Khamis, Februari 28, 2008

Isu JAKIM dan PRINGLES

Di bawah adalah petikan daripada jawapan JAKIM di laman web mereka:-

"Berbalik kepada Pringles, pihak kilang pengeluar menyatakan bahawa pemilik jenama Pringles sendiri yang tidak beminat untuk mendapatkan pengesahan halal JAKIM kerana mereka beranggapan jenama mereka adalah establish dan tidak perlu mendapatkan pengesahan halal JAKIM walau pun dikilangkan di kilang yang telah mendapat pengesahan halal JAKIM manakala bagi produk Dove, pihak pengedar Dove di Malaysia telah memaklumkan bahawa Dove untuk pasaran malaysia tidak mengandungi bahan yang diharamkan dan ia selamat untu digunakan oleh pengguna Muslim.nn"

Pada saya pihak JAKIM ingin melepas tangan dan secara borong mempercayai sepenuhnya pengakuan pihak Pringles dan pemilik kilang yang mengilangkan bahan produk Pringles.

Begitu juga pihak JAKIM melepas tangan dengan memprcayai terus pihak pengedar produk Dove tanpa membuat sebarang siasatan terperinci terhadap produk berkenaan. Sepertimana yang telak saya perkatakan dalam komen saya di isu yang lain pihak JAKIM tidak komited untuk menentukan dan mempastikan bahawa produk-produk jualan orang bukan Islam benar-benar suci dan bersih mengikut syariat Islam. Pihak JAKIM dikawal oleh orang berkuasa politik dan JAKIM tidak berani membuat sesuatu kesimpulan mengenai isu halal haram kecuali selepas mendapat kata putus daripada pihak berkenaan.

JAKIM mestilah berani,tegas dan berwibawa dalam mengendalikan isu sensitif halal haram ini mengikut kehendak syariat Islam. Jika tidak maka ramai yang akan meragui pengakuan JAKIM dalam hal ini.

Tiada ulasan: