Jumaat, Mei 08, 2009

Kebenaran Azab Kubur Berdasarkan Al Quran dan Hadis

Alam Barzakh

Barzakh bermaksud rintangan atau pemisahan. Alam barzakh ialah alam pertama
daripada alam yang kekal abadi di akhirat. Semua orang yang berada di dalam
kubur dinamakan hidup di alam barzakh.

Alam ini berada di antara mati dan bangkit daripada mati. Apabila berada di
dalam kubur, kita akan disoal oleh dua malaikat yang bernama Munkar dan Nakir
mengenai amalan yang dilakukan semasa hidup di dunia.

Barzakh dari sudut istilah pula ialah pendinding (hijab) yang terdapat di antara
orang mati dan orang hidup. Pendinding inilah yang menghalang orang mati kembali
ke dunia. Barzakh (pendinding) ini akan kekal sehingga hari Kiamat.

Beberapa Ayat al-Quran Yang Menyatakan Azab Kubur

“Dan sesiapa yang berpaling ingkar daripada ingatan dan petunjuk-Ku, maka
sesungguhnya adalah kehidupan yang sempit, dan Kami akan himpunkan dia
pada hari Kiamat dalam keadaan buta” (Surah Taha: 124)

Menurut Abu Sa‘id al-Khudri dan Abdullah bin Mas‘ud Radhdiallahu ‘anhum
perkataan ﺎﻜﻨﺿ (yang sempit) adalah azab kubur. Inilah pendapat yang shahih.

“Mereka didedahkan kepada bahan api neraka pada waktu pagi dan petang
(semasa berada dalam alam Barzakh) dan pada hari berlakunya kiamat
(diperintahkan kepada malaikat): “Masukkanlah Firaun dan pengikut-
pengikutnya ke dalam azab api neraka yang seberat-beratnya”. (Surah
Ghafir: 46)

Sebahagian ulama’ menjadikan ayat di atas sebagai dalil sabitnya azab kubur.
Pendapat ini disepakati oleh Mujahid, ‘Akramah, Muqatil dan Muhammad bin Ka‘ab.
Ayat di atas adalah dalil yang menunjukkan bahawa azab kubur itu berlaku di alam
barzakh. (Al-Jami‘ li Ahkam al-Qur’an, al-Qurtubi: 8/4415-4416)

Imam Ibn Kathir ad-Dimsyaqi menyatakan bahawa Ahli Sunnah menjadikan
ayat di atas sebagai dalil yang kukuh berlakunya azab kubur di alam barzakh.

“Sesungguhnya orang-orang yang zalim itu akan beroleh azab seksa selain
daripada azab yang tersebut”. (Surah At-Thuur: 47)

Al-Qurtubi menjelaskan dalam tafsirnya bahawa azab itu adalah azab kubur. (At-
Tazkirah fi Ahwal al-Mauta wa Umur al-Akhirat: 152 & Al-Qurtubi: 9/4786).

“Kamu telah dilalaikan (daripada mengerjakan amal bakti) oleh perbuatan
berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyaknya (hartabenda,
anak pinak, pangkat dan pengaruh). Sehingga kamu masuk kubur. Jangan
sekali-kali (bersikap demikian) kamu akan mengetahui kelak (akibatnya yang
buruk semasa hendak mati)”. Sekali lagi (diingatkan): Jangan sekali-kali
(kamu bersikap demikian! Kamu akan mengetahui kelak (akibatnya yang buruk
pada hari Kiamat)! (Surah at-Takathur: 1-3)

Imam al-Qurtubi menyatakan bahawa surah ini mengandungi perkataan-perkataan
tentang azab kubur. Oleh itu beriman dengannya adalah wajib. Inilah pegangan
ahli Sunnah wa al-Jama‘ah. (At-Tazkirah: 152 & al-Qurtubi: 10/5540-5541)

Beberapa Hadis-Hadis Yang Menunjukkan Sabitnya Azab Kubur

Daripada riwayat Abi Ayyub katanya:Maksudnya: “Pada suatu hari Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wasallam keluar selepas matahari terbenam. Lalu Baginda
mendengar suara. Baginda bersabda: “Mayat Yahudi itu diazab di dalam
kuburnya” (Hadis riwayat Muslim dan al-Bukhari)

Daripada Ibnu Umar Radhiallahu ‘anhuma: Maksudnya: “Sesungguhnya Nabi
Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Sesungguhnya mayat itu diazab
disebabkan oleh ratapan orang-orang yang hidup” (Hadis riwayat al-Bukhari)
Dalam riwayat Imam Muslim: Maksudnya: “Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam bersabda: “Bahawa mayat itu diazab kerana ratapan keluarga
ke atasnya”. (Hadis riwayat Muslim)

Maka jelas daripada segala ayat al-Quran dan hadis yang shahih di atas bahawa
azab kubur adalah benar dan sekalian umat Islam wajib mempercayainya dan
orang yang mengingkarinya pula adalah ditakuti rosak akidahnya.

Tiada ulasan: