Selasa, Julai 17, 2012

Peringatan untuk yang Berpuasa Ramadhan

1. Manusia melihat suatu perkara dengan pelbagai persepsi. Bulan Ramadhan yang bakal datang juga tidak terlepas daripada persepsi yang pelbagai ini. Terdapat mereka yang melihat Ramadhan sebagai transit sebelum hari raya, tujuannya adalah hari raya, Cuma Ramadhan mesti dilalui sebelum sampai kepadanya. Ada juga yang melihat Ramadhan sebagai syurga makanan dan barang-barang keperluan rumah, dengan resepi dan bazar Ramadhan yang sangat meriah, tiada dalam bulan yang lain. Tidak kurang masih wujud mereka yang melihat Ramadhan sebagai bulan ibadah yang perlu direbut dengan memperbanyakkan amal.

2. Walau apapun persepsi manusia terhadap bulan Ramdhan ini, ia tetap akan datang dengan seribu satu fadhilat yang telah dijanjikan oleh Allah Azza wa Jalla dan RasulNya SAW. Diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA bahawa nabi SAW bersabda:
Apabila tiba malam pertama bulan Ramadhan, maka syaitan dirantai, ditutup pintu-pintu neraka dan tiada satupun yang terbuka, dibuka pintu-pintu syurga dan tiada satupun yang tertutup. Dan menyerulah penyeru: Wahai pencari kebajikan, bergembiralah, dan wahai pelaku maksiat, kurangilah. Dan ke atas Allah, membebaskan manusia daripada api neraka, dan demikian itu berlaku pada setiap malam. (Riwayat Tirmizi)

3. Beruntunglah mereka yang untung dan rugilah mereka yang rugi dalam bulan ini. Untuk memastikan kita dalam kalangan mereka yang untung dengan maksimum dan meminimumkan kadar kerugian, maka terdapat beberapa perkara yang mesti dielakkan dan dijauhi, antaranya:

Pertama: berharap Ramadhan tidak tiba dan segera habis
 
4. Mereka yang seumpama ini biasanya tidak gembira dengan kedatangan Ramadhan bahkan tidak ada usaha sedikitpun untuk merebut segala kelebihan dan keberkatan di dalamnya. Mereka terkejut dan tidak perasan dengan kedatangan Ramadhan. Golongan inilah yang sangat cepat marah walaupun dengan sebab yang sangat kecil dan tidak mampu menjaga mulutnya daripada perkataan yang tidak baik. 
 
5. Ini bersalahan dengan amalan para sahabat dan generasi awal Islam. Mereka sangat gembira dan menanti-nanti kedatangan Ramadhan, sentiasa berpuasa pada selain Ramadhan sebagaimana yang diamalkan oleh nabi SAW terutamanya di dalam bulan Sya’ban, dan sentiasa mendekatkan diri kepada Allah SWT. Ramadhan adalah anugerah Allah Azza wa Jalla dan mereka bergembira dengan berlumba-lumba melakukan amal soleh, bagi meraih fadhilat yang Allah Azza wa Jalla sediakan. Firman Allah SWT dalam surah Yunus ayat 58 bermaksud:
Katakanlah (wahai Muhammad): Dengan kurnia Allah dan rahmatNya, hendaklah dengan itu mereka bergembira. Itu lebih baik daripada apa yang mereka kumpulkan.

Kedua: berpuasa kerana taqlid dan sebagai adat
 
6. Mereka berpuasa tanpa ilmu pengetahuan dan tidak mendalami feqh yang berkaitan dengannya. Orang lain berpuasa, maka mereka juga berpuasa. Bagi mereka puasa hanya sekadar tidak makan dan tidak minum, itu sahaja sebagai adat puasa. Sedangkan kita wajib melaksanakan ibadah puasa ini dengan penuh keimanan dan muhasabah. Selain yang wajib, yang sunat juga perlu dilakukan, manakala pantang larangnya daripada yang makruh dan haram hendaklah ditinggalkan. Berpuasa juga maknanya ialah membesarkan syiar Allah SWT, ini yang perlu dimuhasabahkan. Diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA bahawa nabi SAW bersabda:  
Barangsiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan menghitung diri, maka diampunkan untuknya dosanya yang telah lalu. (Riwayat al-Bukhari)

7. Mereka yang berpuasa dengan penuh keimanan dan menghitung diri akan pahala puasanya, kita dapati mereka redha dan tenang, berlapang dada, gembira dengan puasanya dan sentiasa bersyukur kepada Allah Azza wa Jalla. Tidak nampak sedikitpun riak wajahnya kegelisahan, kemurungan dan keluh kesah sepanjang bulan Ramadhan.  

Ketiga: tidak mengamalkan sunnah
 
8. Mereka berpuasa tanpa mengambil berat perkara-perkara yang berkaitan dengan sunnah nabi SAW. Melaksanakan kewajipan ibadah puasa tetapi ketika berbuka langsung tidak mengikut sunnahnya. Mereka tidak ambil peduli untuk memulakan berbuka puasa dengan buah tamar atau air kosong sebagaimana yang nabi SAW amalkan. Sebaliknya mendahulukan menu lain yang mungkin lebih ‘kelas’ dan menarik warnanya. Walaupun tidak salah tetapi ia tidak menepati amalan nabi SAW. 
Diriwayatkan daripada Anas bin Malik RA bahawa:
Nabi SAW berbuka puasa sebelum solat dengan beberapa biji rutob, jika tiada maka dengan beberapa biji tamar, dan jika tiada maka baginda minum beberapa teguk air. (Riwayat Abu Daud dan Tirmizi)

9. Di samping itu, terdapat juga mereka yang tidak menyegerakan berbuka puasa tanpa sebarang keuzuran. Hal ini juga tidak menepati sunnah nabi SAW. Menyegerakan berbuka itu mendatangkan kebaikan. Maka melewatkannya tanpa keuzuran, ia menunjukkan hilangnya kebaikan untuk dirinya. 
Diriwayatkan daripada Sahal bin Sa’d bahawa nabi SAW bersabda:
Sentiasalah manusia itu dalam kebaikan selagi mana menyegerakan berbuka puasa. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)    

10. Selain itu, terdapat juga mereka yang bukan setakat tidak melewatkan bersahur, tetapi mereka langsung tidak bersahur. Mereka memberikan alasan bahawa mereka tetap mampu berpuasa walaupun tanpa bersahur. Mereka menganggap bahawa bersahur hanyalah seperti sarapan untuk mendapatkan sedikit tenaga. Mereka lupa tentang keberkatan yang bakal diraih jika bersahur walau dengan hanya seteguk air. Diriwayatkan daripada Anas bin Malik bahawa nabi SAW bersabda:
Bersahurlah, sesungguhnya dalam bersahur itu ada keberkatan. (Riwayat al-Bukhari)

11. Terdapat banyak lagi amalan sunnah yang perlu ditekankan dan diamalkan sepanjang bulan Ramadhan ini, seperti membaca al-Qur’an, bersedekah, solat tarawih, memberi makan kepada orang yang berpuasa sewaktu berbuka dan sebagainya.

Keempat: berdusta dan berbohong
 
12. Wujud segolongan manusia yang berpuasa tetapi masih berbohong kepada orang lain. Maknanya lidahnya tidak berpuasa. Sedangkan salah satu daripada maksud puasa ialah menahan lidah daripada berkata-kata sebagimana yang disebutkan oleh imam al-Qurtubi (671H) dalam tafsirnya berkaitan firman Allah SWT dalam surah Maryam ayat 26 bermaksud:
Maka makan dan minumlah serta bertenanglah hati dari segala yang merunsingkan. Kemudian jika engkau melihat seseorang, maka katakanlah: Sesungguhnya aku bernazar puasa (diam) kerana (Allah) al-Rahman; maka aku tidak akan berkata-kata kepada sesiapapun dari kalangan manusia pada hari ini.

13. Bagi mereka yang berpuasa tetapi masih tetap berdusta terhadap orang lain, maka sia-sialah puasanya. Orang seperti ini akan mendapat kerugian kerana puasanya tidak berfaedah untuknya. Diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA bahawa nabi SAW bersabda yang bermaksud:
Barangsiapa yang tidak meninggalkan kata-kata dusta dan mengamalkannya, maka Allah SWT langsung tidak berhajat terhadap apa yang ditinggalkannya daripada makan dan minum. (Riwayat al-Bukhari)

14. Semoga peringatan ringkas ini mampu mengubah diri kita untuk lebih menjaga ibadah puasa kita yang telah saban tahun kita lakukan. Sebagaimana yang disuruh dan dituntut mesti kita titikberatkan, maka begitulah juga pantang larangnya yang wajib untuk kita hindari. Ini penting agar matlamat puasa iaitu supaya kita bertakwa akan tercapai. Puasa Ramadhan sebagaimana yang dinyatakan oleh Ibn Kathir (774H) adalah:
Pendidikan, pembersihan dan penyucian jiwa daripada percampuran yang buruk dan akhlak yang hodoh. (Ibn Kathir, Tafsir al-Qur’an al-‘Azim)

15. Kesimpulannya, peringatan ini agar kita dapat mengelakkan diri daripada menjadi orang yang rugi dengan puasa yang kita kerjakan. Ini kerana menjadi orang yang beruntung adalah sangat menguntungkan.  


Sumber: http://hjanhar.blogspot.com

Tiada ulasan: