

Seluruh hidup beliau dihabiskan untuk mengkaji, menghafaz dan mencatit hadis-hadis Rasulullah SAW. Hadis-hadis yang diriwayatkan beliau adalah hadis-hadis shahih.

Sumber: http://www.al-azim.com/

Tiada ulasan: