Khamis, Oktober 16, 2008

Sebahagian dari lebih 600 ayat-ayat Al-Quran tentang Dakwah

Tahukah anda, ayat paling banyak dalam Al-Quran adalah berkenaan dakwah, yakni mengajak manusia kepada perkara kebaikan, dan mencegah dari perkara munkar, yakni mengajak manusia taat perintah ALLAH, ini antara ayat2nya.

“Kalau kamu membantu (agama) ALLAH nescaya ALLAH membantu kamu (untuk mencapai kemenangan) dan mengukuhkan tapak pendirian kamu”. (Surah Muhammad: 7)

“Kemudian hendaklah kamu berkata kepadanya dengan kata-kata yang lemah lembut supaya dia sedar dan berasa takut”. (Surah Taha: 44)

“Tidak ada kebaikan pada kebanyakan bisik-bisikan orang yang menyuruh bersedekah, atau berbuat kebaikan atau mendamaikan antara manusia. Dan sesiapa yang berbuat demikian dengan maksud mencari keredhaan ALLAH, tentulah KAMI akan beri kepadanya pahala yang amat besar”. (Surah An-Nisa’: 114)

“Wahai anak (kesayanganku), dirikanlah solat dan suruhlah orang berbuat kebaikan serta laranglah mereka daripada melakukan perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap bala bencana yang menimpamu. Sesungguhnya yang demikian itu adalah daripada perkara yang dikehendaki bersungguh-sungguh dalam melakukannya”. (Surah Luqman: 17)

“Dan perintahlah keluargamu (dan umatmu) mengerjakan solah dan hendaklah engkau tekun bersabar menunaikannya. KAMI tidak meminta rezeki daripadamu (bahkan) KAMI lah yang memberi rezeki kepadamu. Dan (ingatlah) kesudahan yang baik adalah bagi orang yang bertakwa. “Surah Taha: 132)

“Dan tetap tekunlah engkau memberi peringatan kerana sesungguhnya peringatan itu memberi faedah kepada orang yang beriman”. (Surah Az-Zariyat: 55)

“Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mentauhid dan mematuhi perintah) ALLAH dan dia sendiri mengerjakan amal soleh sambil berkata, “Sesungguhnya, aku adalah daripada kalangan orang Islam yang benar-benar berserah kepada ALLAH. (Surah Al-Fussilat: 33)

“Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh; Dan orang-orang yang berpesan-pesan tentang yang hak dan berpesan-pesan dengan penuh kesabaran”. (Surah Al-Asr: 1-3)

“Kamu adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan untuk kepentingan manusia, kerana kamu mengajak berbuat kebaikan dan mengajak meninggalkan kemungkaran, serta kamu beriman kepada ALLAH (Surah Ali-Imran: 110)

2 ulasan:

Nabila berkata...

Assalamu'alaikum.. terima kasih.. surah surah yang ku cari.. :)

Nabila berkata...

Assalamu'alaikum.. terima kasih.. surah surah yang ku cari.. :)